Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 6645 ggr
Cavello
2

Dikten om taxens envishet?

Läste en dikt om taxens envishet för många år sedan. En ungefärlig mening är "Jag är en Tax och jag kommer strax" osv.

Någon som vet hela dikten?

AnneN
0

Är det denna du menar?

Kommer kallad
men ej strax
ty född till slav
är ingen tax

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maria
0

#1 Kommer ihåg dina rader men jag har för mig att det fanns en vers till men jag kommer inte ihåg hur den gick.

(Jag har haft två taxar)

/Maria

giffan
1

Är taxar just så som den besktrivningen ni just gett?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Maria
0

Jag skulle vilja svara ja  på den frågan. Jag har numera två katter och mina tidigare taxar har varit väldigt lika katters lynne. Gör precis som de vill. Tjurar och är otroligt envisa.

Det är sällan man ser en lös Tax på promenad…

/Maria

sagalisa
0

Å jag håller inte alls med=) Min Tax har jag för det mesta lös på promenad och hon lyssnar exemplariskt på mig. Sen det dr med envisheten….det tycker jag inte är värre på henne än på min andra hund (ej tax). Däremot har hon den största personlighet jag stött på hos en jycke, hon är klok och förstående på nått sätt som är svårt att förklara. Hehe, är nog lite inbiten taxälskare men har aldrig stött på talesättet att de är envisa och inte går att ha lösa.

Men visst är ramsan lite rolig ändå, inte många raser som har en egen ramsa!

Anders 50
0

Har också haft taxar, mest som innehundar och till grytjakt, och även valpkullar. Dessa taxar har inte varit tjurigare och envisare än andra hundar jag haft.

Däremot har jag haft ett antal dreverhundar (till jakt) som lindrigt sagt var envisa. Om dessa finns också en ramsa:

"Skaffa en drever - lär känna din kommun"

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

TinaH
0

#  6

HEHE…förstår (inte) vad du menar..hihi…men den slogan tar jag gärna och sätter på min blandis jakthund…tja…det stämmde tills så länge han var unghund i allafall, han har mognat nu, och det är ett måste, han är 5år nu.Skrattande

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

TinaH
0

Nils Ferlin - Inbördes kritik (ur Goggles (1938))

Jag såg en liten knähund,
liksom en muff så rund
han skällde ut som fähund
en stor S:t Bernhardshund.
S:t Bernhardshunden glodde,
jag hörde aldrig knax.
Men gu´ vet vad han trodde
om denna lilla Tax!

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Cavello
0

#1 Ja, det är precis den dikten jag menar. Kommer också ihåg en vers till men inte de exakta orden.

#3 Min Tax är precis som i dikten, hon lyder men ibland tar det lite längre tid om det finns något intressantare att lukta på.

#4 Bessy är nästan alltid lös ute, lyssnar bra och skulle aldrig få för sig att jaga trots att hon brukar vara med i stallet där det finns katter som springer omkring. Hennes pappa är jakthund och alla syskonen/mamman jagar när de får chansen men inte hon inte.

Cavello
0

#8 Den dikten var också passande på taxar. Tack! :)

Frankbot
0

även om min hund bara är hä'lften Tax så stämmer den första dikten sjukt in på henne Skrattande

Bleenda
0

Jag har en drös av taxar. Men ingen har varit envisare än någon annan av mina andra raser.

Det finns ett problem med dom. Man kan inte titta på TV eller sitta vid datorn när dom är inne. Man har alltid famnen full av Tax då. Då är det bara pussar och kel som gäller.

En enda av våra taxar kunde vi inte ha lös. Hon drog som en avlöning så fort hon fick chansen. Hon var kennelns lilla clown.

En stor hund i liten förpackning. En enormt stor personlighet.

#6 HaHa, det där uttrycket har jag hört om dreverSkrattande Jag har också hört " köp en drever- bli bekant med din omgivning"