Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1920 ggr
TopasPearl
0

Senila gamla gubbar =P

Jag har två gamla taxar hemma (snart 18år gamla) . De är friska, pigga och senila.

Nisse gillar att stirra in i väggar numera. Och då trycker han upp näsan mot väggarna och står där i 5-10 minuter och rör inte sig ur fläcken. Senare går han iväg som om inget har hänt.

Pelle gillar att vandra rundor i huset, glömma bort var han är och skälla lite för han inte vet hur han ska komma tillbaka. (Oftast går han in i badrummet och sätter sig under vasken och ser helt förvirrad ut)

Efter att vi har märkt att de har blivit senila så har vi ringt till veterinären. Jag var lite orolig för att om de behövdes avlivas på grund av detta, men det var inte nödvändigt som tur är.

Veterinären sa bara att dessa två gamlingarna bara behöver ha extra mycket omtanke och extra mycket tillsyn. Så länge de mår bra, är friska och får hjälp så ska det inte vara något problem.

Dock sa hon att senila hundar kan bli mindre sociala, men nej då. Mina taxar är MER sociala nu än tidigare. Mer gos med dem=)

Nu får man dock springa efter dem o se till så de inte går vilse i huset=)

destroyed
0

hahahah vad gulligt:P ja vem vet de kanske fastnar i hatthyllan och kan inte ta sig ner

Kristina-
0

Vad roligt att taxarna uppnått en sådan hög ålder och är friska och krya.  Gamla hundar kan ju bli senila precis som oss människor och precis som vetten sa så kan dom behöva lite mer omtanke och tillsyn, och lämna dom ej ensamma med valpen som du skriver om i annan tråd, utan att avskärma med t.ex ett kompostgaller.

Amoz
0

De trodde att min morfars hund blivit senil, det visade sig att han bara var överviktig X''D Bantning så mådde han jätte bra sedan (han mådde inte bra då han verkade senil) Tyvärr fick han senare avlivas ändå.

India
0

Min cocker blev senil dement. Hon var ganska "koko" sista åren men vad gjorde väl det.

TopasPearl
0

#2 Ja det ska fixas imorgon. Min pappa tar Bay-Lee med sig till sitt jobb imorgon meddans jag fixar galler och videokamera, sen är det dags att spionera på min Tax o ser om han skadar sig själv.

Gör han det så blir det veterinärs-råd som gäller för tuggande på eget ben.

Om det är valpen som skadar han får jag hitta någon proffesionell hjälp till henne så hon slutar. =)

SundblomMaria
0

Har en 14 årig jycke här, ibland om man släpper ut honom på baksidan och lämnar dörren helt vidöppen så ställer han sig ändå bakom den öppna dörren och skäller, för att han vill in.

Ibland verkar han inte riktigt fatta alls vart han är eller vad han gör, men dom extremt förvirrade stunderna är få, och oftast är han faktiskt helt normal.

Roliga gamla taxar du har!!! Det är inte lätt att bli gammal alla gånger.

Vattnadal
0

Vår förra golden blev senil. Hon fattade inte heller alla gånger att dörrar var öppna. Vidare kunde hon bara gå ner för trappan inne om mattan låg direkt mot den. Golvet var ljust och både trappan och mattan var mörkare, hon kunde inte gå direkt från trappan till det ljusa golvet.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

sagalisa
0

Hoppas min Tax blir lika gammal, får bli en liten senil gumma då=) Du får agera lite åldersdomhem där hemma nu då….sött!

Bleenda
0

Härligt att se att dom blivit så gamla. Dom har alltså haft det väldigt bra hos er. Och fått vara friska och ha det bra.

En Tax räknas med att den kan bli ca 16 år.

Vad är det för taxar? Har du några bilder på gamlingarnaFlört

Jag har själv korthår normal.