Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 1625 ggr
Tiarasmatte
0

Enågon intresserad redan nu=)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som jag tidigare skrev har det blitt tjuvparning mellan min vackra Kiara samt boxerhannen Amigp, tänkte vara ute i god tid o höra om ni eller om ni vet någon BRA som är ute efter en lite större bra familjehund;) Valparna om det nu resulterade i några kommer att födas runt sista novemnber o bli då 75%boxer o resten dalmatiner:) Båda föräldrarna är helt underbara i psyke:)

Tiarasmatte
0

En till bild

Tiarasmatte
0

Priset jag har tänkt kommer att ligga på 5500, vilket jag tycker är ett rimligt pris o kommer att vara självklart vaccinerade veterinärbesiktade, chippade osv:)

Tiarasmatte
0

haha hade visst skrivit med systers namn haha , hade glömt logga ut henne det e Blackangel som jag heter ej Tiaras matte förlåt syster;)

Marylojs
0

Varför sprutar ni inte tiken så det inte blir några valpar?

SparklingTindra
0

#4 Hon har skrivit någon annanstans att hon har funderat tidigare på att ta en valpkull på sin vovve och det kanske är därför hon inte tar bort valparna. =)

Tiarasmatte
0

#4 Och varför skulle hon ge en abortspruta till Kiara??? Även om det var en tjuvparning så är väl valparna lika välkomna;)  Hon hade ändå tänkt ta valpar på henne men att det skulle bli med kusinens boxer var inte planerat men dock så välkommet!!!!

Marylojs
0

#6 För att valpar ska vara resultatet av planerad avel med väl dokumenterade friska linjer, inte några misstag. Varken boxer eller dalmatiner är direkt helfriska raser, har alla test gjorts för rasbundna sjukdomar? Har "uppfödare" kunskap nog att undersöka valparna för dövhet såsom seriösa dalmatineruppfödare gör?

[lottaeriksson]
0

#7 Visst, jag tror nog alla på det här forumet har fattat att du är helt och hållet emot blandraser. Men varför måste du hoppa på dessa personer nu när de är lyckliga i väntan på valparna?

I sådan här lägen borde man istället hålla truten och tycka, istället för att ifrågasätta. Jag tror knappast de kommer ändra sig angående valparna ändå.

Sen när de kommer till BAER-test så görs väl de på djursjukhus och inte av uppfödarna själv? Så isf borde ju även dessa "uppfödare" kunna göra samma test de också.

sagalisa
0

Jag kan tyvärr inte ta nån valp (även om jag hade velat ha ännu mer hundar=) men önskar lycka till och tror det blir jättefina valpar av detta lilla "misstaget"! ska bli kul o se bilder när underverken kommer.

gejsa
0

#8# Håller verkligen med dig!

Aribigga
0

#7 Jag håller med dig, nog för att det säkert kan bli underbara valpar så kan det lika gärna bli sjukt svåra hundar. En hund som är lika svårlärd som en dalmatiner med en boxers energi… Hade varit klokare att tänka igenom noga innan.

lurvponnyn.vimeddjur.se

sagalisa
0

#0 Du kanske ska försöka lägga ut en annons nån annanstans eller titta runt hos bekanta, fast det har du säkert tänkt göra ändå=) så slipper du tråkiga kommentarer om dina framtida små valpar. Tidningen där man bor brukar ju fungera fint med.

blackangel
0

Ja du skulle nog inte lagt ut detta på denna sida haha;) #7 För det första så är ej dalmatiner en svårlärd ras snarare tvärtom, min Kiara är blandning mellan boxer/dalmatiner o är en helt underbar sådan, lättlärd o världens goaste. Hannen är röntgad o frisk, Kiara är frisk som en nörkärna, nejdu någon abortspruta blir det ej tal om=)

Marylojs
0

#8 Tyvärr, jag bryr mig för mycket om djur för att tiga när folk gör urbota dumma saker mot dem. Om nu TS är för okunnig för att förstå att det är olämpligt att låta dessa valpar födas är det väl bra om någon upplyser om det? För tro mig, INGEN kunnig hundmänniska kommer tycka detta är en bra idé.

gejsa
0

#14# Ni skulle säkert ha sagt samma sak om jag hade lagt ut när min blandrashund Stina blev dräktig och det var också en tjuvparning. Nu var det 6 år sedan så iFokus fanns inte då. Tack och lov, ska man kanske säga. För så som ni skriver gör en ju både ledsen och förbannad.

Mina två blandraser är ju en korsning på 7 raser i sig. Pappan var storpudel och mamman hade schäfer, golden retriver, bordercollie, labrador, collie, återkommer med rasen minns inte den 6:e.

Iaf dessa hundar har jättebra lynne och är helt underbara. Kärnfriska och glada.

Skulle varit kul/tråkigt att få höra era kommentarer för 6 år sedan. Suck!

[lottaeriksson]
0

#14 Hurvida personen i fråga är kunnig eller ej tänker jag inte uttala mig om, för det har jag ingen aning om.

Och som jag skrev så har nog de flesta här hajat dina åsikter angående blandraser, så då behöver du inte hoppa på personerna i fråga som du gjort. För som jag även skrev bryr sig ändå den här personen inte om dig och dina åsikter angående valparna. Så vad fick du ut av det mer än att hoppa på som du alltid gör? Ingenting..

Och med tanke på hur du brukar bemöta många härinne och klanka ner på folk, så antar jag att du är världens "bästa" hundägare och helt felfri till punkt och pricka. Grattis, för det är det inte många som är..

ingann
0

Jag tror säkert det kommer bli underbara valpar:) Och du kommer säkert att hitta bra hem åt dem oxå när de väl kommit!

Jag är lite kluven dock i blandrasavel generellt.. det jag är emot är folk som parar hej vilt, blandar massa olika raser i en och samma valp utan att veta om de passar ihop rasmässigt, inte har nån koll mer än att "min tik är så fin och jag vill ha valpar"… Här är det ju iofs en tjuvparning, MEN blackangel har en dalmatiner/boxerblandning, hanen är ren boxer, hon känner hanen väl och vet vad han har för psyke etc…  så här ser jag faktiskt inget fel i att behålla valparna;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

kerstinjo
0

# 14

Underligt…men ibland är det bättre att tiga! Framför allt så handlade inte tråden om blandrasavel.

Kerstin 

Marylojs
0

#18 Nej, tråden handlade inte om blandrasavel, tråden handlade om att en blandistik blivit "tjuvparad" som det så ofta heter när man inte vill stå för det man gör, och att ägaren tänkt tjäna pengar på det och söker köpare. Jag säger vad jag tycker i förhoppning om att ägaren ska tänka om eller åtminstonde att folk ska tänka en gång till innan de köper valparna.

gejsa
0

#19# Hur kan du veta att dom inte törs stå för vad dom gör som du skriver. Nu tycker jag att du har gått för långt. Skrikandes

När det tex gällde mig så hade jag inget staket där vi bor (men skaffade efter detta) för mina hundar gick aldrig iväg. När så min inackordering (hästinackordering alltså) kom hit med sin storpudel en hanne så sa jag att mina tikar löper så släpp inte honom nu. -Nej då, sa hon. Ändå så gjorde hon det och dom parade sig.

DÅ visste jag inte ens att det fanns abortsprutor. Har aldrig intressererat mig för avel eller icke avel varken då eller nu. Tror inte  att jag hade använt en spruta heller. Men jag var förbannad på min inackordering det vill jag lova. Hon sa bara förlåt som om det skulle hjälpa.

Men för mig är alla hundar lika mycket värda oavsett om dom har ett papper från SKK eller inte. Men man blir ju tvingad att köpa en renrasig om man vill ställa ut och/eller tävla i högre nivå. Nu har dom ju t o m på SKK sett till att vi som har blandraser kan skaffa tävlingslicens. Och det betyder väl iaf att dom har släppt lite mer på detta förhoppninsgvis.

Men sitt inte och skriv saker som du inte ens känner till. Du känner varken mig eller ts.

SaraC
0

Det här ska vara en sida för alla sorters hundar, oavsett ras/blandras eller vad de används till. Visst får man diskutera raser och blandraser, men våra regler är att man ska hålla sig till ämnet i en tråd. Så eftersom den här tråden inte handlar om blandrasavelns vara eller icke vara, hör inte den diskussionen hit. Den får man ta i en annan tråd eller privat med varandra.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Marylojs
0

#20 Suck, jag skrev ett jättelångt inlägg som försvann någonstans i ifokusvärlden. Kort sagt: jag har inget emot blandraser som individer, det är människorna som föder upp dem jag ogillar (eller åtminstonde deras gärningar). Jag förstår verkligen att du var arg på den personen, med all rätt. Dock står jag kvar vid att avel skall bara kunnigt folk syssla med, men djurens bästa för ögonen och ingenting annat.

För övrigt är det väl inte så konstigt att man "måste" köpa renrasig om man vill ställa eller tävla, SKK (och SBK) är en organisation till för att främja avel på renrasiga hundar. Ingen hindrar t ex blandis från att starta egna tävlingar.

Zvintos
0

Jag förundras över hur snabba folk är på att döma när de sitter bakom sin skärm.
Speciellt när de inte har alla fakta.
Och har man saker att påpeka/fråga om eller liknande, varför inte ta det via PM?
Istället för att skräpa ner tråden och komma iväg från trådens syfte.
Detta var inte menat till någon speciell, utan snarare allmänt.
Det är inte hellet specifikt på denna ifokus-sida, utan de flesta.

För att gå tillbaka till trådens ursprung, så tycker jag #12 hade en bra idé.
Lägg in annons i lokaltidningen, och ev på flera annonssidor på nätet. =)
Önskar dig iaf all lycka till med valparna och letandet efter framtida ägare. ^^

giffan
0

Jag rekomenderar  blandrashundar.ifokus.se  Där kan du säkert få bättre respons.

Har själv en blandras som blev till av en tjuvparning, gav abort spruta, men det blev iallafall 12 valpar. Villket jag INTE ångrar idag.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

blackangel
0

#24 tack ja jag skulle ha gjort det från början suck synd att man ska få så mycket negativ respons men men det får stå för de, tack alla snälla som ej hoppar på en med en massa negativa kommentarer:)

kerstinjo
0

Nej, varför skulle jag hoppa på dig? Det är helt upp till dig att göra som du vill och jag tycker att du ska glädjas åt valparna och ej ta åt dig!

Två vackra blandraser på bilden!

Alfons Töntbull & Quila.

Kerstin 

blackangel
0

#26 jättefina är de;)

SaraC
0

Det är en person som varit negativ, så det är väl lite orättvist att döma ut hela sidan efter en medlem?

Mischa
0

Det finns ingen anledning att vara dömmande, det handlar om en tjuvparning dvs. icke planerad och man har valt att behålla kullen och därmed ta allt ansvar som kommer med den.

Jag hade nog kollat upp  föräldrarnas höfter iaf och ev. hudåkommor i släkten för att veta på ett ungefär vad som finns med andra ord dom åkommor som boxer och dalmatiner har gemensamt .

Känns mer rättvist mot ev. valpköpare.

≧◔◡◔≦

fettmedkevlar
0

#22 Kan du inte vara negativ för dig själv? Dom flesta vet redan vad du tycker, och jag tror inte dom behöver höra det igen.

Tala är silver och tiga är guld.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

kerstinjo
0

Får du också ont i öronen?Obestämd

Kerstin 

fettmedkevlar
0

#31 Både öronen och ögonen, liksom svider och är irriterad som det brukar bli när man får skräp i dom.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

gejsa
0

Haha ni är skojiga ni. Tur man kan skratta bort eländet.

Anders 50
0

Det finns ett talesätt som passar in här:

"Sköt dig själv och skit i andra"

#0  Lycka till med valparna !

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Houdini
0

Jag måst nog få hålla med, blandras eller icke ska det väl vara friskt med allt vad den /de raserna innebär?

Eller är det mindre viktigt att blandraser är friska?

Bleenda
0

#34 Oj, vilken läcker vovve på ditt nya Avatar!

blackangel
0

Käre värld nu e det så att jag råkar veta att båda e friska hade de haft nå jättesvåra sjukdomar hade jag väl givetvis tatt abortspruta: /…… #35 Alla raser har sina rasbundna sjukdomar mest då renrasiga utan att för den del klanka ner på de!!!! Och även fast föräldrarna är kärnfriska kan man ju aldrig lova att valparna blir det tyvärr. Sen att man tror att man ska tjäna pengar är då inget jag räknat med, allt kostar mat veterinärkostnader m.m m.m, kanske man blir tvungen att snitta eller nåt annat så nå vinster e det nog ej många som räknar med….Och de som medvetet avlar på renrasiga e det så att de absolut ej gör det för att tjäna en extra hacka eller? Så nu orkar jag ej med denna diskussion mer så ha det bra all kärlek tiller alla från migTungan ute

kerstinjo
0

# 36

Har Gejsa tagit dina glasögon också?Obestämd

Kerstin 

Anders 50
0

#38 Det var bara jag som lekte lite med avataren.Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bleenda
0

#39 Jag blev så snopen,ena sekunden en stövare och andra sekunden en skotareObestämd

ingann
0

#37 bry dig inte om de som klagar! så länge du vet att bägge föräldradjuren är friska både psykiskt och fysiskt så tycker jag du gör rätt i att behålla valparna:) Jag skulle nog ha gjort likadant;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Tiarasmatte
0

Syster yster,vad sa jag om att skriva på hundar i fokus??? jag själv har renrasig hund och skulle ta valpar på henne vilket gick helt åt skogen FAST jag är erfaren uppfödare! Du har aldrig 100% garantier på att valparna överlever eller blir bra även om du har renrasig/blandrashund. kollat höfterna,hjärtat mm  

konstigt att personen som är så emot detta med blandisägare ej har någon beskrivning på sig själv här! Vågar inte stå för vad hon skriver eller?   Sedan ang att tjäna pengar på avel? haha inte blir det mycket pengar över efter alla utgifter! Helst inte blandisar som inte kostar så mycket men behöver allt annat före precis som renrasiga med som vaccinationer,vet.besiktning,mat,avmaskning ja name it!det enda som skiljer e kostnaden på stamtavlorna vilket inte är sååå mycket men då blir ju även priset högre än på hundar utan stamtavla.Är så himla ledsen över mina valpar som vände så jag kan inte fatta ens att någon gör skillnad på små bäbbar! Renrasiga som blandisar det handlar om liv ju!!!!!!! Jag skall hjälpa dig att hitta bra hem åt valparna,har ju lite kontakter som sagt…kram

blackangel
0

#41 Tack o tack alla andra;)

Ellenfyrkant
0

Jag tycker i alla fall att det låter som en helt underbar blandning, de är relativt lika raser och tror det kommer bli helt underbara valpar, hade jag varit på jakt efter hund och inte varit utställningsintresserad hade jag nappat direkt, förvånande att tiken är så lik en dalmatiner när hon är fifti fifti ? ;P

Nästan små man småskrattar lite åt denna människa som klagar på att oseriös blandrasavel är för att tjäna pengar, och att man skulle kalla det "tjuvparning" för att man inte skulle våga stå för misstaget.
Och, hör och häpna, att dalmatiner ska vara svåruppfostrade och dåliga på att lyssna, den uppfattningen har då jag aldrig fått av rasen. Tycker det verkar vara el helmysig ras och är dunderförtjust i de båda raserna mer eller mindre, att Boxern är energisk stämmer helt och fullt, men här uttrycks det som om det vore något dåligt?!
Jag tycker det är otroligt tur att det finns sånna hundar också, då jag själv är ett stort fan av vallraser C: Och mycket stolt matte till en sheltiepojke C:

Nu vill jag bara säga Lycka till med valparna, och hoppas de hittar bra hem :D Allt kommer gå super! :D

Mvh Ellenfyrkant

gejsa
0

338# Hmmf glasögonen har ju du snott för mig. Sitter du i ett hörn och tänker nu fortfarande?

gejsa
0

338# Hmmf glasögonen har ju du snott för mig. Sitter du i ett hörn och tänker nu fortfarande?

kerstinjo
0

# 45 och # 46

Jag håller i alla fall inte på och upprepar vad jag säger!Tungan ute Glömde du att du hade sagt det en gång?

Kerstin 

gejsa
0

Flört#47# Ha ha

Marylojs
0

Ok, det är alltså tröttsamt och larvigt när någon bryr sig om hundars hälsa. Tack, då vet jag. Kommer inte lägga någon mer energi på det här tramset, ägnar mig åt forum där man tar lite mer seriöst på det här med avel och träning istället.

SaraC
0

Säger återigen de som fortfarande kommenterar denna kulls vara eller icke vara att lämna det utanför tråden. Jag tror absolut inte att TS skulle ta illa upp om någon bara frågat trevligt vilka tester som gjorts på föräldradjuren, men när ni kommenterar som ni gör, blir det bara otrevligt.

Dessutom, vill man att någon ska lyssna på ens åsikter och ta dem på allvar, så är i alla fall min erfarenhet att man bör framföra dem på ett trevligt sätt. Är man otrevlig tar folk inte en ett dugg på allvar och ser ingen vits i att lyssna på det man säger.

/ Sara, medarbetare