Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 2470 ggr
szirius
0

nybörjare med valp

Jag har precis hittat hit och har försökt hittat svar på mina tusen frågor jag har kring att ha valp,men det är svårt.Så jag skriver ett inlägg i stället.Det verkar vara en fin ton här inne, så jag hoppas att jag inte blir idiotförklarad för mina frågor eller ev. felaktiga beteenden( som man kan bli på andra hundsajter Obestämd) - men jag VET att jag är grön och okunnig- just därför söker jag ju råd!

1) Vår valp( 4 månader) har börjat skälla på nätterna.Han skäller så fort en bil åker förbi, eller om han hör nåt annat ljud( dvs var femte minut Flört).Han skäller bara till en eller två gånger, men nattsömnen blir väldigt störd och det börjar bli väldigt påfrestande.Vad kan man göra åt detta?

2) Valpen försöker krypa upp i vår säng hela tiden, trots att vi bestämt att han inte ska få vara där ( vi har egentligen inget emot hund i sängen, men vi planerar bebis o vill då inte ha en hund i sängen också.Och det är ju svårt att lära om, som jag förstått Flört.)Varje natt får vi putta ner honom ett 20-tal ggr.Då sitter han o gnyr en stund innan han lägger sig på sin plats, tills han efter ett tag gör ett nytt försök.Om han får vara utanför dörren så gnäller han o klöser på dörren, så det funkar inte heller.Kommer han slutligen att ge upp, eller måste vi vidta andra åtgärder -i så fall vilka?

3) Vi har en son på sju år, som valpen enbart ser som en lekkamrat.Han hoppar,skäller, jagar o biter i hans kläder så fort han är i närheten.Hur ska vi hjälpa vår son att få hunden att lyssna på hans "nej" och få "högre rang" än valpen?Sonen börjar nu nästan bli rädd för valpen,så vi börjar komma in i en ond cirkel.

4)Vilken ålder ungefär kan man förvänta sig att en valp ska sluta "vilda sig" och springa omkring inomhus?Är det något man övar bort, eller försvinner det av sig självt med åldern?

Väldigt tacksam för svar!

Magdalena12345
0

1) jag vet faktiskt inte. Har ni rullgardiner eller nåt så kan man ju kanske rulla ner dem. Det hjälper inte för ljuden men ändå. Sover han i ert sovrum? Ni kan ju sätta en grind isåfall så hunden ligger endast i somvrummet på natten. Det blir tryggare för hunden tror jag (någon får gärna rätta mig om jag har fel)

2) Jag tycker det låter bra att ni lyfter ner honom och ni ger inte upp heller, det är bra. Om man bara tar tag i honom bestämt och sätter ner honom på golvet utan att säga nåt och om han gör det igen är det bara att göra samma sak igen. jag tror att han kommer lära sig.

3) Om din son är 7 år. Kanske han tycker det är kul att göra olika saker med hunden. Din son kanske vill lära din hund nya saker, som rulla runt, spela död. Det är inte så svårt som det verkar och en 7 åring hade säkert klarat det med lite hjälp. Hunden kanske hade börjat lyssna mer på din son. Men om hunden börjar hoppa, skälla och nafsa på din son så tycker jag att din son ska gå där ifrån, vända ryggen, sätta armarna i kors och bara gå där ifrån.

Men som sagt har jag fel eller så så får någon gärna rätta mig.

4) En hund blir ju mentalt mogen när den är 2 år ungefär. Men det kan ta längre tid också. Det beror på vilken ras du har. Om jag tillexempel får såna ryck och springer av sig som du sa, så vill han göra av med energi. Då kan det kanske vara dags att börja aktviera hunden lite mer. Gå lite längre promenader och kanske träna utomhus eller varför inte leka! Det gör nog susen!

Men jag är inget proffs och har säkert många fel. Du kan ju skriva hur det har gått sen:)

szirius
0

jag har läst om olika tips, att spruta vatten på dem med vattenspruta osv, men jag är så rädd att man ska " hämma"valpen av sånt, att de ska bli nervösa.Vad tror ni om det?

Han sover inne hos oss på nätterna och vi har fördragna gardiner.Men bilvägen går utanför huset, och varje gång det kommer en bil så skäller han till.Jag börjar få ett nervöst sammanbrott av att vakna var femte minut av ett plötsligt skall.Öronproppar funkar inte.

Sonen leker sitt,ligg,kom o vacker tass med honom( det han lärt sig hittills) så det går bra, men det är bitandet i kläderna som är jobbigast.Sonen går alltid iväg när han börjar bita, men valpen gör det så fort man inte avleder med annat.Jag tycker att sonen ska kunna gå förbi utan att valpen ska springa upp o börja jaga hans byxben! Det är bara med sonen han gör så.

Vi är ute jättemkt med honom, både på gården och i skogen varje dag + att vi går till o från skolan för att hämta o lämna.Han har många  tuggleksaker o ben,så brist på det är det inte heller.Kanske är det helt naturligt och i sin ordning, men jag vill inte att han ska få nån dålig ovana för att vi inte vet hur vi ska få honom att sluta…

Magdalena12345
0

Ok:) Men jag läste det du hade skrivit. Om han tuggar på byxorna eller annat ge honom ett ben i munnen istället:) Det sa de på hundkursen jag gick på:)

szirius
0

jag antar att jag skev ett för långt inlägg ; ), ingen anstormning av svar direkt från alla erfarna,kloka, hjälpsamma hundägare som säkerligen finns här.

Jaja, men tack så mkt Magdalena för dina svar! Vi gör som du skrev som tips, stoppar in nåt annat i munnen på honom när han börjar bita i kläderna.Jag hoppas att han ska fatta vinken snart! Och i natt, pepparpeppar, så skällde han inte lika ofta.Kanske det försvinner av sig självt?

Taci
0

#3, enligt vad jag hört så ska man inte ge tuggben eller annat då hunden biter i kläder o annat den inte får. Då belönar man beteendet, att "Här! Vad duktig du var som bet där, nu får du ett tuggben som belöning för du var så duktig!". Men jag antar att alla tycker olika om den saken.. :P

Singo-Torpet
0

#5 där håller ja nog med dig, det är i alla fall vad min instruktör sagt till os.. man ska fy/strunta i det dåliga sa hon och belöna med tugg ben eller vad man nu vill så fort man får de önskade betendet.

1. skulle begränsa hans utrymme till kanske bara sovrummet tänk på att han ska ha en mysig "säng" att sova i kanske ett tugg ben eller dyl om han skulle bli rastlös (funka för oss) under natten så har han något att göra.

2. fortsätt att ta ner honom och beröm när han lägger sig i sin egen säng (så skulle ja nog prova)

4. får han ordentligt med motion och hjärn jumpa på dagen så tycker ja att de gick rätt fort, min hund är nu ca 10mån och visst kan han få ett ryck men inget som inte går att lungna ned.

[kalelo]
0

1.) Hos mig har vår valp sin plats under sängen, och jag tyade honom/sa till han att vara tyst varje gång han skällde.

2.) Fortsätt att putta ner valpen. Annars så kanske ni kan testa att sätta en grind in till sovrummet och så får han sova utanför… se bara till att den inte är i trä så att han kan gnaga sig in Flört.

3.) Jag är heller ingen erfaren valpägare… men skulle det ha varit min valp som for i ett av mina barns byxben jämt så skulle jag ha tryckt ner valpen i golvet om den inte reagerade på ett nej. Ännu bättre om jag hde fått barnet att göra det för att visa sin aktoritet över valpen.

Bara säga nej, och reagerar den inte på det så trycka ner valpen så att den får underkasta sig… sedan släppa den och fortsätta som ingenting. Men i början vara uppmärksam och berömma den så fort den gör rätt, kanske t o m träna med den att barnet går förbi nära och den sköter sig så får den beröm och ev godis.

4.) Ingen aning, men den borde iaf ha fått gå igenom någon av könsmognaderna iaf.

Lycka till !

Sandra
1

När vi fick hem våran hund då jag va 9 år (tror jag) så bet hon också efter fötterna/byxbenen. Kommer inte ihåg att vi gjorde nåt annat än att fya henne. Däremot försvann det direkt efter att hon tappat alla tänder o fått nya. Går eran hund igenom den perioden just nu kanske? Det kliar väl i munnen när det kommer nya tänder har jag för mig.

[randi]
0

#1 Din valp börjar komma upp i en spökålder som gör att den kan reagera på olika ljud som den hör  men inte kan se. Forsätt lugnt och stilla att tala om för hunden att det räcker med skällandet, prata inte "gulligt" till den att det inte är farligt, för då förstärker ni det obehag han känner för ljuden utanför.

#2 Trägen vinner, du kan pröva att sätta hans säng brevid din och lägg ner handen till honom, efter hand kan ni flytta hans bädd till ett annat ställe. Han vill ju bara vara med flockenFlört. Men det kommer också att ge sig.

#3 Ni måste till och börja med att gå in och bryta beteendet. Barn har ofta ett kroppsspråk som gör att hundarna tror att det leker. Häftiga kast med händerna, kryper omkring på golvet m m. Du får hjälpa din son och vara med honom och hunden till och börja med och som sagt tala om för hunden att den inte får bita i sonen, visa sedan er son hur han skall göra med valpen. Lär även valpen att han och sonen kan leka men inga "kamplekar" som drag med trasor mm  och att de slutar att leka efter ett tag.

#3 AldrigSkrattande, jodå skämt åtsido det gör det men hon kan behöva aktiveras ute och inne med olika saker som att du gömmer saker och hon får leta upp dem, med andra ord hjärngympa som gör att hon kan aktiveras och sedan slappna av. Hon behöver mer stimulans. Lycka till med din nya lille familjemedlem.

szirius
0

åh, tusen tack för alla svarSkrattande.Vi har en väääldigt flaxig son ( läs hyperaktiv…) så det är något som övas ständigt i att kontrollera…

#9 det är vad jag börjat med nu, sover med en hand nere på golvet…(hur nacken känns när jag vaknar är en annan historia, hehe…)men det funkar riktigt bra.

Jag ska genast prova med att fya/ ignorera byxbitning i stället för att ge ben.Det låter ju troligt…att valpen ser det som en belöning för vad den gjort om man ger den ett ben.

anaprincess
0

#0 Min första valp gjorde samma sak mot mig som din hund gör mot din son, fast min gav sig på skorna när vi gick på promenad. Jag var konsekvent med han och sa fy och gav han sig inte så tog jag han i nackskinet och fyade. Efter ett tag slutade han. När dom lugnar ner sig så beror det oftast på vilken ras der är, min hund som är en jack russel började lugna ner sig vid 6-7 års ålder.

Zebben
1

Välkommen till Hundar i fokus!

Har tyvärr missat Din tråd helt, men såg att Du fått en del svar. Du får lite svar av mig också.

1) Vad är det för ras på din hund? Lite avgörande i hur Du ska agera. Är det av en ras som inte är så vaktiga av sig så kan det fungera i att bara totalt ignoera när han skäller till när han hör ljud utanför. Om inte Ni bryr er så lär han sig snart att det inte är fara å färde utan att han lugnt kan sova vidare. Hur har Ni reagerat/agerat hittills när han skällt? Har Ni sagt till honom/skällt på honom? Satt Er upp i sängen och pratat med honom? Eller har Ni bara varit tysta?

2) Han känner sig nog lite ensam som små valpar ofta gör ibörjan. Lägg ner en hand till honom, ställ bädden nära. Lägg gärna en mysig filt eller kuddar i bädden så det blir lite "trångt" det fungerar lite som närhet för honom. Men här är det bara att envist ta ner honom igen. Lugnt och vänligt, men bestämt. Han kommer snart inse att det är golvet som gäller. Men återigen…gör lite extra mysigt i hans hörna/bädd. Valpar är ju vana att sova med sällskap och värme från en annan individ. Så det kan kännas ensamt för honom.

Skulle absolut inte stänga ut honom från sovrummet, ens om det är kompostgaller emellan. De är flockdjur och behöver få känna sig med.

3) Här får Ni gå in och hjälpa sonen. Dels försöka att berätta för sonen att han kanske måste lugna sig lite iom att Ni nu har hund i huset. Åtminstonde när han är i närheten av hunden. Men sen får Ni självklart säga till hunden att det inte är ok att bita i kläder. Detta gör man genom att lugnt och bestämt säga fy, nej eller hrm! till den. samtidigt som man försiktigt men bestämt föser undan hunden. Ser till att den lugnar sig och sedan låter den vara igen. Inget beröm för att den låter bli att fortsätta tugga byxa. Går den på igen så återigen, ta tillbaka hunden samtidigt som Du ryter till lite lugnt och vänligt. Det ord Ni själva anser vara lätt att "fya" sin hund på. Ni ska inte avleda detta beteende genom att ge honom tuggben eller leksak. Då har Ni ju belönat hans dåliga beteende. Hundar är väldigt snabba med att räkna ihop 1 +1. Bita byxben = tuggben eller leksak från matte.

4) Återigen ras? Det är stora skillnader på när hunden blir "vuxnare/lugnare". Men sen får Ni även här se till lite hur detta springade och vilda går till. Jag anser att man ska lära valpen rätt tidigt att det inte är okej att springa runt som en vilde i huset. I huset är man lugn eller leker lugnt, inget springande. Hundar ska motioneras utomhus och det räcker gott och väl. Om man nu ger dem tillräckligt berikning/aktivering/motionering. Lär valpen att koppla av. Sätt Dig på golvet med valpen mellan dina ben som Du håller utsträckta. Håll valpen så att den inte kan fara iväg. Inte blåhålla utan vänligt men bestämt. Smek den på bringan och väldigt snart så bör den sitta lugnt och fint kvar utan att du behöver hålla i den. Om den vill lägga sig ner så låt den. Fortsätt bara att smeka den lugnt över bringan. På så sätt lär den sig att varva ner och att det är lugnt och tryggt i din famn. låt ingen annan komma fram till hunden i denna stund. Det är du och hunden. Denna övning kommer Du ha jättemkt nytta av även i andra situationen. Hunden vet att det är tryggt och säkert och att den aldrig blir störd av annan hund/människa när den befinner sig där. Sen kan Du imponera på andra valpägare när Du är på valpkurs. Ta in hunden mellan dina ben, du kan sitta på huk också, och börja smeka den på bringan. Hunden kommer förknippa det med lugn och sitta lugnt och fint på teoripasset under kursen. Inte alls dumt. Övningen kallas även ryggsäcken. Är mkt bra till det mesta.

Sen kan jag varmt rekommendera Dig att köpa Eva Bodfälts Kontaktkontraktet. Den tar upp otroligt mkt bra tips och hur man hanterar hund och vad man ska tänka på. En mkt mkt bra bok!! Finns DVD film till också så man kan se hur övningarna hon beskriver i boken går till. Det finns även ett övningshäfte.

Lycka till med valpen! Och kom ihåg att inga frågor är för dumma när man vill lära sig mer….

Zebben
0

oj, så långt det blev! Skäms Blir nästan alltid så när jag ska svara…

[randi]
1

#13 känner så väl igen det, är lika dan självFlört