möte med andra hundar

Prova att få din hund att sitta ner vid möte av hundar.

Få upp kontakten med honom innan han ser den andra hunden. Varför drar han till andra hundar?
Sen har vi ju alltid godis-mutning=) men det är ett sätt att få kontakten, sen efter ett tag så förknippar förhoppningsvis hunden mötet med godis och söker din kontakt automatiskt
Helt ärligt talat är folk som sätter ner sina hundar på vägen vid hundmöten är bland det värsta som finns enligt mig. SNACKA om att förvärra situationen.
Kontakten mellan förare och hund vid ett hundmöte med en "osäker" eller allt för glad hund är A och O.
(Mina åsikter, behöver inte betyda att alla tycker eller ska tycka som jag)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

#2 Han vill hälssa på dom
#4 nu hänger jag inte med, vrf förvärrar det situationen?

Inte heller me riktigt på det.. :/
#6 Då "gör man en grej" av det. Många som har hundar som inte visar respekt för trafiken går ut en liten bit från vägen och sätter ner hunden för att visa att det är något konstigt man ska hålla sig borta ifrån och hålla koll på när det kommer en bil tex.
Då kan man tänka sig att det fungerar lika effektivt vid möte av andra hundar. Jag har iaf inte hört om någon annan effekt:)

Jag gör så när min hund eggar upp sej för mkt. Dels för att lugna mej själv och dels för att inte gå iväg med honom från objektet som eggar honom.. :/ Har funkat super för mej.

#4 ?
Hur kan du förvärra det? genom att du och din hund inte kan läsa av den andres hund eller??
Om den hunden som du möter har ett klart agg till dig och din hund och den sätts eller platsas för att inte göra ett utfall, så är det väl bättre an att din hund ska gå i försvar?? eller?!
Om du nu tror att alla hundar är vänligt sinnade kanske du skulle öppna ögonen och inse att det finns ägare som har insikten av att dom inte kan kontrollera sin situation på annat sätt… vilket du känner dig obekväm med??
Lustigt syn sätt…
anser ju bara jag, du behöver inte hålla med!
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Har försökt att läsa ditt inlägg och försökt att bortse från den bittra, otrevliga tonen.
JAG tycker att 9 ggr av 10 så triggar det hundarna mer när en av dom får sitta och stirra ut, vilket dom ofta får, den andre. Jag känner mig mer obekväm med en hund som sitter PÅ vägen och triggar mot min hund. Med min hund är det aldrig problem med hundmöten, men vissa ggr då jag är ute med hundar som inte har den säkerheten med andra hundar som min hund har, utan är osäkra eller snarare "Aggressiva" ur en icke hundkunnig människas synvinkel.
Om någon då kommer med en lika osäker eller "aggressiv" hund så är väl inte det den bästa lösningen att sätta en av hundarna ner i det mötet?
Jag vet inte vad du säger, men det är vad jag tycker.
Det är bara att acceptera att alla här i hundsverige inte har samma åsikt som du.
:)
Men börja grina då!

#7 jaha, så istället för att hunden ska intressera sig för en annan hund som går förbi, så ska han kolla om det kommer en bil?
eller har jag missförstått nått? X)

Våran leonberger har reagerat på andra hundar men inte längre.
Vi började till att börja med att han skulle gå vid sidan så fort det var några möten, oavsett om det var bara människor eller med hund.
I början fick vi ha kopplet bakom ryggen för att han inte skulle dra, plus att man har lite mer att hålla emot om man har en så stor hund som vi. Men ialla fall, nu när vi möter en hund så räcker det med ett schh och han håller kontakten med mig/oss och gör inga uthopp. Visst kan han visa intresse för vissa hundar men med en tillsägelse så håller han sig vid sidan.
De ggr som han kan reagera lite "kraftigare" är om han känner att ägaren inte har nån koll på sin hund.
Vi kan sätta honom också och hålla ögonkontakt och prata med honom när det kommer mötande.
Nu möter ju inte vi så många här direkt där vi bor eftersom vi bor mitt ute i skogen och har inte så många grannar så vi får öva på andra ställen oftast.
Hm känner att det kanske blev lite virrig, får skylla på sömnbristen då minsta sonen är sjuk.

Är du en sån som stannar och väntar på att den mötande ägare ska passera med sin hund?
Sånt är ju bara för underbart.

Förstår inte vad som skulle vara så fel med att låta sin hund sitta och vänta tills mötande har gått förbi? Om en hund fungerar bäst genom att sitta vid möten, så är väl det jättebra att den får göra det.
Sen om en hundägare inte kan hantera sin hund om de ska passera en sittande hund, så är det kanske den hundägaren som behöver tänka till och börja träna lite….

#13 Om du hade läst hela inlägget helt och hållet så hade du läst att vi gör på olika sätt.
Vissa ggr sätter vi honom, beror helt på situationen och då inte på vår egen hund utan de mötande. Och kan inte ägaren i fråga ta sig förbi en stillasittande hund så skulle jag ju rekommendera att de tränar på det istället.

Jag läser nu en bok om hund-etologi och ett tips i den boken som funkar utmärkt för mig är att inte spänna kopplet utan ha det slappt (självklart inte så att det släpar i baken!) för då vill hunden vara vid din sida och ha koll på vart du är ist för att kolla in den andra hunden, har man det spänt då vet hunden precis vart du är och kan då dra mot den andra hunden. Slappna av och gå bara förbi den mötande hunden.

#16 Det där är helt rätt och det funkar så bra. Samtidigt så triggar man igång hunden om kopplet är spänt. Den känner direkt om matte eller husse börjar dra åt sig kopplet och kopplar det ju direkt till att nu är det nåt på gång och matte/husse kanske inte klarar det här och då måste jag hjälpa till osv..

Kul att du resonerar med att den som ev inte kan passera dig och din sittande hund skall träna.

#18 Men hur skulle man göra annars? Om en hund inte kan passera en stillasittande hund på låt säga 3-4 m avstånd som det ofta är vid möte på parkväg tex. Hur ska då denna hund klara av vardagen då hundmöten sker dagligen? Handlar det inte om träning då? Eller ska alla andra hundar flytta sig 10 m bort för att underlätta möten för de som inte kan hantera sin hund i möte?
Själv så hjälper jag gärna hundägare som har problem vid möten. Men de som säger till mig att akta mina lösa hundar som sitter fot/går fot för att de inte har kontroll njä, de gillar jag inte.

Ah.. du tänker likadant som 15
Det är väl den som måste sätta sin hund vid alla möten som bör träna på hundmöten!?
Mina hundar har iof inga problem med att passera en sittande hund, eller en annan hund överhuvudtaget (med ett litet undantag för min omplcering) men problemet är att den som sätter sin hund ner vid möten sällan gör det på ett bra sätt. Om det äns finns ett bra sätt.
Men det finns iaf mer eller mindra bra sätt om man nu absolut måste sätta hunden ner.
Oftast sätter dom hunden ner, utan att själva ställa sig emellan sin egen hund och dem som passerar.
Och det är sällan som hunden sitter helt lugnt med ögonkontakt till matte /husse. Istället sitter den spänd och stirrande på mig som passerar och mina hundar.
Jag som ägare blir faktiskt lite smått orolig när någon måste sätta sin hund ner för att det kommer ett möte, och det känns inte alls helt ok att passera.
Min undran är ju givetvis om ägaren till den sittande hunden kan hantera sin hund alls???
Oj, nu blev inlägget mer riktat till er som sätter hunden ner, än till #14
Sen kan man ju klura lite på hur det skulle fungera om ALLA började sätta sina hundar ner vid möten?
Jag håller med om att någon behöver träna på hundmöten.
Men det är inte den som behöver passera en sittande hund, utan den som inte klarar av att passera.

Vadå hur jag tänker?
Och på vilken gågata har du fyra fem meters avstånd?!
En trottoar är på sin höjd 2 meter….
Nu verkar du ha föstått mig helt fel.
Jag har inte sagt att jag inte klarar av att passera hundar med mina, men jag ogillar hundägare som stannar och väntar på att jag ska gå förbi, eller placerar sin hund sittade och låter mig passera - istället för att bara fortsätta gå.
Det är sällan det är väluppfostrade hundar som man måste stanna vid vägkanten med.
Jag ser verkigen inte hur det gör saken bättre att stå still vid möten.
Och mest oroande är det när hunden dom har väger 10 kilo.

Jag har heller aldrig sagt att jag inte kan passera andra hundar gående med mina. De få ggr jag sätter mina hundar ner så håller de ögonkontakten och inte sitter och stirrar på de som kommer mötande. Och de ggr de sätts är på såna ställen där det tex blir väldigt trångt att mötas och att den andra ägaren kanske inte har full koll på sin hund, har varit med om det en hel del ggr vilket då förenklar att den ena stannar istället för att man ska mötas med flera undar i en trång passage där den ena inte har full kontroll på sin eller sina hundar..

#22 Nu skrev jag parkväg och de är i alla fall där jag bor 3-4 m breda. Mina erfarenheter är att de som sätter sina hundar har kontroll. Sen är anledningarna olika till varför folk sätter sina hundar ned. En del hundägare vill underlätta för den mötande och andra har hundar som helt enkelt hanterar mötet mkt bättre genom att få sitta ned.
Om en hundägare vet att deras hund uppför sig väl när den får sitta vid ett möte, så varför inte låta den göra det? Är det bättre att hunden kanske stressar upp och gör ett utfall?
Har Du hundar som klarar av ett möte med sittande hundar så är det väl bara att passera. Och om det underlättar för de mötande att de sätter sin hund, så var är problemmet?
Kan faktiskt inte ens minnas om det någonsin hänt att en satt hund kastar sig upp vid möte. De jag har mött som suttit ned har uppfört sig mkt bra. Lugnt och tryggt har det gått.

Håller inte med riktigt..
Den som har kontroll och pli på sin hund behöver inte sätta den ner vid möte.

#25 Nej det skulle jag inte behöva göra, men jag vill ju heller inte ha en annan hund attackerandes för att ägaren i andra änden inte kan hålla sin hund..
Verkar inte komma längre med denna konversation eftersom du inte förstår vad jag menar.
Om hunden blir satt vid hundmöten och hunden sedan har ögonkontakt med sin ägare är det väl inga problem. Då möter hundarna inte blickarna och ingen kan stirra ut någon. Vad är problemet?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
99% av dom hundarna som jag möter, som blir "nedsatta" vid ett hundmöte har INTE ögonkontakt med sin s.k. "förare".
Men det är mina erfarenheter :)
Men börja grina då!

Samma här då
#28: Synd.. Men som sagt, en hund som sitter vid hundmöte med ögonkontakt med sin ägare är inga problem tycker jag. Därför ska man inte alltid vara negativ till sättande av hundar vid möte. Tanken är väl i de flesta fall att hunden faktiskt ska ha ögonkontakt med ägaren, vad är annars poängen med sättandet? Då är det hundägarna som inte har någon koll.

En hund som sitter vid möte och inte har ögonkontakt med sin förare, behöver ju för den delen inte vara provocerande ändå. Om man har en sån känslig hund att någon annan hund inte ens kan se åt deras håll, med ett för övrig lugnt kroppspråk, låter lite ovanligt.
Så himla provoverade kan väl Era hundar inte bli av att en hund tittar vid passerandet? Ok om de stirrar och visar med kroppen att de "pekar finger" men annars?
Min erfarenhet är helt annan. Har aldrig haft problem vid möte och aboslut aldrig vid sittande möte. Men det betyder så klart inte att dessa hundar inte finns.

Det bästa vore ändå om hundägare kunde hantera sina hundar och problemlöst kunde möte andra hundar på sina promenader utan att sätta hunden ner?
Är det en konstig begäran? Att den som äger en hund skall kunna hantera den?
Att passera en annan hund är inte precis svårt.

Jag ska nog oxå börja sätta mina hundar ner vid möte…
Så kan alla med sina ouppfostrade hunder börja tänka ut en annan lösning än att sätta hunden ner vid möte med mig. 
Men att sätta hunden ner ÄR väl ett sätt att hantera den? Då har ju ägaren koll på hunden tycker jag.
#32 vad säjer att en person som sätter sin hund inte kan hantera den? för mig sänder det ut ett budskap om att den ägaren har full kontroll över sin hund istället… jag passerar hellre 10 hundar som sitter än en som kanske gör ett utfall precis i mötet för att ägaren "tror" att den har kontroll på hunden. många har säkert kontroll på sina hundar men här där jag bor slänger sig de flesta hundar fram mot andra hundar vid möten, och oavsett om de är snälla eller inte så vill inte jag att min hund ska behöva utstå det. skulle de istället sätta sina hundar och ha bättre koll när de står stilla så föredrar jag det.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Så du tycker att alla borde sätta sina hundar ner när det kommer en annan hund?
Hur funkar det sen? Vem ska fortsätta gå först sen?
Och hur länge ska man stå där med sin sittande hund?
Går man åt var sitt håll sen…?
För passera varandra kunde man inte göra va?
En hund ska ju såklart kunna passera andra hundar Om man behöver sätta sin hund ner för att det kommer en mötande hund skulle jag inte säga att man har kontroll på den.
Men om du har rät skall jag absolut börja sätta mina hundar ner istället för att bara fortsatta gå vid möten.
Jag vill ju inte att folk skall tro att jag är en slarvig ägare som helt saknar kontroll över mina hundar.
För så uppfattas man alltså om man fördrar att passera mötande hundar i stället för att sätta dom ner och stanna?
#36 nej, alla behöver inte sätta sina hundar nej… men jag tycker det är bra att en del gör det. Du påstår ju att de som sätter sina hundar inte kan hantera sina hundar, medan de som bara går kan det? Jag ser hellre Zebben komma och sätta sina för att visa mig att hennes är kontrollerade än att möta dig som påstår att du har kontroll, vilket jag inte kan veta… men möter jag Zebbens lösa, sittande hundar har jag större förtoende för att hon har koll och jag kan passera i lugn och ro.
Jag vet flera som påstår sig ha 100% koll på sina, och de går fot, kommer på inkallning etc MEN möter man dem med koppel så är det hopp framåt, dragande mot andra hundar…
men du kanske tror att alla sätter sina hundar jämt? även om den man möter redan sitter? tror du det så är ju frågan om du kan något alls om hundar eller om du ens känner någon med hund?
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Jag har själv hundar, så jag vet att inte alla sätter sina hundar ner.
Jag gör det till exempel inte.
Men jag skall börja med det nu=)
Bara för att det skall bli så förbaskat kul att se hur alla som sätter sina hundar ner löser det när den dem möter gör likdant,
OM dom har sån kontroll på sina hundar som du säger så blir det ju inga problem=)
Eller?

#38 Men Du har ju själv skrivit att Din ena hund gör utfall på allt och alla. Kallar Du att Du har kontroll då bara för att Du går när Du passerar mötande?
Vet inte riktigt om Du är rätt person att diskutera kontroll på sina hundar med?

#38 Hur gör vi med dessa hundar som själva väljer att sitta/ligga ned vid möten bara för att visa att de är vänliga? Tycker Du vi ska dra upp dem och tvinga dem framåt och passera bara för att Du inte vill ha sittande hundar i mötet? Har ett antal sådana på jobbet nämligen, oavsett om de är lösa/kopplade så sätter de sig snett bort mot den mötande hunden för att visa att de är vänligt inställda. Tillåter det absolut då det inger trygghet till den mötande hunden.

Utfall på allt och alla tror jag knappast att jag har skrivit?!
*klistra gärna in det inlägget*
Jag antar att du menar den omplaceringen som jag har hemma nu?
En hund som jag har arbetat med i en vecka?
Underligt att du missade att skriva det i ditt inlägg=)

#41 Jo det är exakt vad Du skrev.
Men då jag antar att Du inte är ensam om att ha hundar under träning så brydde jag mig inte om att skriva att Du haft hunden i några veckor. För alla dessa som sätter hundar ner i möten eller som agerar på ett speciellt sätt vid hundmöten. Du tror inte att väldigt många av dem har just samma problem som Du har eller liknande? De har precis tagit över hunden? Hunden fick öroninflammation och började utagera? Hunden har kommit in i en testperiod? Hunden har för någon dag sedan blivit påhoppad och biten av en främmande mötande hund? Ägaren mår dåligt? m.m m.m m.m

jag väntar fortfarande på att du skall länka mig till det inlägget…..
Varför skulle det innebära att en ägare har mindre kontroll för att hunden sitter? Vad är resonemanget i det? Någon som har en vettig förklaring för det verkar inte logiskt för mig, alls. Gärna av dig rackartyg, som skrev det. Varför har man inte kontroll över sin hund om den sitter vid hundmöten? Exemplifiera gärna.

Förklara i stället varför man skulle välja att sätta sin hund ner om man hade kontroll?

#43 Här har jag kopierat Ditt inlägg Du gjorde i tråden "Är det ok att slå sin hund…." Inlägg #62 Har fyllt i den meningen.
Jag måste fråga vad du har för ras?
Citat "Utvecklingen går verkligen framåt när det gäller hunduppfostran, numera jobbas det på att berömma det positiva och ignorera det negativa." SLUT CITAT
_Jisses vad jag hoppas och håller tummarna för att din hund är någon form av golvtrasa.
Undrar om du hade gillat om jag använde mig av den metoden på mina 80 kilos hundar?_
Om min hund gör utfall mot någon så ignorerar jag. Men om den hälsar fint berömmer jag, helst med en klicker!
_Jodu, det hade sett snyggt ut.
Är du så säker på din metod att du vill hjälpa mig i träningen med min nya omplacerings hane på 3 år.
Just nu gör han gör utfall mot allt och alla._
Vore ju kanon om du ville ställa upp som "figurant" på våra promenader. Om han skäller morrar eller gör utfall så ignorerar jag honom. Sen släpper jag fram honom igen.. och om han inte biter dig så berömmer jag honom. Om han därimot hugger dig så ignorerar jag honom va?….
När kan du?

Känns rätt korkat att fortsätta diskutera. Vi har helt enkelt olika åsikter i ämnet. Men jag förstår fortfarande inte resonemanget i varför man har mindre kontroll på hunden när den sitter? Jag står fortfarande fast vid att man kan ha precis lika stor kontroll på sin hund oavsett om den sitter, ligger, går eller gör kullerbyttor vid möten. Det är ju när hunden inte längre gör det man bett den om, som det brister i kontrollen. Vill jag då ha en sittande hund vid möten, och den sitter hela tiden, så har jag ju full kontroll. Annat kan man absolut inte påstå.
#45: Om man har kontroll över sin hund, vad spelar det för roll om hunden sitter eller står? Har man kontroll kan hunden vara i alla positioner. Har man kontroll över sin hund kan man välja att sätta hunden ner vid möten om det är vad som passar en bäst. Hunden kanske blir mindre stressad och mötena går smidigare. Det får man anpassa efter hund och person. Man måste inte ha en okontrollerad hund bara för att den sitta. Är den okontrollerad är den lika okontrollerad varesig den står eller sitter. Sitter hunden visar det ju också att hunden ej blir blockerad som vissa hundar tyvärr kan bli, utan istället lyssnar på sin ägare och duktigt sätter sig ner. Det visar ju också att ägaren har kontroll.
Nu får du berätta, varför har man inte kontroll om ens hund sitter?
"Om min hund gör utfall mot någon så ignorerar jag. Men om den hälsar fint berömmer jag, helst med en klicker!"
Detta är rackartyg som skrivit? Måste bara berätta för dig att du kan inte berömma med en klicker. Men det vet väl du som är så hundkunnig. Vill också förtydliga lite andra saker som du verkar ha missuppfattat..
Det är väl inget fel att berömma sin hund när den gör rätt, det vill säga hälsa fint? Du skriver det på ett väldigt ironiskt sätt, vilket antyder att du inte tycker det är en bra metod. Hur gör du när dina hundar gör rätt? Ignorerar?
Om din hund gör utfall är det väl ingen som sagt att du ska ignorera din hund. Däremot så förespråkar många att uppmuntra när hunden gör rätt och erbjuda alternativa vägar att ta istället för de felaktiga. När hunden lärt sig att den får beröm bara när den utför en viss handling så bör den här handlingen öka i frekvens. Givetvis måste du säga åt din hund om den gör något så illa som utfall, men om den gör något mindre fel går det bra att ignorera. Det får man känna efter från person till person.
Jag har ingen vidare kontroll på min hund vid möten med andra hundar. Men vi tränar på det.
Jag började sätta honom ner vid möten med andra hundar, det fungerade skitbra ett tag även om jag mötte andra hundar och ägare som gjorde samma sak. Då pratade vi helt enkelt med varandra, fick ett gott skratt och vi båda gick samtidigt.
En dag så mötte vi en annan hund, tusse satte sig ner efter en tillsägelse från mig. Den andra hunden skulle precis gå förbi då den gjorde ett utfall mot oss, morrade och visade tänderna. Blev helt galen. Ägaren hade inte styrka nog att gå iväg med hunden, utan kunde bara hålla imot så att den inte flög på Tyson.
Efter det så sätter jag honom inte vid hundmöten. Om vi möter en annan hund så går jag bara vidare utan att visa att jag bryr mig om den andra hunden. DÅ har han inte mycket val, han måste följa efter mig även om han stretar emot och dansar runt. Jag fortsätter att gå utan minsta lilla blick åt sidan. (även fast jag igentligen har stenkoll)
Det går lite bättre för varje hundmöte nu. Jag har börjat få bättre kontakt med Tyson. Varje gång han tittar på mig så säger jag "bra" annars inte ett ord.

Jag har inte sagt att man inte kan ha kontroll över sin hund när den sitter ner, självklart kan man det.
Men om man MÅSTE sätta hunden ner vid möten för att kunna hantera ett möte med andra hundar, då menar jag att man måste träna.
Det är inte meningen att man skall behöva stanna och sätta sin hund ner för att det kommer en annan hund. Och dessutom har tyvärr 95% av alla som sätter sin hund ner vid möten missat hela poängen med att hunden skall hålla ögonkontakt med matte vid möten.
Kul att vi just har haft den här diskussionen…
Senast igår passerade jag en tjej med en Rottis hane i ett område i Göteborg.
Jag och mina hundar kom gående på en smal trottoar inne i ett bostadsområde.
På ca 50 meters avstånd ser jag hur en tjej börjar veva in kopplet på sin hund.
Tjejen med Rottis går av vägen (in på någons tomt) och försöker sätta sin hund ner.
När vi går förbi henne står hon på en gräsmatta ca 5 meter från vägen.
Och när vi passerar slänger sig hunden ner mot oss och ägaren orkar inte hålla i honom.
Tack vare att jag stod emellan hundarna så blev ingen biten.
Tjejen med Rottis bad inte om ursäkt.
Typiskt ex på en tjej som inte kan hantera sin hund. Inte sittande och uppenbarligen inte gående.
#51: Det är nog mycket svårare för henne att ha hunden gåendes antagligen, om hunden inte ens kan sitta. Därför funkar det nog även bäst för henne att sätta hunden ner. Dom får väl träna på det helt enkelt tills det funkar att hunden sitter och sedan börja försöka gå förbi andra hundar.

Jag vet inte om det något kan fungera så mycket sämre än den metoden hon försökte med igår.
Hon borde skaffa sig en liten hund, max 5 kilo eller inte ha hund alls kanske.
Kan man inte hantera en Rottis ska man inte heller ha någon.
Jag litar inte på hundägare som inte kan passera och möta en annan hund..
Och speciellt inte hundägare som inte ens kan kontrollera hunden sittande inte kort koppel med ett fem meters avstånd till passerande hundar…

#53 Kanske inte bara är Du som har en omplacering som gör utfall?
Man vet ju faktiskt inte vilken sitaution som ligger bakom andra hundägare, hundar och deras beteende. Du kanske kan komma med lite råd och tips om Du möter Rottisägaren eller liknande hundägare nästa gång.

Hehehe
Du har hakat upp dig lite tror jag?
Han har för det första aldrig gjort några såna utfall, han har "svarat" om andra hundar har moppsat sig. ( precis som jag har skrivit och försökt förklara för dig innan)
Och nu gör han inte ens sina små utfall mot andra hundar längre.
Han var med igår när Rottisen kom framflygande mot oss, och han reagerade exemplariskt.
Vist kan det vara om en omplacering som hon hade.
Men man skall inte ta sig an en omplacering om man inte kan hantera den.
Menar du att du hade varit ok med att jag tappade min hane med jämna mellanrum… bara för att det är en omplacering?
Jag undrar verkligen om du resonerar likadant när det händer dig?

#55 Ok, då är det jag som missuppfattade Din beskrivning av Din hund när Du skrev att han gjorde utfall mot allt och alla.
Om någon tar sig an en omplacering så tar det sin tid att lära känna och komma underfunn med hunden. Det jag egentligen ville ha sagt med mitt uttalande är att det kanske inte är så korrekt alla gånger att "döma" andra och deras hundar när man faktiskt inte känner dem. Vem vet vad som ligger bakom hundens beteende och ägarens uppförande?
Varför inte komma med några rådande ord i ett sånt läge? Gynnar både Dig och den andra hundägaren.
Nej, jag anser inte att det är mer ok att tappa en hund för att det är en stökig omplacering, men jag har större förståelse för det. Och ja, det har hänt mig, inte att jag tappat en hund, men att jag fått såna hundar på mig. Även här är det ett gyllene tillfälle att hjälpa hundägaren. Dessa råd tas tacksamt emot.

Jag har fortfarande inte skrivit att han gör utfall mot allt och alla, för det första. Kan du inte lägga av att skriva det i alla dina inlägg till mig nu?
Jag har skrivit att han svarade när andra hundar morrar, skäller eller spänner sig. Och då hade jag haft honom i några dagar.. fattar inte att du har hakat upp dig så på det.
Har du fortfarande inte hittat det inlägget? Jag har ju bett dig klistra in det säkert tre gånger nu.
Och jag förstår inte riktigt hur du hade tänkt att jag skulle kunna ge henne några råd i den situationen.
Menar du på alvar att jag skulle stannat med mina hundar och under tiden som hundar slåss så kunde jag kanske skrika lite goda råd åt hennes håll
Eller skulle jag fråga om hon ville att jag hjälpte henne med hennes hund?
Fem hundar är ju inte jobbigare än fyra tänkte du eller?
Eller skulle jag binda mina hundar nånstans och springa tillbaka för att dela med mig av lite tips?
57, kan du inte läsa? zebben skriver ju att hon missuppfattade i första meningen….verkar vara du själv som hakar upp dig på både de ena och det andra, har du aldrig något positivt att skriva om??

Jag ser precis vad Zebben skriver.
Ok, då är det jag som missuppfattade Din beskrivning av Din hund när Du skrev att han gjorde utfall mot allt och alla.
# 57 Men i inlägg # 46 här ovan har ju Zebben klistrat in det du bad om….

Aha.. Jag hade helt missat det inlägget från Zebben
Tack!
Ja, så skrev jag vist 
Trodde kanske att du läste mina andra inlägg i tråden med?
Ska försöka tänka på att ironi inte funkar så bra här=)
Ett annat av mina inlägg i tråden…
""Jag har bara haft honom i två veckor, så det blir snart ordning på honom med. Men nu antar du igen att jag inte berömmer och bara knuffar honom dagarna i ända=)
Självklart berömmer jag hans framsteg. Men när han gruffar i flocken så korrigerar jag med en knuff. (en liten puff för att få honom att tappa fokus)
Han har blivit misshandlad och har använts i kamp, så vi arbetar hårt med tilliten och hans självförtroende.
**Det händer inte varje gång vi passerar någon längre, och det är sällan han som startar.
**
Men han svarar tyvärr (ibland) när en annan hund passerar och bjäbbar. ""

#61 Det är väl jättebra att han börjat bli bättre. Alltid roligt när ens träning går framåt. Men med tanke på att Du själv vet hur det är att ha en hund som gjort utfall så kanske det finns lite förståelse för hur andra hundägare i samma/liknande sits har det.
59, var har jag skrivit att min hund gör utfall?????????

#63 Rackartyg svarar bara på Ditt inlägg
64 jaha så hon svarade dig under i det inlägget?, i så fall är det ju bra om hon skriver siffran först

Den omplaceringen jag har tagit hand om nu är en hund som har kampats med och som har blivit slagen. Med andra ord så är han rädd och osäker på både hundar och människor.
Och första veckan bjäbbade han en del och han var jätte osäker på beröring.
Han är inte den första "jobbiga" hunden som har blivit "dumpad" hos mig, så vist vet jag hur det är att ha en "jobbig" hund.
Och jag nickar och ler instämmande ganska ofta när jag ser någon med ett litet monster i kopplet (när det är någon jag vet just fått hunden, nån som har ett monster till hund som dom har haft i flera år skakar jag mest på huvudet åt)
MEN jag sätter mig emot dem som tar hand om en hund som dom inte kan hantera.
Ska man ha hand om en "svår" hund skall man också kunna hantera den.
Tappar man hunden vid möten är man inte lämpad att ha hand om en "aggresiv" eller "svår" hund.
Förstår du skillnaden

Numret stämmer.. inläg 59 var till dig.
Jag svarade på ditt inlägg #58
"kan du inte läsa? zebben skriver ju att hon missuppfattade i första meningen….verkar vara du själv som hakar upp dig på både de ena och det andra, har du aldrig något positivt att skriva om??"
Som svar på det skrev "jag ser precis vad Zebben skriver"
Och Zebbens inlägg ""Ok, då är det jag som missuppfattade Din beskrivning av Din hund när Du skrev att han gjorde utfall mot allt och alla.""
Hänger du med?
67, jepp och som jag sade svarar du 2 i samma inlägg eller överhuvudtaget så är det bra om du skriver nummret,kan bli missförstånd annars

Jag svarade bara dig=)
69 näe jag är kanske för trött…jag har i alla fall inte sagt att min hund gör utfall osv osv….

Nä..Det har jag inte sagt heller.
Jag svarade på din kommentar " du ser väl vad Zebben skriver" (nått liknande) med att klistra in texten som Zebben hade skrivit till mig.
Äch.. du får läsa imon när du är pigg=)
Min hund har blivit påflugen och attackerad av en förbigående hund, båda vi gick på varsin sida av gångbanan och den andras hund slet sig och gick på min, han fick tre bitsår i ansiktet.
Nu när jag möter andra hundar beter han sig som om alla hundar är farliga.. Jag är kolugn och har gjort som vi alltid gör vid möte och det fungerar inte, nu i en vecka har jag provat få kontakt med han och satt han vid sidan och genast är han lugnare än om jag skulle plocka på hans kontakt och vi skulle fortsätta gå.
Jag menar om hundar som min blir lugna av att sitta ner och ha ögonkontakt med sin förare, vad skulle roblemet va för den mötande hunden och dess förare?
Hellre att jag sätter han ner än att han ska vara rädd och skälla och visa tänder mot den andra hunden som sedan kan bli triggad av detta och det sedan blir ett slagsmål eller liknande.

#72 Precis. Det är väl jättebra att han känner sig trygg i sittandet. Många gånger så tycker osäkra hundar att det är bättre, för då slipper de tänka på hur de ska agera och gå för att dämpa den mötande hunden. Sitter den och får ha koll på matte så kan de många gånger koppla av och låta matte sköta mötet.
#73 ja så är det :)
Han är en osäker hund i vanliga fall med och jag är glad att jag har kontroll över han när vi möter andra hundar, annars vet jag inte hur jag ska lösa det.