Någon med erfarenhet?
När vi lämnar våran stora grabb ensam hemma så har han en förmåga att mellanåt yla. Det är ingen seperationsångest han har utan mer att han inte gillar när vi försvinner och hans ylande är inte högt men med en stark stämma.
Delvis är detta beteende inget jag bryr mig om men jag vill helst ha en hund som är tyst inomhus därav tänkte jag höra med er ifall någon har erfarenhet av att använda antiskall halsband på en hund? eller om någon har erfarenhet av en sån där aparat man sätter i väggen som ger ut ultraljud så fort hunden låter?
(Vet inte om det hamna under rätt ämne.)

Det är ju polarhund i honom. De är utpräglade flockdjur. Du har tur om han bara ylar och inte äter sönder saker oxå.
Om du är säker på att han inte har separationsångest, så ylar han ändå för att kalla på flocken. Antiskällhalsband är dumt på en ensam hund. Testa hellre DAP, en dosa som avger hormoner och lugnar. Har han andra hundar som sällskap, eller är han helt ensam?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#1 Jo han har Alaskan Malamute i sig. Ibland har han karlns Collien med sig men inte alltid och så har han katterna hela tiden men han ylar likförbasskat.

"Lämnar våran stora grabb ensam hemma så har han en förmåga att mellanåt yla. Det är ingen seperationsångest han har utan mer att han inte gillar när vi försvinner"
Det är väl ingen skillnad på seperationsångest och på att inte gilla att bli lämnad ensam?
#3 Har haft en hund tidigare med separationsångest och hon ylade, skällde, rev sönder möbler osv konstant. Denna kille ylar enbart en stund, blir sen tyst men återkommande små ylningar kan ske. Som ovanstående skriver, han ylar för att kalla på flocken och vill inte vara utan den. Separationsångest är inte samma sak.

Är det hela tiden han är ensam eller bara just när ni går?
#5 När vi går så är det som värst. Sen slutar han men efter 10-30 min kan han yla lite lågt i 1 min och sen sluta igen.

Att en hund river hela huset handlar ofta om att den är uttråkad och understimmulerad - det har sällan med själva seperationen att göra.
Att han ylar när ni går beror på, som andra har sagt att han kallar på flocken.
Om ni vill "ta ur" honom det är det träning som gäller.
Börja om från start.
#7 Karln här hemma har lagt märket till att han ylar mindre ifall man riktigt låter honom arbeta så han blir utpumpad och så hjärtat riktigt får slå runt. Så jag har börjat med att släppa honom på gården så han får kuta av sig under karlns uppsikt och ibland ligger äldsta sonen i hälarna på hundkraken med skratt *försöker i alla fall*
.

Våra polarisar är ju husky, men för att de ska må riktigt bra ska de få trötta ut sig fysiskt 3-4 gånger i veckan. Drag helst då, släde, cykling, skidåkning ed. Huskyna vill dra lätt och snabbt, Vidar med lite grönis vill jobba hårt och tungt, men snabbt.
Låt honom dra pulka eller skrinda, däck eller annat, så att han får jobba hårt en timme då och då. Eller skaffa klövjeväskor och vänj in honom på dem. Vidar bär gärna uppåt 10 kg i dem på promenader. Hunden får jobba och känna sig behövd, samtidigt som den blir trött i kroppen.
MVH Elin
#9 Vill inte bellasta hans höfter för mycket eftersom han har schäfer i sig och en schäfers höfter. Dra däck gör han redan med karln min och jag springer terräng med honom dagligen. Igår natt fick han pullsa snö i skogen intill oss tillsammans med mig och tusan som han sprang
. Finns ingen hejd på honom, han är i full rulle hela tiden.

Hur gammal är han?
Har ni röntgat och vet om höfter och armbågar är bra eller dåliga?
Att dra, om man börjar bygga muskler i lagom takt, är bra för höfterna. Det bygger muskler som hjälper till att hålla kroppen uppe. Min golden med höftledsfel har fått fdra till artros i armbågarna satte stopp för det. Hon fyllde 10 i april, och var med på slädturer så länge det fanns snö förra vintern.
Vidar har schäfer i sig, har aldrig kollat höfterna, men är en hejare på att dra. Med rätt utrustning får du ingen belastning på höfterna. Klövjan ska lägga över frmämre delen av kroppen, och då man sakta tränar upp ryggen torde inte det helelr belasta höfterna.
Har han inga fel, kör dragträning, bygg muskler och trötta ut honom så han blir lycklig!
MVH Elin
#11 Han är 3 år och nej vi har inte röntgat honom. Han har inga problem att dra däck men att bellasta hans höfter och rygg med en tung pulka eller så är inget jag föredrar sen är han så fasligt stor också. Räcker med att han får bära sin 50kg tunga kropp
men dra däck bara älskar han.

Men malamuter och grönländare är stora och tunga, och de drar. Man måste ju inte dra tungt, även om malamuten vill det.
Om du börjar träna med en riktig dragsele belastar du inte, utan bygger muskler. Kontakta någon som pysslar med drag och få hjälp så att du gör rätt. Men du gör som du vill. Dock tror jag att din hund skulle gilla det och må bra av det.
MVH Elin
#13 Ja mår bra gör han av det. Däcket han drar är svintungt för mig i alla fall och när han drar den efter sig så älskar han det. Vet inte om det finns dragsele att köpa här sen finns det inga draghundar här heller men hittills fungerar däcket dock var det ju inte hans fysiska motion som var frågan utan hans ylande och det beror nog på att han är flockbunden såg någon dokumentär igår om det. Men eftersom han ylar mindre av att dra sitt däck och bli uttröttad så får vi ta oss den vägen.

Ibland får man börja om från början med att lämna honom korta stunder för att sedan öka på. Ni kan ju vara utanför dörren i 5 minuter bara första gångerna öka sedan med 5 minuter /gång. Ge honom massor med godis när han skött sig. Prova med att ge något gott han tycker om när ni går så han upplever separationen som något positivt.
#15 Inte så lätt när man har ungar. Dem vill gärna inte stanna ute i kylan och sen gå in igen. 
cykla med han!!jätte bra träning!dock inte överdriva=) sommed all träning=) har du testat cklicker? mitt råd är att träna han trött, sen att träna som man gör med en valp som ska ensam tränas,gå ut lämna han,när han är tyst kommer ni in med massa beröm!när ni går kanni även försöka så han inte märker det, ge ghan ett gott ben, eller mat sen gå.
Mvh Lenita
"9 Vill inte bellasta hans höfter för mycket eftersom han har schäfer i sig och en schäfers höfter. Dra däck gör han redan med karln min och jag springer terräng med honom dagligen. Igår natt fick han pullsa snö i skogen intill oss tillsammans med mig och tusan som han sprang . Finns ingen hejd på honom, han är i full rulle hela tiden"
låt han gå fritt då rör han sig naturligt och inga onatuliga ryck blir, så klövjeväska kan han nog bära ändå,
#17 Fortfarande svårt att gå ut i 5 min och sen in igen. Som jag skrev tidigare så har jag två barn och dem är inte så förtjusta i att vara ute i iskallt väder. Sen ylar hen inte heller när han hör oss utanför eller ser oss utan bara när bilen lämnat gården och köra fram och tillbaka är lite jobbigt.
#18 Den motion han får idag är cykling, promenader på 5 km, terrängspringning, skyddsträning, agility, dra däck, springa lös, busa med hundar osv och han är helt slut när han kommer hem men hur trött han än är så ylar han en stund när vi lämnat gården och sen blir han tyst och sover.