Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1136 ggr
Ascot
0

Hoppande och juckande hund

Har ett stort problem med min 2-åriga hanhund av rasen Bichon Havanais. Varje gång hand träffar mitt barnbarn som är 4 år, skall han tvunget rida o hoppa på honom samt jucka.  Nu i helgen passade jag barnbarnet här hemma hos mig. Inte en lugn stund utan ett väldigt hoppande, juckande och gnällande o skällande på hunden. Det kvittade vad jag gjorde eller sa han lät inte barnet vara ifred. Fick han inte komma till honom så gnälldes det och skälldes. Barnbarnet har också lärt sig att han skall ta ner honom och säga nej. Hela dagen och halva natten höll han på. Denna gången hjälpte varken leksaker, mat eller godis. Normalt går detta beteende över en stund, men inte denna gång. Tilläggas kan att här är löptikar i området, vilket kanske förstärkt hans beteende. Fick emellanåt binda honom inne för att barnbarnet skulle få vara ifred. Vad skall jag göra? Vill inte ha det så här nästa gång. Behöver råd.

Zebben
0

Säg till hunden på skarpen. Ett lugnt och bestämt nej samtidigt som Du bort hunden från barnet. Handgripligen om det behövs. Det är inte ett ok beteende!

Lyssnar han inte så säg till igen lugnt men bestämt. Och ta tag i hundens halsband och dra bort honom. Sen står Du kvar vid barnet och så fort hunden gör en antydan på att närma sig på nytt så säg återigen till den. Om Du inte lyckas, så ta en liten duschspruta med vatten. När han är på väg att börja hoppa eller gå mot barnet så ge honom en dusch i ansiktet alt en lite hårdare stråle men då på kroppen samtidigt som Du stampar till med foten.

Går det inte så får Du helt enkelt sätta in honom i ett annat rum. Är barnbarnet ofta hos er så skulle jag rekommendera att Du tar ut en hundinstruktör nästa gång Du passar barnbarnet så att h+n kan hjälpa Dig på plats.

Hoppas det löser sig för Er!

Ascot
0

Tack för tipset, skall testa nästa gång. Det är inte så ofta barnbarnet är här.