Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 2290 ggr
Amoz
0

Hysterisk vid andra hundar

Min hund kan bli smått hysterisk vid andra hundar, jag kan ha honom lös och det är bara hundar han reagerar på. Några tips för hur jag ska få honom att sluta med det?

Luddesmatte
0

Låter som min jycke här hemma. Han är likadan. Jag börjar med att lära honom i koppel dvs gå förbi mötande hundar flera gånger om dagen, hålla honom på min vänstra sida och få honom att konsentrera sig på vad jag säger och inte fokusera på hunden. När det sjunkit in så börjar jag med att att stå på kopplet men inte så det spänns och efter det haka av den.

Att annat tips är att ta din hund på allmänlydnadskurs. Min har redan gått men det hjälper bara stundvis sen är min hund envis också. Flört

Maddepadde
0

På vilket sätt blir han "hysterisk"?

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Amoz
0

Jag har försökt att sätta mig ner och så får min hund sätta sig så han ska titta på mig hela tiden medans den andre hunden går förbi.

Han har lekskall och lekmorranden och det är sådana han ger ifrån sig samtidigt som han drar som en tok mot den andre hunden (för att vara så liten är han rätt stark) sedan är det ju vissa han inte går ihop med och då märks läterna på ett helt annat sätt.

gejsa
0

Hur gammal är han?

Amoz
0

Snart 2 år.

gingle
2

Känns igen. Igår var det oerhört pinsamt !

Var ute med min labbehane, han är stor och kraftig,kastrerad.
Vi vara ute i parken och vi var på gräsmattan där det var snö
och väldigt halt. Det kommer ett par med liten hund i taxstorlek.
Jag hoppades på att de inte skulle stryka förbi vilket de gjorde,
de gick på det torra underlaget. Jag ropade till dem"Jag undrar
hur det här ska gå" då jag vet att han inte är så förtjust små
hundar. Plötsigt så skäller min hund till och jag hänger som
ett segel i sörjan efter honom,det såg nog ut som om jag
tolkade efter honom. Och så tappade jag honom dessutom.
Väl framkommen till hunden så viftar han på svansen.
Mannen tar tag i kopplet och jag tar över. Jag ber om ursäkt,
tyckte att det var oerhört pinsamt. Tjejen är jättesur och har
nu tagit upp sin lilla hund. Mannen är småspydig och frågar
"hur är det med kontakten er emellan egentligen "?
Det var så pinsamt ! Hade det varit bättre underlag så hade
jag fått stopp på honom, men "isgräset" gjordet som sagt
att jag "tolkade" efter honom. Jag skäms något oerhört.
Han har aldrig gjort så här förut. Normalt sett är han lydig,
han är 5 år och vet vad som gäller. Men vi bor på landet
och ser inte hundar så ofta (vi har en hund till) så han blev
själaglad. Nu, dagen efter, känns det fortfarande pinsamt !

Denna kommentar har tagits bort.
gingle
0

Tack, tack, det var p r e c i s vad jag behover när det kändes
pinsamt ! Det var verkligen ett stöd ! Det har aldrig hänt förut
utan berodde på att det var "snorhalt". Och det finns i n g en
som är till 100% felfri, även Du kan råka ut för något som
är tillfälligt och som aldrig händer annars.

Så TACK snälla Maddepadd ! Nu skiter jag i den här jävla tråden
Jag är så förbannat trött på människor som kör med besser-
wisserbeteendet. Men om Du själv är felfri så är det bara att
gratulera !

ingann
0

#6 jag förstår att det kändes pinsamt:)

bry dig inte om vad maddepadde säjer för vem som helst kan stå på fel underlag vid fel tillfälle. t o m hon;) då åker man nog kana efter hunden även om det vore en pudel:p

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Amoz
0

Jag brukar hålla på att snubbla när min lilla dvärgschnauzer drar och jag står på is X'D Tack och lov för mig så stannar han alltid då och undrar vad matte håller på med.

ingann
0

#10 precis… det kan hända vem som helst;)

/Ingalill

gingle
0

TACK ingann och ni andra. Till er ber jag om ursäkt för
mina mindre trevliga ord men när besserwissertyper dyker
upp då blir jag vansinnig. Men tyvärr så finns de överallt,
vad det än gäller.
Så tack ni andra, det värmde !

gingle
0

Men nu såg jag till att vi spårade ut rejält.
Frågan vad ju egentligen från amoz om att hennes hund blir
hysterisk när hunden ser andra hundar.

Vad är det för ras ? Blir han aggressiv ? Hur går det för Dig ?

Berätta lite mer. Med vänliga hälsningar !

ingann
0

#12 jag ramlade förra vintern när min hund drog till och jag stod på en isfläck… som tur var såg ingen mej då för DET hade varit pinsamt *s* han var bara 14 veckor då och är papillon/yorkblandning ;p

/Ingalill

Denna kommentar har tagits bort.
Amoz
0

Han är en dvärgschnauzer.
Han blir aggressiv beroende på ras av hunden, han hatar t.ex. franska bulldogar, svarta stora hundar (som han inte känner), hundar som liknar dansk/svenska gårdshundar (han har en vän som är av den rasen men det är i princip bara henne han acceptera)

Jag vet varför han inte gillar hundar av just dessa raserna det beror bland annat på att han blivit attackerad o.s.v. av sådana.

Vissa raser som t.ex. golden, dvärgschnauzer och griffon (korthårig) älskar han och vill leka med direkt så då blir han hysterisk för det.

Och vissa vill han hälsa på och blir helt enkelt hysterisk men på ett mer "Jag vet inte om jag vill leka eller vad jag vill göra" humör.

Jag kan hålla honom eftersom han är ju ganska liten men det är lite jobbigt då han bland annat morrar för att leka så folk tror att han är aggressiv för det.

Maddepadde
0

Kan ju handla om att han t.ex. inte kan läsa av svarta hundars ögon, vissa hundar tycker att sådant är väldigt otäckt.
Låter som om han är väldigt osäker.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Amoz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som sagt, varför han inte gillar svarta stora hundar vet jag, han blev attackerad av en sådan i somras (tror jag att det var)
Han är själv svart och han älskar t.ex. svarta griffons och svarta dvärgschnauzrar.

Luddesmatte
0

#3 Jag sätter mig inte ner. Jag låter honom stå på min vänster sida och reppeterar ordet Nej medan hunden går förbi, drar han i kopplet så drar jag honom bakåt en bit och säger Nej igen. Fungerar utmärkt för min del.

#18 Misstolka mig inte men det lät lite roligt att ha en svart hund som ogillar svarta hundar. Inget illa menat. Oskyldig

Min hund ogillar äldre gubbar som har mössa på sig då blir han osäker och går sgta fram (ifall matte tillåter) tills dem hälsar på honom då blir han glad. Larvpotta som han är.

Amoz
0

Grejen med Amoz är att han drar hela tiden då och skäller och har sig, att jag satt mig ner har funkat ibland, han har inte blivit lika hysterisk men ibland kan han stirra som en tok på den andre hunden i stället för att se på mig.

Ja, det är lite lustigt att han inte gillar svarta stora hundar han inte känner ^^' XD

Amoz blir lite mesig när det är mörkt ute, väldigt kul då ALLT blir farligt, för ett tag sedan låg det ett paraply ute och det var ju livsfarligt när det var mörkt! X'D

Luddesmatte
0

#19 Min drar och skäller också och hålla emot 48kg är inte lätt med snö på backen men hittills har jag klarat det och ibland går det, ibland inte. Det fungerar ju inte direkt utan man får hålla på hela tiden. Din hund är 2 år gammal vilket innebär att det tar längre tid för den att lära sig än vad det tar för en valp. Även om det fungerar bara ibland så måste du fortsätta och göra det varje dag ifall du vill ha bort det från honom, ger du upp har han automatiskt övertaget.

rulda
0

#0 jobbigt! Tusse är lika dan, han morrar och skäller (bus morr och bus skäll) lägger sig platt på marken och helt plötsligt så får han tokryck och rusar fram. Hoppar på två ben (när kopplet tar emot) och är allmänt omöjlig.
Jag tränar honom genom att promenera ute tillsammans med andra hundar som vi känner.
När dom går brevid varandra så berömmer vi massor och när dom "flyger" på varandra så fyar vi.
Det fungerar bättre och bättre.
En stor hjälp för oss var när vi satt hundvakt åt en annan hund.
Hon var jättelugn, reagerade inte alls på andra hundar. Jag kunde till slut gå ut med båda två samtidigt med båda kopplen i samma hand utan att det busades.
Men när han först ser en hund så dras det som sjutton, sen lugnar han ner sig efter ett tag.
Han har blivit 100gånger bättre sen vi började promenera ofta, men han är fortfarande inte ok.

#6 Vist är det pinsamt! Jag skäms öronen av mig när det går förbi en hund som går snällt brevid mattes/husses sida och Tusse bara blir totalt omöjlig. Hitintils har jag hållt mig på båda fötterna men jag bara väntar på den stunden när jag ska trilla.
Skönt att det gick bra för dig och hunden i alla fall.

#7 jag förstår ditt resonemang. Självklart är det viktigt att man ska kunna hålla koll på sin hund, men som sagt det finns situationer och situationer.
Det låter som #6 är väldigt medveten om problemet och då kan jag gissa mig till att hon vill göra någonting åt det. Hunden måste ju rastas innan det kan gå fint också.

Men jag kan förstå hundarna också.
Tänk om vi människor skulle leva med andra varelser dygnet runt. Då skulle jag också blir superglad om jag såg någon av min egen sort. Någon att prata "mitt" språk med.
Sen om nån hindrade mig från att gå dit… ja då skulle jag bli lite förbannad. Tycker faktiskt att hundarna tar det riktigt bra ;)

Amoz
0

Jag har försökt lära honom sedan han var en valp, men då betedde han sig inte så här ;P

Amoz drar bara i den stunden hunden går några få meter framför och när den går förbi, så fort den gått förbi skulle jag likaväl kunna släppa honom för då bryr han sig inte längre om den (även om jag inte brukar släppa honom direkt när den gått förbi ^^')

Luddesmatte
0

#23 Även en hund har något som kallas tonårsstadie. Flört

Amoz
0

Ja, jag vet och den tror jag han redan gått igenom ^^' han har varit värre när det gäller hundar och att lyssna han gjorde sig "döv" mycket oftare förut även om han gärna nu låter matte bli liiite förbannad innan han kommer när hon ropar ibland ^^'

Luddesmatte
0

#25 Bli förbannad på en hund eller skrika på den hjälper aldrig. Men han kanske håller på att gå ur tonårsstadiet, det kan ju vara länge eller så är han helt enkelt trotsig. Skrattande

Amoz
0

När jag blir förbannad så höjer jag rösten och gör den "barskare" (hur man nu säger?) i stället för den där lockande tonen jag lärt mig, utan jag ropar i stället på honom med den mer bestämda "barska" sätter och så fort han då riktar uppmärksamheten åt mig lockar jag igen, då har jag redan fått hans uppmärksamhet och kan i stället med rösten visa att han gjort rätt som lyssnade ^^