Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1377 ggr
smurfan-13
0

Vart tar de vägen??

Någon som är insatt i vart pensionerade kapplöpare tar vägen när de inte längre springer tillräckligt fort?

Tycker mig se allt oftare om omplacering av fd kappisar. Ska det bli som det är på irland även med våra kappisar??

Faxlin
0

De som jag känner som har tävlings vovvar, nu är det bara ett par stycken visserligen. Men de behåller sina tills de dör av naturliga orsaker. Kanske därför ena tjejen har femton stycken nu. hihi

Hoppas verkligen inte det blir som på Irland, där många tyvärr struntar i dem när de gjort sitt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

KerstinP
0

När jag tävlat färdigt med mina hundar fick de gå bara som sällskapshundar och de jag vet hade det likadant. Hur det är nu för tiden då det blivit högre spel på dem vet jag inte.

Benjy
0

Gråtertror många avlivas faktsikt…

mandymoo
0

Min mamma och mina systrar håller på med kapp… och dom jag känner o kommit i kontakt med behåller sina som sällskap eller möjligen placerar ut  i hem där dom vet att dom blir riktigt bortskämda i. Precis som uppfödare gör med sina utställnings o avelshundar som blivit pensionärer….

Och avlivning - nej inte mer än inom alla annan hundaktivitet som finns. Det finns dom som gör det inom utställning, lydnad (om hunden inte blir tillräckligt bra) osv…  så den biten finns överallt…

Benjy
0

nej men i andra länder så som Irland, England, Spanien och USA avlivas många.. idiotiskt nog

mandymoo
0

Ja men var det inte hur det var här i Sverige som vi pratade om? För ska man tala vad som händer i andra länder, tex dom du räknade upp så är ju deras sätt att ha hund väldigt annorlunda vårat.

Framför allt om man ser till dom som har hund för uppfödning och tävling. Då gäller en helt annan hundhållning, man "använder" hundarna till det man tänkt ha dom till sen…

Diana61
0

Jag tycker det är förjäkligt att man avlivar hundarna när dom ej duger till att tävla längre. Som om dom bara vore slit-och-släng produkter. Skulle man göra samma sak med sina barn så skulle man nog få veta att man levde.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

MississippiFlash
0

När man registrerar en kapplöpningshund hos SHCF, vilket är ett krav för att den skall få tävla, så åtar du dig som ägare ett krav på att se till att hunden har det bra tills det att den fyller 10 år. Så snacket om att kappl. hundar avlivas för att dom inte duger längre tycker jag man kan lägga ner. Visst är det så i många andra länder, men där har dom oftast en annan syn på djur överlag. Visst finns det en del som omplaceras, men inte fler än det är inom andra raser.

Hälsningar Daniel

[helenal]
0

det e likadnat med travhästar

Zebben
0

Fast nu springer de väl inte om pengar längre, eller? Var det inte bara på försök i ett/ett par år?

Chessan
0

Personligent tycker jag det är bra att de inte springen om pengar längre, när de gör det då blir det ett sätt stt tjäna pengar. som trav- och gallophästarna. När det itne är om pengar blir det med för nöjes skull, som när det gäller andra hundsporter…

Alex
0

#11 Men har de inte återinfört det nu? Att det är pengar inblandade..? Eller har jag fel?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Bemydream
0

En kapphund har hamnat hos mig… å d e jag jääätteglad för… min fina fiffi…. Kyss

"En tanke tänkt i trygghet, upprepade gånger, har en tendens att bli verklighet"

Pomperipossa
0

Hoppas att det inte blir samma tryck inom hundkapplöpning som det är på hästsidan… En häst är i regel fullvuxen runt 4-5 års ålder men då är många redan slutkörda….

TinaH
0

Min sambo har en arbetskamorat som har en  Kapp grey  från Irland.
Min första komentar till det hela, och dem har aldrig haft hund innan, "vad ska dem med den till".

Varför är det så att våran "stackars hund" ska bli (har nog varit, kanske alltid) en slit och släng sak??
Ta som en travare, duger inte den till lopp, så slaktas den eller säljs…….
Nu hoppas jag innest inne att det INTE bli så för kapp-hundarna…..

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Faxlin
0

Som jag sagt tidigare så vet jag att många har kvar sina kappisar tills de dör av åldersskäl. Så det är inte alls samma sak inom hundkappet som inom travet.

Jag hoppas att det verkligen håller i sig. För vi behöver verkligen inte ha samma problematik med hundar som med travarna.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lena1
0

Jag känner till en ägare här som har tagit hand om en omplacerad kapp-hund, och den mår så bra så, enligt henne så har hon haft flera sådana ;-).

Sofizz
0

Har hört att det även finns hem för pensionerade kappisar!Borde öppna ett sånt i svergie me!

Denna kommentar har tagits bort.
mejje
0

Precis som #8 säger så får du inte avliva en kappgrey innan 10 års ålder om det inte finns ordentliga skäl.

Bemydream
0

Greyhound är en underbar ras, med liv och energi, men samtidigt äääälskar dom att ligga och gosa i sängen eller soffan. Dom Greyhound som jag har träffat är oxå väldigt barntåliga…

Tycker din sambos arbetskamrat har gjort ett bra val av hund!! Skrattande

"En tanke tänkt i trygghet, upprepade gånger, har en tendens att bli verklighet"

Birre
0

Många säljs som pensionärer , tror inte många i Sverige avlivas när de gjort sitt faktiskt.

/Birre

sighni
0

Alltid när pengar finns med så finns risk för missbruk. Kommersiell hundkapplöpning innebär STORA djurskyddsproblem överallt annanstans där det finns. Nu har ju SHCF tagit över totospelen när svenska spel dragit sig ur så summorna har ju minskat. Förhoppningsvis också risken för missbruk. Regeln om att inte avliva innan 10 år fanns med i det avtal som fanns mellan SKK och SHCF/svenska spel. Osäkert om det gäller längre. En Greyhound blir normalt betydligt äldre än 10 år. Hundarna tycker om att springa och det är roligt med hund. Kan inte det räcka? Det borde kunna vara en familjehobby som tidigare och fungera så som whippet race och lure coursing. Där finns ju inga pengar. Man borde kunna ta det bästa från varje sport. Att informera om läget i England/Irland ser jag som mycket relevant då svenskarna har tillgång till spel på engelska lopp. Detta för att finansiera det svenska totospelet. Vi blir på detta sätt medskyldiga till det som händer där. Greyhound Action har en alldeles utmärkt hemsida för den som vill veta mer om hundkapp i världen.

whorra
0

Vet inte om jag borde skriva något alls, men gör det endå.

En Greyhound är en underbar hund ras, dom är perfekta familjehundar. Dom lever lungt i flock och tar inte så mycket plats. Men är man intresserad av kapplöpning så vill man ha hundar som kan raca, och har en hund av någon anledning fått gå i pension så vill man ju ha en ny tränings/tävlings kompis och man kan ju omöjligt hinna med hur många hundar som hälst utan då kan ju ett bra alternativ vara att omplacera den hund som gått i pension. För precis som någon skrev längre upp en Greyhound kan bli gammal. Har själv en hane som är 10 år och han är pigg, glad och i bra kondition, men han är pensionär idag och har det bara bra, har dock haft honom sedan han var 8.v gammal, han kommer alltid vara hos oss.

Men vi är en av dom som älskar hundkapplöpning, vi har omplacerat hundar och gör det för att dom ska få fortsätta att ha det bra, bli om pysslade och gosade med, och vi kan fortsätta med att träna och tävla. Vi har kontakt med "våra" omplaceringar och ser till att dom verkligen har det bra, och skulle någon behöva hjälp finns vi alltid där som ett stöd.

Jag vet ingen i sverige som skulle få för sig att avliva en gammal Greyhound för att den inte duger till kapplöpning längre, däremot vet jag att inom andra hund raser så tar man bort valpar som föds med "fel" färg, men det pratas det inget om. Det prats inte heller om i media att vi människor avlar fram vad vi anser som vackra raser för utställning,men hundarna i sig kan ha svårt att andas, röra sig, psykiskt ostabila,svårt att valpa naturligt m.m, men är det ok för här kan man ju inte vinna pengar, men vad kostar nu dessa vackra hundar i inköp, ja 15-20.000kr och så kanske tiken fick tre vapar det är ju endå en del pengar där om man tänker efter.

Idag finns det dock mycket små pengar att vinna inom hundkappen, det hela kostar med än vad det smakar. Men vi och hundarna har himmla kul :)

silverorm
0

Jag har haft en Greyhound tik på foder, o ångrade mig inte en sekund!! Uppfödaren sa att hon hade gjort sitt på banorna o väntade nu på att hon skulle börja löpa, så hon ville ha en kull på henne sen då…undertiden fick hon bo hos mig o min boxer, kan ju säga att så kul vi hade tillsammans har jag nog aldrig haft med en hund!! Sedan när det var dax för parning tog hon tillbaka henne, hörde av henne senare o då strosade Trippi runt på gåren hemma hos dem! I godan ro!!Glad Det finns ju bra uppfödare oxå!!

[alena]
0

Vinthundar är det underbaraste som finns!

Helt ljuvliga varelser och super bra familje hundar… åtminstone Greyhounds.

Har en "pensionerad" kappGreyhound på 3 år som lever liverts goda dagar med vår andra hund, som är en Afghan/Saluki.

Hade tidigare en schabrador/Greyhound.

Min Greyhound är omplacerad från kenneln och de har även omplacerat andra hundar till bra varaktiga hem, däremot har jag hört om nån Whippet som skulle avlivas pga att den sprang för sakta……hemskt!

På Rippes papper som jag fick med står även att eftersom han är reggad som kapplöpnings hund, så får han inte avlivas före 10års ålder.

Om nån säger att dom inte gillar vinthundar, så har de säkert inte blivit bekant med nån, för de är ju så underbara hundar!