Det kritiska med att klippa klor!
Min lilla shipperka flicka blir livrädd när hon ser klosaxen och springer iväg. Det är fullkomligt omöjligt att hålla i henne och klippa för då får hon panik.
Jag har lyckats klippa hennes naglar när hon ligger och halvsover. Jag kliar henne på magen och klipper en klo när hon itne är beredd. Första gången märkte hon ingenting men andra gången spratt hon till och sprang iväg igen. Nu får jag knappt röra hennes tassar innan hon blir nervös.
Har ni några tips och råd?
träna, träna och träna;p
min kille var livrädd för kloklippning när han var liten, han skrek som om någon stack en kniv i honom och vred om… min syster (som sysslar med bla kloklippning på vet.kliniken hon arbetar på) visade mig hur jag skulle träna bort det och efter bara en vecka så var problemet som bortblåst:)
jag lade upp Åskar på ett bord, lade honom på sidan och masserade honom tills han var avslappnad, tog försiktigt i en tass i taget medan jag pratade lugnande till honom, efter varje tass jag tog i fick han en liten godisbit. på så sätt förknippade han beröringen av tassarna med något positivt. så gjorde jag i ca 10 minuter första gången. senare samma dag gjorde jag samma process igen men lade till att klicka till klorna med stängd klotång och belönade direkt. några timmar senare upprepade jag allt igen och lade till att klippa 1 klo på var tass med direktbelöning. blev han det minsta orolig masserade jag kroppen tills han var helt avslappnad igen.
3 ggr/dag upprepade jag alltihopa med tillägg av 1 klo varje gång så på 3 dagar hade alla klor klippts;) för att underhålla det positiva tänkandet klippte vi lite, lite (typ naggade i toppen) på alla klor varje dag i ca 1 månad. nu klipper vi 1 ggn/vecka och Åskar kommer direkt han ser klotången för då vet han att det blir godis när han är klar;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Fantastisk träning! :D Vad glad jag blir nu, jag vet att Bella kommer uppskatta den här behandlingen, för det enda som verkar funka är att hon blir riktigt avslappnad och lugn.
Tack så hemskt mycket!
Hoppas det funkar lika bra för dig som det gjorde för mig:)
/Ingalill
Vilket kanon tips, ska verkligen komma ihåg det.
**MVH Cerrolyn
jag lägger mina hundar på rygg i knät när jag sak klippa, det funkar jättebra. (fast det krävs ju en hund som inte är så stor=)
#5 nu när jag klipper ligger min på rygg mellan mina ben i soffan men innan vi kom så långt hade vi tränat bort rädslan på ett bord i ca 1 månad…
jag valde matsalsbordet då det är ganska högt så jag kunde stå bekvämt samtidigt som jag hade full koll på att han inte kunde sprattla sig loss och ramla ner…
/Ingalill

Vi har börjat lite smått idag :) Men den nedrans hunden är ju så långsint. Hon är skitförbannad på mamma och pappa som försökta klippa hennes tassar igår, så mig är den enda hon går till. Fast tar man fram saker ur fickan så springer hon x'D Hon antar automatiskt att det är klosaxen som kommer fram. Stackars lilla tjej :)
Men som sagt så har vi börjat träna lite och det är helt okej för mig att pilla lite på klorna när vi kelar, fast jag får lite misstänksamma blickar ibland. Jag bara ignorerar det och fortsätter klappa lite till på magen så går det över. :D Vi får se hur länge hon tänker sura.
lägg klosaxen på bordet du tänker använda en stund innan så hon inte ser den, sen när det är dags att träna tar du bara fram en skål med små godisbitar som hon får se att du tar dit;) låt henne gärna se att saxen ligger brevid henne första gången utan att du rör den så att hon inte kopplar ihop bordet med obehag:) jag hade en skål med små korvbitar (åskars favvogodis) stod brevid klotången så han såg både godis och tång medan jag masserade och rörde tassarna…
/Ingalill

Tyck INTE synd om hunden är steg 1, sen är det bara att fortsätta jobba som tidigare. Det kommer släppa bara du är konsekvent.
Personligen ger jag inte hundar något val, är det kloklippning så är det kloklippning trots protester, men sen är ju alla hundar och ägare olika… Och låtsas man inte om att dom reagerar eller låter bli att oja sig runt dom som lägger dom av när dom tröttnat på att slösa energi på det…
#9 det är skillnad på protester och att vara livrädd! skulle jag varit "konsekvent" och fortsatt klippt utan att träna bort rädslan hade jag haft en totalt nervsjuk och förstörd hund idag… 1a gången jag klippte hans klor (innan jag lärt mig träna bort rädslan) var han så rädd att han bajsade på sig och sen låg och skakade och skrek/gnydde i över 1 timme efter 1 klo… att fortsätta så hade varit rena djurplågeriet…
nu däremot tycker han om att få klorna klippta och samtidigt få lite massage, så den tiden jag lade ner på träning har betalat sig många gånger om i form av en glad harmonisk hund och smidig skötsel:)
/Ingalill

Hm hur vet du vad du skulle ha haft idag om du inte fortsatt? Är det någon som hört om nervsjuka hundar pga kloklippning? Skriv gärna om dom här då… och bevisa att det är att man fortsätta klippa när hunden protesterar som lett till att hunden är nervsjuk. Självklart talar jag inte om våld, bara om att inte ge hunden några alternativ…
#11 så du menar att jag skulle fortsatt plåga honom? ja, det hade jag kunnat gjort om jag velat utsätta en så rädd valp för sån tortyr som det var för honom… för att kunna klippa hans klor hade jag varit tvungen att ta till våld vilket inte är ett alternativ för mig.. inte ens min syster som jobbar med kloklippning på en vet.klinik hade varit med om nåt liknande, och hon har sett det mesta….
men jag ser till min hunds bästa vilket jag inte anser att du gör om du skulle ha fortsatt klippa i en sån situation (nu tror jag ju inte du nånsin har sett sån skräck, för då hade du nog inte gjort din kommentar)…
en vererinär skulle aldrig ens tagit emot oss för kloklippning om de inte sövt honom först… så illa var det…
/Ingalill

Som jag skrev här ovanför ska man inte behöva ta till våld för att kunna klippa en hundsklor, frågan är väll hur hans erfarenheter innan dig och sen valp stadiet har sett ut av kloklippning eller hur?
Hundar som är öppet rädda ska självklart inte tvingas fram, men sen som du skriver så finns det inte många fall som är som din hund.
Många fall är bara en valp som är trulig och inte rädd, eller en hund som inte alls är rädd utan bara protesterar för att den inte vill! Det är då jag tycker man inte ska tycka synd om hunden utan bara se till att den inte har någon utväg och sen klipper man bara, gör man ingen big deal av det när det kommer till dom fallen så slutar dom oftast.
#13 jag har haft honom sen han var 7 veckor… så innan mej var det bara uppfödaren som klippt klorna och då troligtvis klippt alldeles för långt…
/Ingalill