Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 901 ggr
Chippers
0

Alla promenader samlade till en lång?

Hej hej.
Det var en som mailade till mig förut, och vill att jag ska rasta deras hund de skaffat i helgen två timmar om dagen (11-1). Visst tänkte jag, men sen lät det så konstigt, verkade som om det är det enda den får, min långpromenad, så jag skrev att en hund behöver ju morgonpromenad, kvällspromenad på 15-30 minuter helst också, utöver den långa promenaden. Och så fick jag som svar:

"två timmar var det vi fått rekommenderat av kennelägaren, och det är en riesen, ganska stor och krävande hund antar jag. vi hämtar den på lördag, mycket spännande. tydligen van vid många hundar och barn. den är 7-månader och har mycket energi. får den inte tillräcklig träning springer den tydligen ner vår tvååring, skulle va lite hemskt…."

"precis, du har rätt, två timmars långpromenader ,däremellan måste vi släppa ut honom på gården, vi bor i villa. annars skulle det vara väldigt synd om honom, håller med"

Tycker det låter konstigt, men vad vet jag.
Jag menar, skulle jag skaffa en ny hund skulle jag också vilja lära känna min hund bättre genom att gå själv promenader också, inte låta nån annan "sköta jobbet" och sen släppa ut hunden på tomten så att den kan göra sina behov. Behövs det inte mer än så, eller? Visserligen är denna rätt ung, men ändå, behövs inte mer psykisk träning istället? Eller kan man "samla" alla promenader under dagen till en två-timmars promenad?

Äh, tyckte bara det va skumt, så tänkte höra mest :) Men det kanske bara är jag som larvar mig :P

rackartyg
0

Oj, låter inte som dom är helt redo att skaffa en Risen.
Tycker inte alls att du larvar dig.

Kolla om du kan snacka iite mer med dem.
En hund på 7 månader är ju ev lite jobbig. Och om dom lägger över lydnad och motion på nån annan och själva bara "släpper ut honom på tomten" kan dom nog få lite större problem än en överaktiv hund. 

Tänker på ex ""år den inte tillräcklig träning springer den tydligen ner vår tvååring, skulle va lite hemskt….""

Chippers
0

#1 Okej, skönt det iaf =)

Jo, det ska jag absolut göra. Precis, och blir det så lär dom väl sälja eller lämna tillbaka hunden. Verkar som om de inte riktigt "orkar" göra något själv. Och då kanske man inte borde skaffa en hund heller…

Hm, men jag ska iaf dit imorrn tror jag. Ska säga lite vad jag tycker då :) För det verkar ju skumt om jag ska ge den all "träning" och motion…

chrissan
0

Det är väl så hundar blir som rottisen i Hundcoachen. Hur kan man skaffa en Riesen och vara så ovetande. Även om du har honom 2 timmar/dag så kommer han inte ha någon ordentlig relation till sina ägare. Och en två-åring i familjen dessutom.

Chippers
0

Var ute med den i måndags, 1½ timme. Samma dag lämnade de tillbaka hunden till uppfödaren. Dom sa att den skulle lämnas ensam sedan, och att jag skulle få nyckel osv, då frågade jag om den var van vid att lämnas ensam, och dom hade ingen aning. Sa då att man måste börja med korta stunder, och sen öka, inte lämna den flera timmar för att tro att allt ska gå utmärkt (då lär deras möbler osv vara trasiga när dom kommer hem sa jag), när den t.om bet sönder leksaker och andra saker när de var hemma…

Tydligen hade kennelägaren sagt att den kan lämnas ensam i SJU timmar instängd i BUR, och en trång… tills dom kommer hem. Låter sjukt. Sa att det inte funkar så. Speciellt inte när det är en 7-månaders valp som inte är rumsren eller nåt övh.

Hunden tror jag inte mådde bra. Fick ingen kontakt alls med den och kunde inget heller, som sitt, försökte träna, men den är nästan som döv, lyssnar inte ett pip på vad man sa, även om man ändrade röstläge. Inte heller förstod det ordet "Bra" osv.

Suck.. han va lugn och snäll iaf. Synd bara att uppfödaren har den igen.

chrissan
0

Konstig uppfödare, att stänga in hunden i bur inomhus är förbjudet enligt Jordbruksverkets bestämmelser. Högst 6 tim får en hund vara ensam OM den är vuxen. Vekar inte seriös. Det är inte underligt att det blir så många problemhundar

rackartyg
0

Ojdå, låter inte bra.

Det är olagligt att ha hundar i bur.

Finns särskilda regler om det på jordbruksverket.

Du har ett PM från mig.

Chippers
0

#5 #6 Precis, tycker det är väldigt konstigt också, och ändå hade uppfödaren hållt på med denna ras i över 30 år.. suck.

chrissan
0

Den har väl suttit i bur hela sitt korta liv, därför lyssnar den inte.

Chippers
0

#8 Hela sitt liv vet jag inte.. men visst har den säkert fått sitta instängd i bur ett par timmar de dagar hon vart borta =( Och kan ju vara därför den inte lyssnar.. för att uppfödaren tagit den lätta vägen och struntat i träning osv..

F.d skrev även att de lämnade tillbaka hunden pga detta också. Hon ville inte låta hunden sitta i bur flera timmar.

Hur som helst, hoppas han får komma till ett bra hem nästa gång, där det finns lite vett i människorna som förstår att en valp inte kan lämnas ensam på det viset. :)

Vet iaf att uppfödaren ställer ut sina hundar.

chrissan
0

Det verkar ju vara en omplacering om den är 7 månader så uppfödaren ville väl ha igen sina pengar. Men en Riesen är en arbetande hund och ska helst gå till någon som vill arbeta med den. Hela saken låter oansvarig - tur att ägaren backade på bursittningen i alla fall, men vad kommer nästa spekulant att göra?

Chippers
0

"Angående hunden, så kändes det så konstigt när hon på kenneln sade att vi skulle låsa in den i en trång bur när vi inte var hemma…Kanske rätt, men jag skulle inte fixa det rent psykiskt. Hon har jobbat med riesen i 30 år och boooorde ha lite koll, jag har viss respekt för det hon säger, med det momentet skulle jag inte fixa äääven om jag har respekt för hennes tankar."

Det var såhär hon skrev till mig iaf, så att det blir mer korrekt tänkte jag. Tycker inte det där låter snällt mot en hund.

Persifone
0

Riesen som är en av de mest energiska hundarna som finns :O

Stackars hund.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus