Valpen gnager på ALLT!
min underbara lilla valp tuggar på precis allt så fort hon blir ensam… spelar ingen roll om det är 1timma lr 10min
hon har ätot sönder vårat bord+ stolar ute i köket, samt en köksmöbel vi hade..
det har hjälp lite när jag lagt ngt äckligt på, men då har hon oftast hittat nåt nytt ställe att gnaga på..
Nu ikväll va jag över en snabbis hos granne o sa hej till kompisar jag inte träffat på länge.. va borta kanske 45min.. o eftersom vi ska sälja lägenheten så satte jag "galler" för allt gnagbart samt "äckel" på bordet+stolarna o tänkte att nu minsann ska det nog gå bra..
hon hade tuggben.. o som alltid sällskap utav Roxie..
när jag kommer hem så har hundf*n bitit ett STORT håll i tapeten o på söndag har vi visning.. kändes som sä,sta tänkbara val utav dag o bita sönder ngt…
hur ska jag få henne att sluta bita på allt?
Roxie gör det inte.. hon va lite i börja när jag fick henne när hon fick ha hela lägenheten, men när jag begränsade så slutade hon genast…
låter för mig som att hon har separationsångest.. ibland hjälper det inte att ha en annan hund som sällskap. hur gammal är hon? är hon ordentligt ensamtränad? det kanske behövs börjas om med det…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

hon blir 7mån nu 21feb..
jo, det har funkat väldigt bra till o från, även att vara helt ensam utan den andra hunden.. det är långt ifrån alltid hon gör såhär…
trodde inte hon skulle ge sej på väggen faktikst..

vi ensamträna ju mkt i början.. o det gick jättebra..
hon har aldrig ylat lr skällt när jag har gått…
hon kanske känner av att ni ska flytta och protesterar mot det:) en del hundar är ju väldigt känsliga för förändringar.
/Ingalill

haha..
ja, kanske… men hon borde vara glad… blir ju större o sen kommer dom få en trädgård att vara i :)
men hon verkar ju jobba bra på att vi INTE ska få sålt.. :(
dom kommer visa en superfräsch 2:a i huset brevid samma dag.. känns som om folk hellre lägger pengar på den än på våran gnagda..
Marodören Amos har verkligen testat mitt tålamod. Det du ser är bara ett axplock av vad han har gett sig på.
Han hade otroligt tråkigt när han blev lämnad själv på morgonen. Visseligen bara någon gång i veckan och tre tim åt gången.
Han hade sovit hela natten och var helt enkelt otroligt pigg och uttråkad.
Men jag kan trösta dig med att nu när han har uppnått den aktningsvärda åldern 1 år (igår) har han , peppar, peppar, slutat leka mögelhund.
GRATTIS AMOS!
/Ingalill

åh.. fy f*n… haha..
jo, allså jag köper att dom biter o så när dom e små.. men kunde hon inte valt en bättre dag… lr bitit på en stol lr va som.. dumma dumma hund..

Mina hundar river huset när vi är borta ibland… alltså de biter inte södner eller så men leker helt okontrollerat jämfört när vi är hemma. De fastnar i panelgardiner (nu har vi endast gardinkappor…) soffbordet vält etc.
Felix är oxå ett matvrak (1-årig labbemix) och river fram soppor, öppnar skafferiet etc. Allt som är minsta mat i ska åtminstone provsmakas (t o m beg, kaffefilter med "sump" i)
Detta ätande börjar gå mig på nerverna. Oftast får hundarna vara i hundgården när jag är borta lr så får de följa med. Tursamt nog älskar de att åka bil… så de följer med när jag hämtar/lämnar på dagis. Ska jag inte handla så mkt kan de ju vara kvar i bilen.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Tillägg till #9 De är likadana när jag är hemma men då kan jag ju stoppa dem i tid innan möbler /gardiner flyger. Faktiskt lyssnar de när jag säger till att de ska lugna sig.
MATEN lr rättare sagt jakten på ätbart pågår 24h /dygn för Felix med skillnaden när jag är hemma är att jag kan ha ett öga på honom. Förresten "skvallrar" Findus när Felix tar ngt ätbart… Findus kommer och gör mig uppmärksam på att jag ska komma.
Nattetid stänger jag in Felix i ett rum ÚTAN mat (oftast sover han i mitt sovrum)
vad j gjorde med min förra hund: kunde ta en näve torrfoder o släng över hela köksgolvet så hade han o göra en liten stund,PETflaska med massa torrfoder i elr s.k pusselboll är oxå bra,en del blir helt enkelt uttråkade när man lämnar dom.provat "fy"spray på ställen han gnagt?
S*Winsnes Wilda

jag slänger alltid ut mat när jag går, o sen har jag provat m äckliga saker där hon bitit… bla tabasco, fy sprej.. men hon hittar nya ställen att gnaga på 
fast det där m petflaskor e ju bra… det hade jag till Roxie när hon va yngre..

Ta ut henne på en långprommenad med mycket bus och lek, träning innan du ska lämna henne själv så att hon är trött, plus göm godis så hon får leta reda på när du går.
Händer det aldrig att hon ger sig på möblemang och väggar när du är hemma? Vilket hundfoder äter hon?

Jag trodde jag var säker och tog med dom i bilen i stället. Då rev dom sönder inredningen i den. Nu för tiden när dom inte kan följa med in någonstans så får dom två ligga i en box i stallet i stället. Där finns inte mycket att riva sönder. :) Har 4 stora hundar dom äldsta är hemma och dom andra två i stallet. Det är så sällan som jag åker bort utan dom så det lider dom inte av.
I dag tex ska vi rida till ridhuset då får dom stanna kvar i boxen.

#13 jag brukar alltid va ute m dom en långpromenad innan dom e själva.. min stora behöver det om nån :)
o nu har jag börjat m lite sök o så på skoj ute.. o det blir väl lite tänk i hjärnan då för henne :)
ska även börja på en aktiveringskur imorrn så kanske får några råd o tips då..
o igår va dom både helt slut när jag gick.. trodde jag.. haha..
#14 nä, aldrig.. en gång bet hon på stolen.. men då banna jag henne o sen dess ingenting när vi e hemma..
hon äter Standart torrfoder, o Bravo färskfoder
#15 jag brukar ju oxå ta med dom överallt, men det går ju inte alltid o jag tycker att ngn timma måste dom ju kunna va själva.. dom har varit ensamma längre när jag jobbat o det har gått super..
o nån box har jag ju tyvärr inte ;) annars e det bra…
aja.. jag får se… om 3 mån går jag ju på mammaledighet (förhoppningsvis), o kanske redan innan ner på 50%, o då får jag kanske börja om från noll m ensamträningen…. ska bara komma på vad jag ska hitta på under tiden..

Alltså jag tycker det är synd att era (och mina ) hundar beter sig så här men det känns dock som en tröst att fler har liknande problem, att det inte "fel" på mig och mina hundar utan att fler har samma situation.
Folk jag känner bara tjatar om uppfostran men jag känner att det inte är det som är problemet. Men Findus var 10 månader när han kom till oss och var helt oreglerig på alla sätt och vis och har blivit världens goaste hund. Han är nu 3½ och förhoppningsvis blir det bättre med tiden ju äldre Felix blir, han är bara året ännu. Men är det labbegenerna som slår igenom på jakten på mat? Findus förser sig inte själv, möjligen om vi glömt ngt framme på bordet.
F´låt trådkapningen, jag skriva ett eget inlägg om maten.
Vår hund gjorde det i början. Det är som hon känner sig ensam och uttråkad. Se till att aktivera henne ordentligt innan du sticker hemifrån. Lite träning i typ 20 min, eller lek så länge hon orkar och vill.
Det kan också ha med tänderna att göra men jag antar att hon har tuggben!
ta nåt hon inte gillar och sätt på på de ställen hon brukar gnaga.

Men är du gravid igen Johanna? Det visste jag inte. Grattis. vilken månad? 
Jag testade också alla knep med Marodören. Lång promenad med lite övningar. Märgben, aktivitetsboll, slänga hundfoder på golvet osv.
Tjof, så var torrfodret borta, och lika fort var aktivitetsbollen slut o tråkig. Vad gör man då tänkte en äkta Marodör? Jo, letar mögel! Skitskoj!!
Fyspray? Vad är det sa Marodören. Ättika? Äsch det gick väl att leta mögel ändå. Klorin då? Spelar ingen roll sa Marodören och kämpade vidare.
Märgenet då? Det sparade han tills jag kom hem.
Fast han är väldigt gosig min Marodör!

#19 v17 idag :).. så jag hoppas att det går vägen den här gången… vi ska på Ultraljud den 24feb
är skapligt nervös.. 
#20 jo, min tjockiskorv e oxå väldans gosig o alldeles underbar… o jag kunde inte va arg nån längre stund… :)
tyckte bara att det va en himla dum dag att gnaga tapet på.. haha.
men nu har jag köpt en möbel o ställt framför.. visst att man måste berätta att det är tapet borta, men första anblicken blir allafall bättre än o komma in o se ett stort hål.. :)
fast jag har kommit på en lösning nu… tror jag..
ska bygga en "bur/staket" utav kompostgaller runt väggarna så hon inte kommer åt… blir ju fortf lika stort att vara på men hon kommer inte åt tapet lr köksluckor…
blir ju lixom väldigt pinsamt om nån nu skulle köpa lägenheten o om 3mån.. tja.. då får dom flytta in i en lägh m söndertuggat kök..
va säger man då!?

#21# Då får vi hålla tummarna att allt går vägen den här gången.