Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2758 ggr
AnneN
0

Hundgodis utan spannmål?

Är det någon som vet vart det finns att köpa färdigt hundgodis som inte innehåller spannmål? (ris, majs, vete, mm)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

lever snittar har väl inte det?,inte dom jag köper i alla fall;-)

rackartyg
0

Oj, det har jag oxå letat efter länge.
Tillslut gav jag upp och nu gör jag mitt eget godis.
Inte helt utan spannmål alltid - men ett mycket bättre alternativ än det som finns att köpa - och enkelt! 

Eller om jag är lite lat så köper jag  Orijens torrfoder. Funkar bra som godis och innehåller inget spannmål.

BLODPUDDINGSSNASK

Skär blodpuddingen eller blodkorven i små kvadratiska bitar och strö ut dem på bakplåtspapper, pudra gärna på lite vitlökspulver. Torka sedan blodpuddingsbitarna i ugnen på låg värme c:a 100 grader i ungefär 45 minuter tills de är helt torra utanpå och inte blodiga inuti men fortfarande mjuka. Kladdar inte och förvaras i frysen tills man ska använda det. 

SMASKIGT LEVERGODIS

Koka c:a 1 kg nötlever eller lammlever med 2-3 vitlöksklyftor c:a 1 timme. Låt svalna och skär levern i småbitar och strö ut på bakplåtspapper. Torka dem i ugnen på c:a 100 grader i en timme så får du godis som är torrt utanpå men fortfarande mjukt inuti. Förvaras i frysen tills det är dags att använda.

KYCKLINGGODIS

Ta kycklinglever eller kycklinghjärta och koka med 2-3 vitlöksklyfter i en halvtimme. Låt svalna och skär sedan hjärtat och levern på hälften för lagom stora bitar. Strö ut på bakplåtspapper och torka i ugnen på 100 grader i en timme så de blir torra utanpå.

KORV, KÖTTBULLAR, SKINKA  M. M.

Ta och skär korven, skinkan och köttbullarna i lagom stora bitar. Torka på bakplåtspapper i ugnen på 100 grader i 30-40 minuter så blir de inte så kladdiga utanpå som de annars är men ändå fortfarande mjuka och blir smaskigt träningsgodis. En snabbare variant är att lägga bitarna på en tallrik på en bit hushållspapper och 10 minuter på full effekt i mikron. Så får du också torra men mjuka godisar.

OST-TÄRNINGAR

Överbliven ost, pannkaka eller plättar? Släng det inte! Skär den istället i små träningar och ha som träningsgodis till din hund. Tänker du på fetthalten? Köp mager ost och använd till hunden.

Ett tips när du gör eget godis är att du har ugnsluckan lite öppen, så fukten försvinner.

Du hittar fler recept på olika barf sajter. Skalmans ex.

AnneN
0

#1 jo tyvärr så de leversnittar jag hittat har innehållt bland annat vete =/

_**/Mvh Anne

AnneN
0

#2 jo jag brukar göra eget godis åt henne eftersom hon är spannmålsallergiker, men sambon uppskattar inte att hela lägenheten luktar lever (han kräks nästan av det), Orijen ger jag som hennes vanliga mat så då vill jag inte ge det som godis också utan vill ha något extra gott.

Visst kan jag fortsätta göra hemlagat godis och passa på medan sambon är på jobbet så han slipper det mesta av lukten, men hade vart skönt att få vara lat ibland =)

_**/Mvh Anne

Marylojs
0

#4 Jag köper färdigtorkad lever på djuraffären, luktfritt men galet smaskigt tycker hunden.

Bogart
0

Går ju att köpa färdigtorkad lever och vom på till exempel foderbilen.se
.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

spikes
0

3,vad synd, men där jag köper färskfoder har dom vom godis och allt möjligt, kolla om det inte finns nått sånt då kanske…..visst vill man vara lat iblandFlört, mitt godis jag gör själv tar jag ju till sådana ggr vi ska träna, så det blir extra smaskigt då….

Mischa
0

Finns ju en uppsjö av torkade djurdelar (knotor, ben, strupar, muskler) etc. om det är sånt du är ute efter.

≧◔◡◔≦

AnneN
0

#8 nja det är väl snarare sånt som jag kan använda som belöningsgodis vid träning, alltså något som man lätt kan göra små bitar av

_**/Mvh Anne

spikes
0

9,men det finns vom bitar som är lika små som man kan använda som godis också….i alla fall där jag handlar…

Vattnadal
0

Testa torkad frukt. Jag som har en foderallergiker varierar mellan torkad frukt, torkad fisk, ostbitar, mjukost eller leverpastej direkt ur tuben od.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter