Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 728 ggr
Noa-Nisse
0

ang försäkringar

Jag riktar mig till er som har/ vet saker ang grand danois :)

Jom det är så att jag hade tänkt skaffa en sådan när jag inte bor hemma, vilket är om ca ett år. och när jag har tid. alltså om några år. jag har läst mycket om denna underbar ras och har fastnat mycket för den.

men några saker som jag undrar är: försökringar. vilken tycker ni är bäst? och hur mycket får ni betala för er GD.
Samt mat. en så pass stor hund kräver ju hög kvalite på foder (det gör ju alla raser men tänker på det att de växer ju så otroligt snabbt) hur mycket kommer ni upp i månadskostnad då för enbart foder?

Jag har tänkt utfodra de hundar jag kommer ha med färskfoder. Men somsagt, det är ju lång tid kvar, men jag tycker det är bra att planera och veta saker i förväg så att inte allt kommer som en "chock" när valpen väl är där.

MVH Johanna! :D:D

Medarbetare på Hundar.ifokus

SessanGD
0

Hej

Vi har IF på våran GD-tik. Jag tyckte att den var den mest prsivärda, men sen e frågan om det ska vara avelsvärde på hunden eller bara sällskap. Vi har avels, vilket innebär att försäkringen kostar lite mer. Hundarna kostar allt från 10000 och uppåt om man ska ha stamtavla. Personligen spelar det mig ingen roll vilket, men eftersom det handlar om avel så…

Vi har torrfoder till våran, Orijen, vilket har fungerat kanon. Magomvridning får de om de får för mycket mat, och våran tik e galen i mat =) så det gäller att passa henne överallt. Om du går in på SGDK på nätet så har du en massa bra länkar samt artiklar, och superkunnigt folk att maila till =)
Våran månkost kommer att ligga på ca 800 kr i månaden

Du har verkligen rätt i att det är en underbar ras =) Jag ångrar inte att jag gick på det här att skaffa en kalv hemma =) För hon är såå himla mysig i sitt sätt, likaså hennes mamma och syskon….

Ha en bra kväll
Cina

Noa-Nisse
0

#1, okej, tack så jättemycket :)

Ja, jag skulle ju vilja ha hunden till sällskap men att ha stamtavla är ju ett plus och man vet ju aldrig om man skulle vilja ställa ut heller.
jag kunde tänka mig att kostnaden skulle landa på så mycket ungefär. men det låter ju bra. jag har redan varit inne på den hemsidan och läst nästan allt, men inte kollat så mycket på länkarna, men ska göra det.

Ja, rasen verkar ju vara helt underbar, jag känner en som har och har haft, hon/dom är mycket nöjda så. :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

[fantasi]1
0

hej!

jag har en omplacerings gd hemma nu:)

har haft honom i ca ett halvår.

han är försäkrad i folksam, månadskostnad ca 500. när jag fick honom var han mycket mager, pga fel kost. fick byta foder och öka fodermängd. han äter för ca 1000 kr i månaden, och det är bara torrfodret. i övrigt medicineras han för eksem mellan trampdynorna (hudproblem är ganska vanligt inom rasen), och medicinen går på ca 200 kr/mån.

sammanlagt kostar det mig ungefär 2000 kr/mån att ha min Gd =0

detta bevisar att man måste tänka noga och länge innan man skaffar sig en så pass stor ras. =)

sen måste man vara beredd på plötsliga utgifter, såsom vaccination, mediciner och oväntande veterinärbesök, så det är bra om man har en stadig buffert!

vad är det för färg och kön du funderar på?

/ maria

rackartyg
0

TS

Jag skulle rekomendera IF som försäkringsbolag.
Dom är billigast och mins krångliga att ha att göra med.

Sen skulle vilja ge dig rådet att ha din GD på torrfoder.
Precept är ett bra foder för en GD. Likaså Lonestar.

Flera tillverkare har tagit fram specialfoder för stora raser.
Man får testa sig fram helt enkelt.