Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 534 ggr
sokka
0

Ander Hallgren och CM.. på samma spår?

Om man läser mellan raderna så har Ander Hallgren länge poängterat att aktiva hundar har mindre problem, och det är det som CM lagt mest fokus vid, konstigt nog är tränarna mer lika än man själv kan se, om man ser det utifrån det sättet och läser mellan raderna.

"_Resultatet visade att nära 40% av en normalpopulation av hundar vilar 20 timmar eller mer, och alltså är aktiv 4 timmar eller mindre. I den här gruppen, med hundar som vilar så mycket, var majoriteten problematiska på något sätt. Hundar som var mer aktiva hade färre problem."

_Rätt intressant att se hur näraliggande dom faktiskt är och vilket håll utvecklingen tar om några år, jag hoppas kunna se mer om framsteg och att hela hundsverige slutar med sådana idiotiska (ursäkta uttrycket) Instruktörer som Fredrik Steen som avlivar hundar.

rulda
0

Jag har faktiskt tänkt i lika banor.
Men det är ju så. En hund som får mycket aktivitet är för trött för att hitta på satyg :P
Tror att dom flesta tränarna i grund och botten tänker lika dant. Men sen så grenar dom ut sig i olika tekniker för att få fram samma mål.
Tror även att olika träningsmetoder fungerar på olika hundar då alla är olika indevider.
Tusse tex får inte bli uppstressad och han tycker inte om höga röster. Så nu har vi börjat att viska när vi tränar honom och det fungerar bättre än normal samtalston.

SaraC
0

Jag tycker väl inte att det gör att det gör dem närliggande varandra i tankebanor. Att aktivitet är viktigt kan väl alla seriösa instruktörer och hundägare skriva under på. Likaså att om du aktiverar och stimulerar din hund så undviker du självklart lättare att få problem, många problemhundar saknar helt enkelt bara aktivering eller rätt sorts aktivering. Nja, jag vet inte, men för mig känns det som en självklarhet och inte alls konstigt att AH och CM är av samma åsikt, jag tror som sagt att det är en självklarhet för de flesta hundmänniskor.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar