Kan inte lämna honom
Vi har 2 stycken Grey Hounds som vi är fodervärdar till.
MEN ena pojken håller på och går mig på nerverna.
Han lyssnar inte på mig, han slår så mycket döv öra till på mig så det finns inte, bara husse som gäller.
Fast jag ger maten, och tar iallafall hälften av alla promenaderna.
Men det störta problemet är endå .
VI KAN INTE LÄMNA HONOM
Han river ju hela huset, han har till och med haft sönder tapeter. allt är bara fel.
Vad ska vi ta oss till ?
Den andra hunden är inte alls likadan.
Men lilla A är så ettrig. vi har extrema problem med honom.
För att han är så ivrig och allt vad det heter, energin tar aldrig slut på honom
Vi tränar med han 1 gång i veckan, på banan.
Sen tränar vi väldigt mkt träning för att han ska använda huvudet.
Men hur ska vi göra för att få han lugnare och vågar åka hemifrån utan att nån ringer och sgäer att han är ute och springer, eller har sönder massa hemma.
// Liinda

Vad för hjärngympa ger ni hundarna exakt? Grey Hound är ju en ras som kräver mycket mycket motion, både att få springa och hjärngymnastik.

Ibland kan det hända att man får börja om från början med ensamhetsträning
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

testa att avskärma för honom en del hundar blir nervösa av att vara ensamma på liten yta eller tvärtom att vara ensam på stora ytor mvh tira

#1 - Dels väldigt mkt lydnad just nu, då han aldrig bott inne.
Vill inte köra alldeles för mkt på en gång.
#2 - Det är de vi gjort, precis som att vi ska träna en valp
#3 - Han får vara i sovrummet när vi är borta, åh den andra i v-rummet, så har vi som en portal mellan , där vi satt upp kompostgaller.
// Liinda

#4 Jag har själv en hund som bott ute i 4,5 år av sitt liv så jag vet vilka problem man kan få. Men istället för att köra allt för mycket lydnad med honom, kör spår och sådan hjärngymnastik. Det tröttar ut betydligt mer än vanlig lydnad och sådant. Kan du ha honom springandes lös?

#5 - Näh vågar inte riktigt släppa honom än.
Försöker få honom att komma på kommando inne :P
Han vägrar lyssna på sitt namn. :S
Vilket också är ett problem
// Liinda

#6 Vad heter han? Prova kalla honom något annat som kanske låter lite mera "rappt" om man kan säga så, det kan hända att han får upp öronen då. Berömmer du med godis/lek varje gång han ser på dig när du säger hans namn?
Vet du inte något inhägnat område som du kanske kan släppa lös honom när han lystrar till namnet?

#7 - Han heter Attis.
Jag berömmer honom alltid när han kommer, absolut.
Nope känner inte till nå sådant, :S.
Bara bott här under sommaren känner inte till området så bra.
// Liinda

#8 Provat något annat namn?

Vill inte sno din tråd nu, men ville bara säga att vi har samma problem med våran blandis på snart 2 år.
Han kan inte vara ensam för 5 min, han river bokstavligen hela huset. River ner tapeter, biter sönder möbler till smuler, gnager och biter på väggar etc. Han tar allt han får tag i.
Nu bor han hos fodervärd för att vi inte kunde leva normalt med honom. Någon var ju alltid tvungen o vara hemma med honom, och det gick ju inte.

#9 - Har väl kallat honom "pälsen" några gånger.
Nått namn förslag ? Vill inte byta det helt på honom .
#10 - Lugnt, handlar ju om samma sak ;)
Men jag vill inte lämna bort min älsk.
// Liinda

#11 Attris kanske? Hundar lyssnar ju oftast mer på "rappa" namn med R i :)

Hmpf, ah får börja kolla vad man kan säga till honom.
// Liinda
Är det hästar eller hundar du pratar om?
liebe kann manchmal sehr weh tun

#11 Nej, det förstår jag verkligen. Det ville inte jag heller, men eftersom det är min pojkvän som är fodervärden så vet jag ju att hunden mår bra, och jag vet vart han finns nånstans + att jag träffar honom en helg i månaden, det är ändå nåt :) Han bor 35 mil härifrån, så kan inte bli så ofta. Men så har vi gjort iaf, och det har funkat, även fast jag saknar honom enormt :(

#14 - Vaddå är det en hund eller häst ?
Grey HOUND = HUUUUUND !
Vill mer än gärna veta vad du mena med det där.
#15 - Jajo, : ) . Jag hoppas bara att det kommer funka till 100 % här hemma. För annars kommer vi aldrig kunna åka och jobba eller något i framtiden.
// Liinda
Hej hej.. ja vet inte om detta e nåt som kan fungera för er men de kan juh vara värt att prova.. Min vovve vill inte vara ensam när vi stänger dörren så piper hon men sedan hon va liten så har hon juh haft sin bur som hon ligger i i bilen å så om ni har en bur ta in den låt den va inne. Prova att lägga in honom en stund i den då ni e hemma och sen prova då ni går ut. Min hund e knäpp tyst i buren ska tydligen fungera som en trygghet å mindre yta att vakta å vara nervös över.. Hoppas de löser sig // lotta

#17 enligt den nya djurskyddslagen som trädde i kraft i maj detta år så får man inte ha hundar instängda i bur i hemmet.
_**/Mvh Anne
#17 precis som Anne säjer så är bur endast tillåtet vid tävling, inför jakt och vid transport… och även då under tidsbegränsning…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
18# Om man har buren öppen då? Hunden kanske ändå upplever det som tryggare att koppla bort omvärlden i sitt eget kryp-in?
#20 öppen är inget problem för då kan ju hunden gå därifrån om den vill;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Visste inte om den lagen, men tycker personligen att de måste juh vara på eget ansvar, om du stänger in hunden pga att du tycker den e jobbig å ständigt har en instängd hund så e de juh absolut straffbart!! Men om hunden känner sig tryggare i buren än i hela huset e de juh två skilda saker, hur som hest då du lämnar din hund ensam ska den juh gå in i vila vara motionerad innan å lägga sig å sova. Om den då gör de bättre på mindre yta så måste de juh vara mer välbefinnande både för dig å din hund att lämna den utan att den gråter?? Hitta nåt som funkar för er båda.

jag får panik… Sambon min har tröttnat totalt.
HUNDEN är mer vild än tam.
Känns som vi gjort allt för att han ska hålla sig lugn.
Men det går inte.
Nu har han börjat bita på soffan när vi är borta.
Hoppar upp på vardagsrums bordet.
RIVER allt i sin väg..
VAD SKA VI GÖRA ?
Vill inte lämna tillbaka honom. Han är ju världens underbaraste annars. Men jag orkar inte mycket längre.
Sen en sambo som absolut har tröttnat. 
// Liinda

Kan ni inte skärma av med grindar/dörrar så att hunden bara kan vara i tex hallen då han ska lämnas ensam? Ofta känner de sig tryggare då de inte har så stort utrymme.
Lämna radion på då ni går så det inte blir helt tyst, även det kan göra en del hundar lite mindre stressade.
_**/Mvh Anne

#24 - Vi stänger in han i sovrummet .
Eller ah i ett rum, med kompostgaller så han ser den andra hunden. Annars blir han ännu mer förtvivlad.
Sen har vi alltid radion på när vi åker.
Men han öppnar dörren, åh tar bort kompostgallret som han har in till kompisen.
Vi kan tyvärr inte ha dom tillsammans då han fortfarande vill överstiga sin tron på den andra hunden.
Åh vill inte att dom ska ryka ihop när vi inte är hemma.
Eller annars heller.
// Liinda
Usch låter som du är i en jobbig situation. Hoppas att det löser sig för er
Hum.. Ecko var inte så extrem att han tog sönder tapeter och väggar inte. Men han tog allt han fick tag på som låg framme iaf. Glömde jag ett par skor eller ett papper på bordet så varde i små bitar när jag kom hem.
Jag tränade om honom med ensamhetsträning, men han har seperationsångest helt enkelt.
Jag köpte munkorg.
När jag inte skulle vara borta mer än någon timme så satte jag på munkorgen. Han tycker verkligen inte om den, och de förstår jag, så efter ett tag börja han fatta att när man beter sig dumt åt och käkar upp saker så får man ha den där tråkiga saken på sig när man är ensam.
Nu mera behöver jag bara plocka bort saker som ligger framme. Strör ut ett godis spår i vardagsrummet och låter tvn stå på, sen springer jag ut när han får springa in i vardagsrummet och leta godiset^^
Soffan eller saker i hyllorna har han aldrig rört. Så ligger inget framme är det ingen fara mera.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

#27 - jo , vi har försökt med det med.
Men nu håller vi på och ska göra plats för honom i hundhuset så vi kan släppa in han där när vi ska åka iväg.
Så han kanske håller sig lite lugnare.
// Liinda
Testa att låta han springa av sig rejält, och då menar jag verkligen rejält.
Är det en kapphund?
Om det är en kapphund kan det ju fungera med handsläpp, det borde fungera. Ta en pälsmössa el liknande och dra på marken.
Om du inte har något ställe du vet att du kan släppa han lös så karnske det finns ett ridhus el liknande, det är bra att släppa hundar i. Jag brukade sparka fotboll med mina i ridhuset.
Sen skulle jag ha en munkorg på honom när jag inte va hemma. Och nu får man ju som sagt inte ha dem i burar, men man kan skärma av ett rum el ha ett rum där man kan stänga in bara den ena hunden, gärna ett som inte ger så mkt rörelse frihet.
Sen är det ingen dålig idé att börja om igen med ensam träningen.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Om ni har börjat från början, hur hinner han bita sönder soffan?
Från början innebär ju 1 sekund. Sedan 2 sekunder, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 15, 20, 25 osv. Träna från början, början, början. Tänd alla lampor, sätt på TVn, sätt på radion, stäng dörren och öppna dörren. Ignorera när ni kommer hem. Öva kanske 10 gånger per dag på detta tills det känns okej för honom och öka sedan tiden succesivt. 1 minut för en hund som inte klarar det är alldeles för länge.
Tuggande lugnar ner hunden så han tuggar för att helt enkelt lugna sig och den intensiva ångest han får när ni lämnar honom ensam.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#29 - Vi har börjat släppa honom mer oh mer.
Vi ska köra släpphare för första gången här nån dag.
Men "ägarn" ska följa med , så måste ta det när hon inte jobbar.
#30 - För att han tuggar på den så fort vi lämnar han längre stunder. åh det spelar ingen roll om vi kört 1 sekund och hållt på så där.
// Liinda
På apoteket så kan man köpa en grej som man stoppar in i uttaget som sprider ut lugnade hormoner som en tik ger till sina valpar ,Har hört att den funkar.
Våran hund en Jackrussel Bullterrier blev också galen när man lämna han ensam då stängde vi igen några dörrar så han bara kunnde vara i vardagsrummet och sovrummet han vart mycket lungare då och så vart vårt problem löst , vi tänkte köpa en sån där hormon grej men det löste sig när han fick vara i mindre ''inhängnader'' ,.
Jag har samma problem jag också. Vet inte alls hur jag ska lyckas få henne lugn hemma, har testat det mesta.
På skolan har jag ju bur. Och i den är hon så himla lugn och trygg. Ligger och sover eller ligger lugnt och kikar även om andra hundar bråkar, om hon blir lämnad med massa andra gnällande hundar eller helt ensam i klassrummet. Och hon går mer än gärna in i buren, för hon trivs verkligen där och känner sej helt trygg.
Så ibland är det synd att det är olagligt med bur. När den används för hundens bästa!