hur bryter man en ond cirkel?
"kasta bollen… snälla matte kasta bollen… kasta bollen nu!!!!!"
Det är Tyson. Helt galen i allt vad bollar heter.
Samma sak vad gäller pinnar. Så fort han ser en pinne eller en boll ute så får han tokspasmer.
Samma sak när vi möter en annan hund på våra promenader, han gör allt för att komma fram till denna hund, stretar och drar. Lägger sig platt och försöker krypa fram. Gnäller, viftar på svansen och valpskäller.
Jag har prövat allt för att få kontakt med honom under dessa tillfällen, även få hans uppmärksamhet när jag märker den andra hunden, bollen, pinnen först.
Men så fort han ser något av dessa är det som att han låser sig för mig. Han märker ingenting.
Jag tycker att jag har prövat det mesta som går att prova på våra promenader.
Jag försöker att hålla honom aktiv när vi är ute och går. Han får söka, hoppa upp på saker. Vi tränar stanna, kom, hoppa, ligg.. ja det mesta.
Men det slutar alltid med att han drar som en galning. Jag får noll kontakt med honom.
När jag ser en annan hund inan han gör det försöker jag få hans fulla uppmärksamhet innan han ser den andra hunden.
Jag tar fram benet som jag alltid har med mig, jag låter honom söka korv på marken, jag tränar sitt, vacker tass, gå fot. Jag tar till och med upp den där underbara pinnen från marken.
Men ingenting hjälper.
Vad kan jag göra för att bli roligare på promenaderna? Vad kan jag göra för att han ska bli mer uppmärksam på mig? Inomhus fungerar allt skitbra. Han lyssnar på allt jag säger. Men utomhus är det som om att det kommer upp en barriär runt honom, jag finns inte. (om han inte biter i mina skor vill säga)
Jag behöver hjälp. Har ni några tips på hur jag kan bryta denna cirkel och hjälpa min hund att förstå vad jag menar. Jag vill inte stå och rycka i kopplet som en galning. Jag vill att våran komunikation ska vara bättre än så.
Träna genom att lägga en boll eller pinne på marken och gå förbi den med hunden. Uppmuntra hela tiden hunden till kontakt med dig. Så fort du märker att han gör minsta närmande mot boll/pinne så säger du ett bestämt nej. Är det för lite med "nej" så kan du ju prova att byta håll, gå tillbaka och börja om. Uppmuntra hela tiden hunden till kontakt med dig och beröm så fort han ger dig uppmärksamhet istället för boll/pinne. Fungerar kanske inte ett dugg de första gångerna du tränar, men förhoppningsvis kanske ni gör framsteg efter ett par gånger.
Får han leka med bollar/pinnar?
Hur gammal är han?
Träna mycket kontaktövningar.
Det låter ju som att du tränar mycket med honom, kanske han helt enkelt är överstimulerad? Stress över bollar/pinnar har han ju, kanske han är stressad överlag med?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tack för ditt svar!
Jodå han får leka med bollar, pinnar, ben, pipleksaker och det mesta.
Han är ett år.
Jag läste om överstimulering, men hur vet man att det är det som är felet och inte understimulerad?
Han är omplaserings hund jag har bara haft honom i snart två månader. Jag vet att han var understimulerad när han kom hit.
Hon som hade honom innan mig jobbade otroligt mycket och hade inte tid med honom. Varje dag var det nya personer som var ute och gick med honom och han fick nästan ingen träning alls.
Så vi har precis lärt honom att slappna av, vilket tog en otrolig tid.
Har du några bra tips på kontakt träning?
Jag brukar klicka så fort han tittar på mig när vi är ute och så får han en godbit.
Sen så när vi går ut så får han inte gå genom dörrar innan han tittar på mig.
Tränar även här hemma med att inte ta godis som ligger framför honom innan jag säger varsegod. Tränar även samma sak med leksaker.
Förstärk kontakten genom att alltid berömma hunden när den spontant tar ögonkontakt med dig, t.ex. att den vänder sig om och tittar på dig under promenaden. Använd hundens namn. Varje gång hunden spontant tar kontakt säger du hans namn och belönar. På så sätt tränar du hunden att söka kontakt när du säger hans namn. Detta kan du ju även träna genom att säga hans namn och se om han tar kontakt=belöna.
Varsegod-träning är också bra kontaktövningar. Det kan ju handla om allt från leksaker och godis till att vänta på att gå ut genom dörren eller gå över vägen.
Ta en godis i handen och visa hunden. Slut båda händerna och göm godisen och sära händerna. Hunden vet inte vilken hand du har godisen och kommer förmodligen börja nosa på dina händer efter den. Målet är att hunden ska titta upp och ta ögonkontakt med dig, så fort han gör det belönar du.
Det var vad jag kunde komma på bara såhär spontant 
Många hundar blir stressade av lek där de jagar bollar och pinnar. Det kan ju vara så att stressen kommer ifrån det. Kanske du kan prova att inte låta honom leka med det ett tag och se om hans "överengagemang" i de prylarna minskar.
Eller så kanske han bara är en busig kille i sina bästa trotsår. Om han är stressad, överstimulerad eller understimulerad är ju helt omöjligt att svara på såhär
Det finns många saker som skulle kunna vara orsak till att han beter sig som han gör.
Om du känner att du behöver hjälp tycker jag att du ska kontakta en duktig instruktör och se om ni kan börja på en kurs, antingen privat eller i grupp.
tack för ditt svar också :) mycket som jag ska pröva med mitt vilddjur.
Vi har anmält oss på en kurs fast den börjar inte förrns i mars. Har tittat runt privat också men alla kurser för säsongen är slut eller har redan börjat.
Känns som om man skaffade hund fel tid på året
Förhoppningsvis får du hjälp och nyttiga tips och råd på kursen! Fram tills dess önskar jag dig lycka till med träningen på egen hand! 
#5 tack :) måste bara få berätta att jag var ute med Tuss nyss. Gick superbra. (eller stooora framsteg) jämt när han är lös är han omöjligt att fånga in. Men idag hoppade han in i bilen helt själv. Jag är en stolt matte!
Härligt! Alltid kul när det känns positivt.