Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 8393 ggr
Amoz
0

Råd om ras som förstahund

Min lärare har bett om hjälp nu med att hitta en bra hundras för dom. Det blir deras första hund, hon vill ha en ganska liten som inte kräver för mycket jobb (t.ex. pälsvård) och inte överdrivet med motion (alltså ingen jakthunds typ) gärna så den vill ut på långa promenader o.s.v den måste även gå ihop med katter.
Mitt första råd var ju dvärgschnauzer (för att jag har en egen och de funkar med katter o.s.v) men de har ju mycket pälsvård.

De funderar på japansk spets men jag vet inte riktigt hur dom är?
Har ni förslag på raser som skulle kunna passa?

Zebben
0

Be dem kolla under sällskapsraser. Att den ska gå ihop med katter är ju väldigt individuellt. Med rätt introduktion så bör det gå bra.

Cavalier, Papillon (kräver lite mer aktivering) , fransk bulldog, mops, tibbe, border terrier, welsh cardigan.

Ja lite tips om raser som inte kräver så mkt/någon alls pälsvård. Sen kräver ju alla hundar även lite aktivering.

SaraC
0

Hurvida en hund går ihop med katter att göra har ju ingenting med rasen att göra. Men Japansk spets är i alla fall en ras i princip utan jaktinstinkt.

Det är inte mycket pälsvård. Den kräver inte överdrivet med motion, men det är energiska hundar som behöver få röra på sig, samt självklart aktiveras mentalt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Amoz
0

Som sagt vill hon gärna att den vill ut på långa promenader o.s.v har för mig hon bor i princip på landet med massa skog men är inte helt säker på det.
Det är hennes dotter som tjatat om hund så de kommer ju vara flera som håller på med den ^^ (inte som i vissa fall då det kan bli att bara en i familjen velat ha hunden)

Med tanke på att det blir en förstagångshund så ska den ju gärna vara av en lätt lärd ras, min lärare har nämligen aldrig haft hund innan.

SaraC
0

Lättlärda är de. Mjuka, lätta hundar, så visst är de ett bra alternativ om man vill ha en relativt "enkel" första hund. Envisa kan de dock vara Glad

Väldigt familjekära och flockbundna, vill helst vara med överallt. Oftast reserverade/ointresserade av främlingar däremot.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Friida
0

är inte Pudel en bra liten första hund. Pigga och glada och ska väl bara klippas då coh då… eller Lhasa apso, shi tzu också bara att hålla nerklippta. Också mjuka i sättet.

Mischa
0

En lättlärd ras vill oftast ha något att göra utöver bara promenader och lek, och innebär inte att dom på något sätt är lättare som förstahund, likaså anser iaf jag att mental aktivering är viktigare än hur många timmar hunden kommer få promenera.

eftersom dom är inne på japansk spets så kanske en shiba hade varit ett korthårigare alternativ?

En bra förstahund är en hund som passar familjen oavsett ras.

≧◔◡◔≦

Zebben
0

#5 Pudlar behöver ganska mkt aktivering och är en rätt tuff ras egentligen. Men har familjen bara tid och viljan att lägga ner en del på hunden så skulle Pudel nog också passa fint. Det är ju svårt att veta vilken typ av individ de vill ha. När man köper hund så måste man ju också vara beredd att ändra sin syn på hur man vill hålla hund. Även om tanken är att köpa en valp av sällskapsras så vet man ju aldrig vad man får för individ. Och då gäller det ju att anpassa sig efter sin hund. Man kan köpa en westie i tron att man ska få en hund som nöjer sig med promenader och enstaka aktiviteter och i verkligeheten vissar det sig att westin är mkt krävande och kräver aktivering och träning dagligen. Sen kan man ju även få en dvärgpinsher som bara älskar att ligga på soffan hela dagarna.

HolyFuck
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan tipsa om shi tzu! Otroligt charmiga hundar men samtidigt väldigt lätta. De är lugna, kräver inte mycket motion och inte överdrivet mycket aktivering, men är ändå glada små hundar som gillar att vara med. Och vill man inte hålla på med pälsvård är det ju bara att hålla de rakade/korthåriga.

Har själv en korsning mellan shih tzu/lhasa apso, och det är nog den mest okomplicerade hunden jag haft att göra med någonsin.

Magdalena12345
0

Hihi, vilket sammanträffande! Jag letar precis efter samma sak som din lärare och har varit inne på MOPS ett bra tag nu. Känns om jag har pluggat in allt om rasen nu!

Mopsar är korthåriga och behöver knappt ingen pälsvård alls. Kanske bara nån borstning nån gång då och då. Den passar en förstagångsköpare och den väger från 6-8 kg. Den är inte lika skällig och nafsig som andra dvärgraser är och den behöver inte så hemskt mycket med motion!

Det enda problemet är ju att alla inte tycker att deras utseende är särskilt tilltalande. Men den är söt tycker jag! men det är ju upp till din lärare, det är ju precis som med kläder och inredning, alla har inte samma smak! Men jag tycker mopsar är söta iallafall. Och de finns i Svart också!

Skulle det kunna passa din lärare?

Magdalena12345
0

Men precis som alla andra hundar går ju gärna mopsar ut på långa promenader, simturer, ja allt möjligt!