Frågor till er uppfödare
Vad har man som uppfödare rätt att skriva i kontraktet med den som köper en valp?
Man kan ju skriva vad som helst men det är ju skillnad på vad som sen håller i en ev stämning.
Är det juridiskt bindande att t ex begära att hunden ska tillbaka till er uppfödare utan ersättning till ägaren om denna måste omplacera hunden?
Är det juridiskt bindande att kräva att valpen inte får avlas på?
Sara

Det är (oftast)uppfödaren som väljer tex om hunden skall få avlas på eller ej, många uppfödare skriver även med "egna" krav om man kan säga så.
"Är det juridiskt bindande att t ex begära att hunden ska tillbaka till er uppfödare utan ersättning till ägaren om denna måste omplacera hunden?"
Står det i kontraktet att hunden skall tillbaks till uppfödaren så har du som plikt att följa det. Annars bryter du mot kontraktet och därmed kan få hosta upp en massa pengar odyl.

Finns inga juridiska kontrakt som håller när man säljer något som lever….
Tyvärr är det så…
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
# 1 Så du menar att om jag säljer en valp så kan jag begära att köparen ska ge mig hunden (gratis) ifall hunden måste omplaceras?
Allt som står i kontrakt håller inte när man kommer till rätten. Ex kan en hyresvärd inte neka dig att ha husdjur om du inte bor i ett allergihus, även om det står så i kontraktet.
# 2 Hur vet du det? Jag undrar eftersom jag hjälpen en vän som skrivit under ett kontrakt och vill veta om det är giltigt juridiskt sett.
OBS det gäller inte hund utan ett annat djurslag men jag vet att många hunduppfödare har kontrakt och tänkte kolla om ni vet.
Sara
När vi säljer en valp så skrivs det in att det finns jakt och mentalgaranti. En gång har vi sålt en valp som vi inte ville skulle gå till avel, pga en liten kroksvans. Henne sattes det avelsförbud på. Jaktgarantin har vi ställt upp på ett par gånger då hunden inte jagat som den ska. Då har dom fått en ny valp. Men en del lämnar en sån garanti och tar sedan inga fler kullar. Då kan dom ju heller inte efterleva kontraktet.
Dom får även lämna tillbaka valpen om det skulle bli allergi eller liknande. Ändrade familjeföhållanden och dyl. Vi har köpt tillbaka dom hundar som vi fått frågan om. 2-3 st om jag inte minns fel. Men väljer dom att sälja hunden kan vi nog inte göra något. Vi försöker i möjligaste mån att ställa upp och hjälpa till om det dyker upp problem för de nya ägarna.
Men jag har hört om kontrakt där nya ägaren knappt har något att säga till om. Man ska nog titta lite extra på kontrakten innan man skriver på.
Jag skulle personligen aldrig skriva på ett kontrakt jag inte vill/kan hålla och jag tycker det är super att uppfödarna hjälper till att omplacera hundarna alt köpa tillbaka dem.
Men ärligt talat kan det väl aldrig vara lagligt att en uppfödare skulle kunna kräva tillbaka hunden utan att betala tillbaka pengarna om ägaren inte kan ha den kvar?
Sara
#5 Jag vet inte hur andra gör, men vi har betalat tillbaka det dom gav som valp. Man kommer så mycket längre genom att vara seriös.
Ja och tillmötesgående.. Den här uppfödaren vägrar låta ägaren vara med och omplacera djuret. Djuret ska tillbaka till uppfödaren och sedan har ägaren inget att säga till om.
Ägaren i det här fallet älskar ju djuret och vill veta vart det hamnar och vara med och omplacera det.
Sara

"# 1 Så du menar att om jag säljer en valp så kan jag begära att köparen ska ge mig hunden (gratis) ifall hunden måste omplaceras?
Allt som står i kontrakt håller inte när man kommer till rätten. Ex kan en hyresvärd inte neka dig att ha husdjur om du inte bor i ett allergihus, även om det står så i kontraktet."
Nej inte gratis, man betalar tillbaks en viss summa beroende på hur lång tid det har gått. Men skriver du i kontraktet att du skall kontaktas ifall någon hund/djur skall omplaceras så du har "första tjing" på att kanske köpa tillbaks hunden för att omplacera den själv. Min mor har haft köpare som brytit mot kontraktet, det var upp i rätten och hon vann. Så varför skulle det inte hålla?
Har svårt att tro att det håller i rätten med att du måste lämna tillbaka hunden till uppfödaren. Har du köpt hunden är hunden din, och mao har uppfödaren inte längre någon som helst bestämmanderätt över hunden. Skillnad om du har den på foder eller så.
Vet i alla fall att det är så när det gäller häst, finns många som skriver i kontrakt att de ska ha första tjing på att köpa tillbaka hästen om den ska säljas, men det gör nya ägaren som den vill sen. Det är ju ägaren som bestämmer över hästen, ingen annan. Säljer man ett djur, skriver man ett köpekontrakt, vilket innebär att man säger upp sin äganderätt och därmed har man inte längre något att säga till om. Dock så kan ju ett "köpa tillbaka-krav" fungera i många lägen, då det ju blir enklast för nya ägaren att bara sälja tillbaka till gamla om en försäljning blir aktuell…
Så jag har ju otroligt svårt att tro att det skulle vara annorlunda gällande hund. Det är själva köpekontraktet och ägarbytet som är det viktiga. Små texter utöver det har inte mycket makt…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Oavsett vad säljaren skriver i kontraktet, bestämmer köparen vad den gör med hunden efter den är fullt betald. Uppfödaren har inga som helst juridiska rättigheter om det inte är inskrivet ett speciellt vitesavtal som köparen godkänt.
En hund räknas som en vara enligt lagen och säljaren kan alltså inte bestämma vad som sker efter försäljningen. Precis på samma sätt som ica inte kan bestämma vad du gör med mjölken du köpt. Vill du sälja den vidare har du laglig rätt att göra det…
Däremot är uppfödaren skyldig att köpa tillbaka valpen (om det är ikryssat) om något händer som hindrar köparen från att behålla valpen, tex allergi…
Så med andra ord kan inte uppfödaren tvinga köparen lämna tillbaka hunden.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Det brukar väl stå at hunden får lämnas tillbaka men inga pengar betalas…alltså om köparen vill lämna tillbaka hunden av någon anledning så tar säljaren/uppfödaren tillbaka den men betalar inga pengar då…Så står det i alla mina kattkontrakt iaf…Men enligt Skk så skall man betala tillbaka en viss procent beroendes på hur lång tid tillbaka det är…du kan säkert läsa om det på Skk;s sida! Sedan om det håller juridiskt eller ej vet jag inte men skall inte alla seriösa människor följa kontrakt?? Det är ju säkerhet och förtroende säljare-köpare emellan…
Jättebra info!
Sara
Man har rätt att skriva tillägg i avtalet som bilaga, det får dock tex inte innehålla ocker (tex att en till fullo betald hund ska återlämnas till säljaren/uppfödaren utan rimlig ersättning trots att köparen vill sälja till någon annan). Avtalet får heller inte vara överdrivet ofördelaktigt mot endera parter då detta räknas som ocker.
Vid hävning av köp är det enligt kontraktet om det är ifyllt (återköp alltså) i annat fall är det upp till båda parter att komma överens om summan.
Att sälja hunden är ju något helt annat och köpesumman borde väl rimligt vis bestämmas av säljaren (den som äger hunden).