Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 5919 ggr
ElinLilja
4

säkerhetsbälte till hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Funderar på att skaffa ett bilsele till Puma men kan inte riktigt tänka ut för och nackdelar med det.

Hur bra är selarna? Vilket är bäst? Hur fungerar det? Hur mycket kan hunden röra sej? Hur säkert är det? Finns det några tester som är gjorda för selar? Är bur bättre än sele?

Skriv ner era erfarenheter

KindredCold
0

Jag skulle tippa på att bur är säkrare..
Hur det är med bälten och vilka märken som är bäst så vet jag tyvärr inte. Har fått för mig att bälte är smidigare och bättre till små hundar, men det är bara jag :)

Kleverin
0

Beror ju på vad man har för bil med. vi har bälte till Nova (labrador) men så ska vi bara ha henne i ett år, så det känndes inte riktigt lönt att köpa ny bil och bur. Lite för stora utgifter. *ler*

Köpte vårt på lantmänen, det är gjort i riktigt "bältesmateriell" sitter inte runt halsen utan på..bringan(?) och går bak på ryggen. knäpps på ryggen och under magen (Går en vadderad bältesbit från bringan till maggrejjen.. svårt att förklara!!!) I alla fall har det en öggla på ryggen som man trär igenom det vanliga bilbältet i och knäpper.
Jag är nöjd med det, helt klart!
Men när jag köper en egen hund permanent så har jag jobb och likande och kan ärför köpa en ny bil och en krocktestad bur…

Freestylefreaks
0

Jag tycker bur oxå är bättre.

ElinLilja
0

Men vid krock slungas inte hunden runt en massa i buren då? Och orsakar stora skador? Om man blir på körd bakifrån trycks ju oftast (om det är lite högre farter) hela bakluckan in dvs på hunden? En bur orkar ju aldrig hålla emot det trycket som blir!?

#2 Vid bilbälte är det risk att hunden stryps? Hur mkt kan hunden röra sej i bilen eller kan den bara sitta på en ända plats?

#3 varför tycker du bur är bättre?

Ska köpa ny bil därför undrar jag vad som är bäst för Puma

Freestylefreaks
0

#4 för det värkar vara mer säkert.. Jag tycker väl bara så eftersom alla tycker olika, eller?

SaraC
0

Jag har en Allsafe och mig veterligen är det den enda på marknaden som är krocktestad. Tycker den funkar bra. Jag vill ha bälte eftersom jag inte har någon egen bil och en sele är smidigare att flytta runt mellan olika bilar tycker jag. Han kan röra sig ungefär lika mycket i selen som om han vore lös, man justerar själv hur mycket de ska kunna röra sig.

Vi människor åker ju i bara säkerhetsbälte, så varför det inte skulle duga lika bra åt min hund förstår jag inte. Förutsatt att man har en vettig sele då, jag skulle inte ha någon annan än Allsafe.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

smurfan-13
0

Jag skulle köpa en allsafe sele om jag hade bil (eller åkte bil mkt), men nu gör vi inte det.

De andra säkerhetsselarna som finns skulle jag inte lita en sekund på!

Vad som är säkrast av bält och bur går nog inte att säga. Det beror ju på märke på bälte/bur, samt hur krocken sker. Men ska man köpa en säker bur som klarar av att bli påkörd bakifrån så kostar det åtskilliga tusenlappar! De billigare burarna litar jag lika lite på som de billigare selarna.

Vattnadal
0

När man inte har sett en allsafe och kan jämföra dem med de billigare, så känns de billigare helt OK. När mans edan har sett allsafen, så duger inget annat!

OJ vad de där plastsnabb-knäppena kan gå upp lätt vid en krock!

Jag gissar att de andra märkena kanske hindrar hunden från att flyga genom rutorna på bilen, men de skadas säkert rejält. Allsafen litar jag på!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ElinLilja
0

Nån som har en bild på hur selet sitter på hunden?

Jag tycker sele känns nästan lite säkrare då den inte sitter längst bak i bilen, men sen beror det ju helt på vad det är som händer, krock, kraftig inbromsning m.m. Plus att man kan flytta med sej selet och därmed behöver man inte ett sele/en bur i varje bi för har man några bilar så blir det ju krångligt och dyrt med för den delen.

Vartr köper man ett allsafen sele kan man prova ut det i affären eller är dom lätta att beställa från t ex internet, pris ungefär?

Molla
0

Vår Phenix hade en sele med sig när vi fick honom, så vi köpte till ett sånt bältesspänne bara. Man reglerar längden på den själv, vi har så att han sitter på ett ställe. Det funkar bra för oss!

smurfan-13
0

Det bästa är ju att alltid prova ut selen så att den sitter så bra det bara går på ens hund. Tyvärr sitter ingen storlek av allsafeselarna bra på min hund (som åker mest bil).

KindredCold
0

#4 Du kan läsa en massa artiklar om bilolyckor där bilen är totalkvaddad med hundarna och buren är intakta.. :)
Har inga länkar men google.se är din vän..

Sen beror det ju självklart på vilken bur man köper..
Men ser du hellre att hunden mosas av förarsätet fastspänt i ett hundbälte i baksätet än får blåmärken i en bur?
Jag tycker bur verkar säkrare.. Krockar man och bilen trycks ihop ser jag väldigt liten chans att hunden klarar sig i baksätet…
Då verkar en krocksäker bur bättre i mina ögon, men det är bara vad jag tycker. Ett bälte funkar säkert bra det också :)

ElinLilja
0

#12 Jag har aldrig ansett "att det är bättre att hunden mosas av förarsätet än får blå märken i en bur"! Om jag hade vetat vad som var det bästa hade jag ju knappats frågat här eller hur!?! Har du bara dumma komentarer att säga behöver du inte säga nånting alls!

Det som jag undrar lite över är hur en liten hundbur ska kunna stå emot en bil som kommer i 90/110 blås och kör rätt in i baken på en? Det är känns lite omöjligt i min hjärna eftersom en bil inte håller för det. Men det är ju bara mina funderingar därför kände jag lite att ett sele är bättre då hunden sitter mitt i bilen och inte längst bak.

Egentligen spelar dte någ ingen roll för det är nog smällen som avgör ibland är nog sele nättre oh ibland skulle man nog haft en bur istället. Tack för era svar!

smurfan-13
0

Så du menar att det även är säkrare för oss att sitta i en bur i bagaget än att sitta fastspända i baksätet?

Vattnadal
0

Vissa hundburar som står i skuffen håller så bra att de mosar folk i baksätet. Det kanske inte heller är så skoj. En bur ska vara krocktestad och vika ihop sig lagom på rätt punkter för att inte döda folk i bilen heller.

Krocktestade selar eller burar ska det vara.

MVH Elin

KindredCold
0

#14 Teoretiskt sätt, ja.
Blir det en frontalkrock och bilen blir mos.. Inte har du någon hjälp av ditt bilbälte då? Det hela hänger ju på vart man krockar och hur stor skada bilen tar.. Finns ju "burar" i Formel1 bilar.. Just för att skydda föraren i en krock, eller vålt..

Som sagt, beror ju på vart man krockar, men jag skulle välja en krocktestad, säker, bra bur framför ett bälte..

Ett exempel bara
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article559551.ab

Sen handlade det väl om hundar, inte om oss?

ElinLilja
0

#15 Vart/hur tar man reda på vilka burar som "håller" lagom mycket då? Det räcker ju inte med att köpa en krocktestad bur för då vet man ju inte om den krossar folket i baksätet eller om den ger lagom vika. Förslag på bra bilburar, tack!

Urch vad krångligt det här är!!

KindredCold
0

#17 Finns nog folk och tillverkare du kan fråga.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig då jag varken har körkort eller bil.
Åker tåg med hundarna om de ska någonstans…

MIM Variocage L bur är en bur som verkar vara en mycket bra och säker bur.

Vattnadal
0

Mimsafe är krocktestad och vecklar ihop sig för att rädda ungarna i baksätet. Välj den om du köper bur. Vill man ha bälta (alla kanske inte har kombi) så är det bara allsafe som är krocktestad och håller.

MVH Elin

ElinLilja
0

#19 Men den vecklar inte ihop sej för mycekt så att vovven blir mosad??

Har inga barn i baksätet inte överhuvudtaget så kommer tänka på Pumas säkerhet i första hand =)

Kleverin
0

#20 Så här är det egentligen, helt krasst. Om du krockar illa, då menar jag i väldigt hög hastighet, och bilen är full kommer troligen någon att stryka med. Beroende på var krocken tar så beror det på vem det är som blir dödad. har du buren i bagaget kommer hunden dö vid krock bakifrån, vid frontalkrock dör troligen föraren+ passageraren fram, vid krock från sidan dör den som sitter där. Du kommer aldrig komma ifrån att folk eller djur skadas vid krock. Vill du vara helt säker, vilket det trots allt verkar som att dömma av ditt inlägg nr 20 så rekomenderar jag dig at du promenerar eller cyklar. På trafikfria vägar såklart.

Och om du redan vet att du inte kommer ha någon i baksätet, varför gör du inlägg nr 17?? det var ju trots allt det nr 19 svarade på..

Niini
0

Själva satsade vi på en bur. Hunden har bättre rörlighet i en bur men stör fortfarande inte föraren :)

ElinLilja
0

#20 Jag är inte helt körd i huvudet givetvis ser jag riskerna i allt bilåkande, det är farligt att cykla också för någon kan komma och köra på oss då,hon kan fasta i cyklen osv osv. Allt detta tjat om att detta är ett travligt forum börjar jag tvivla mycket starkt på!!!! Läs inläggen igen. Jag vill inte att ev. folk i baksätet ska bli mosade om det går att undvika men jag vill heller inte att buren ska ge vika så att Puma blir mosad. Men jag sätter Pumas säkerhet i första hand så får jag välja mellan en bur som blir totalmos i en krock och en bur som håller bättre så vill jag självklart ha den som är bättre. Folk som idiotförklarar andra klara jag mej bra utan så du behöver inte svara så otrevligt och om du måste beöver du inte svara alls!

Tack till er som svarat men dömma av detta trevligta forum ska man visst inte fråga något som man redan inte vet, för då är man ju bara en idiot. Bättre att veta allt ifrån början så man slipper be om hjälp…..

Kleverin
0

#23 och jag antar att det var mig du talade med.. Ber om ursäkt att du tog så illa upp, men börjar bli trött på folk som vill äta kakan och ha den kvar. Den får inte mosa folk i baksätet, men det ska inte finnas någon där så bara hunden klarar sig.. *ger upp*

Ring eller maila de som faktiskt gör burarna. Har svårt att tro att det är så många på detta forum som haft möjlighet/oturen att själva få erfara hur olika burar fungerar vid krock.

SaraC
0

Kleverin: Jag har läst igenom inläggen och förstår inte riktigt anledningen till att du skriver att TS vill "både ha kakan och äta den" (?) Kanske jag som missat något på grund av att jag är trött, men ber dig i vilket fall att vara snäll och tänka på tonen i dina inlägg till TS.

Elin_Lilja: Om en person skriver en sak du tolkar som otrevligt, tänk istället på de andra inläggen som inte varit otrevliga :) Vi försöker stenhårt att hålla det här till ett trevligt forum. Beklagar att du fick känna dig dåligt bemött.

/ Sara, medarbetare

Kleverin
0

#25 äh, jag får bara inte ihop inlägg 17 och 20.. För i 17 är hon rädd att något ska hända med dem i baksätet och i 20 utläser jag det som om hon blir upprörd på inlägg 19 som föreslår en bur eftersom den buren kan skada hunden. därför mitt om kakan.

ElinLilja
0

#26 Om du nu är så intresserad så undrade jag över vad ni/dom som använder sele tycker om det. Det är egentligen det som hela det här handlade om från början och det står under TIPS ohc IDÈER just för det är vad jag ville ha. Råd från dom/er som använder bur eller främst sele då jag från en början tyckte det verkade bäst. Just nu sitter Puma lös i både kombi och i sedan bilar men jag tycker det är lite otäckt om olyckan skulle vara framme just därför frågade jag här då man kan få flera olika syner på både sele och bur. tror du evrkligen att om jag frågar en tillverkare till t ex bur hur bra den är, tror du dom skulle svara "hunden klarar sej kankse i den, men folket i baksätet klarar sej galant" Och hur många olika bur och sele tillverkare finns det inte, så avröfr inte fråga här för att se vilka som är mest attraktiva och just kunna koncentrera sej på dom?

Som det just står i mitt inlägg #17 Så undar jag vart man kan ta reda på hur en bur håller, när den ger vika. I vilka burar hunden klarar sej bäst utan skador, i vilka burar folk i baksätet klarar sej bäst, finns det burar som är bäst för båda två? vilka burar ge mest vika, vilka ger ingen vika alls? Osv hoppas du förstår annars får jag förklara mej yttligare!

I inlägg #20 som jag förövrig läst igenom tusen gånger för att försöka hitta det som du skriver att jag blivit upprörd över som #19 skrev. HITTAR DET INTE…!! Jag undrade om den buren som hon pratade om vek ihop sej så att hunden riskerar att bli skadad, eller om den håller men inte är lika kraftfull just för att undvika skador på dom i baksätet. Sen skrev jag "Har inga barn i baksätet inte överhuvudtaget så kommer tänka på Pumas säkerhet i första hand =)" Och med det precis som jag skrev i inlägg #23 menade jag att jag HELLRE har en bur där min hund klarar sej än en bur som ger vika och hon riskerar att bli mosad. Men OM DET FINNS en bur som ger lagom med vika och därmed kan undvika skador både på min hund och på dom i baksätet är ju det det bästa.

Förstår du inte kan du ta det med mej personligen så kanske jag kan klara av att förklara så att du förstår. Men genom skrift kan jag inte bättre än så här. Äta kakan och samtidigt ha den kvar, vem vill inte det? Vem vill mista hund eller vänner… eller kanske tillochmed både och om det går att undvika?? Inte jag i alla fall

ElinLilja
0

#25 Jag jag vet att det inte alltid är lätt att hålla ordning på allt och alla =) Men vissa människor blir bara för mycket och förstår inte när det är dags att ge sej och göra nånting annat.

Några bra tips har jag fått och det känns som att de flesta är överrens om att bur är det bästa =)

SaraC
0

#26 Ok

#28 Det låter bra. Själv tycker jag AllSafe fungerar utmärkt, tycker det känns lite mystiskt att hunden ska behöva åka säkrare än mig själv ;) Skaffar jag en kombi en dag däremot, blir det nog att hundarna får åka där. Lycka till med väljandet iaf :)

ElinLilja
0

#29 Tack så mycket, ska fundera starkt på vad som är bäst, som blir det nybilköp =)

Shakiro-Qvittra
0

Vi har en kombi och således en bur anpassad för det. Alltså inte en lös bur utan en Robust dubbelbur (finns enkel också om man vill ha det).
http://www.robusthundburar.se/

Min kompis hund satt i en lös stålbur i baksätet vid en kollision där en människa avled och även den hunden. Så för mig är inte en lös bur i baksätet ett alternativ längre. Man kan såklart aldrig veta om hunden överlevt i en bur såsom den jag har men de hundar som satt i en sån bur vid tillfället överlevde dock.

Hade vi inte haft kombi hade jag föredragit All-Safe sele till mina hundar.

Rovalds-Zurfa
0

Gillar bur mer en bälte tycker att hunden värkar sitta säkrare i bur