sjysha eller ignorera?
Har skaffat valp för första gången :D Han är 9 veckor gammal blandras och helt underbar. Enda saken jag inte gillar är att han gnäller när vi ska sova. Min fråga är ska man ignorera honom när han gnäller eller sjysha (vet inte hur det stavas)?
Tack på förhand!
/Vargkvinnarn
jag skulle nog ignorera för ju mera man låter ju värre brukar det bli…..undvik även ögonkontakt då
Hur sover ni? Ligger han i samma rum? Nära er?
Det bästa är att ha valpen så nära som möjligt. Vi hade ett kompostgaller som vi byggde vid sängen, så han var nära oss och inte hade för stor yta. Bra också för rumsrenheten då hundar inte gillar att kissa och bajsa där dom sover.
#3 Hur menar du med rumsrenheten? Dom kan ju inte hålla sig längre för det. Eller menar du att dom varnar kraftigare att dom behöver gå ut?

Ignorera.
Det är inte konstigt att en liten valp piper och är lite orolig.
Men om du korrigerar och därmed ger honom uppmärksamhet så lär han sig det snabbt - att om jag piper så får jag uppmärksamhet.
Och det är inte kul!
Se till att han har en egen och trygg plats när ni skall sova.
#3 Ja, jag menar att dom visar det tydligare då. Det gjorde vår hund. Gjorde inte inne en enda natt, inte ens första. Eller jo, någon gång då han hade diarre gjorde han, PÅ vår säng
(hade en madrass på golvet) Men det viktigaste är att dom känner sig tryggare. Det tror i alla fall jag,

Jag håller med #4. Jag skulle alltså ingnorerat. Får den ingen uppmärksamhet vid pipandet så slutar de snabbt. Jag vill oxå veta vart hunden befinner sig när ni ska sova? Det är viktigt att hunden kan känna sig trygg.
Låt vovven veta var ni ligger. Ge honom en bädd nära din säng så att du kan sträcka ner en hand när han gnäller.
Är han bara 9 veckor så är han van att ligga ihop med sin mamma och syskon och det kan vara jättetomt att ligga sälv. Tryggheten är borta, så en liten hand kan vara guld värd för den lille valpen. Men vet han att du finns nära så slutar pipandet snart.
Svar till alla:
Tack för alla svar :) Han har en liten hundbädd i plast med filt i precis bredvid min säng i mitt rum. Jag har en del lådor vid sängen som hindrar mig från att sträcka ner handen men skulle iofs kunna vända på mig om ni tror det gör honom tryggare.
Ska prova ignorera honom från och med nu :)
tack igen!
Skulle oxå absolut ignonera, så valpen inte lär sig att det lönar sig att vara "gnällig" men oxå som de andra säger gärna sträcka ner en hand för trygghetens skull, han är ju bara barnet :)
Lycka till o berätta gärna hur det går!
Besök mig gärna på Ronias matte
#5 Aha då fattar jag. =) Tänkte först att du menade på ett helt annat sätt och därför var jag tvungen att fråga. =P

Jag har samma åsikt som #7 med ett tillägg att inte sjysha eller tala med valpen eller ömka den.

Jag skulle inte ignoerera. Valpen känner sig uppenbarligen inte trygg och behöver lite xtra stöd i början. Det är stort att ha sovit tryggt med sina syskon och så helt plötsligt vara ensam i en främmande miljö.
Jag skulle se till att valpen har sin korg precis brevid sängen. Som Kerstinjo skriver, så sträck ner en hand till valpen och låt den känna att Du är där. Ibland kan det fungera med ett mjukisdjur i bädden eller en vetekudde som man värmt lite i micron. Då får hunden känna att den ligger intill någon.
Sen skulle jag inte ömka eller prata överdrivet med valpen medans man ligger där med en nedsträckt han, men bara så den känner att man är där.
Lycka till!