Kantarellsök med hund !
Mina hundar letar mest efter det man kan ha till kantarellerna. Men jag har hört att en del lyckats bra med kantarell-hundar. Verkar kul. Lycka till !
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jätte kul ide. Jag är lite sugen själv. Men då blir dom väl sura här hemma eftersom våra hundar är jakthundar.
Vore väl roligt om någon av hundarna ställer kantareller. Tänk er när jägaren kommer smygandes i buskarna och tror det är en älg. Och då står hunden och skäller ut en hög med kantareller.
min sobel collie hade jag som kantarell hund,lärde upp honom efter Anders Hallgrens bok om kantarellsök,när vi tog en puse från lydnaden innan vi gick inför agilityn,hade alltid kantareller året om, så den boken rekkomenderar jag varmt;-)
Skulle vara kul att lära Ila, men är för lat för det. Skogen innebär för henne antingen blodspår eller apportering av vilt, hihi.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
5, det var jättekul att lära in också, för mina har skogen alltid inneburit massor med nya saker;-)vill man inte gå kurs så läs hans bok, jättelätt förklarat, för min hund gick det på en vecka, sen var det kantisar öevrallt helt plötsligt:-))))
Det låter jätte kul. Skaffar jag mej en egen så ska den leta svamp.
Vi ska gå en kurs med Svante. tror det kan vara svårt att lära ut själv. Det ska iaf bli jättekul……
…Kul att lära känna andra hussar och mattar som också gillar att leta svamp..
8, javisst men det är ju alltid bra med det sociala också;-), men jag tänkte mest på om man inte vill gå kurs så är den boken ett bra alternativ:-)
föressten grattis till röntgen också:-)
Håller med dig till fullo…
Du måste ha varit jätteduktig som kunde lära hunden kantarellsök. Jag har läst boken, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga iaf. Så för oss är det bäst med en kurs, så att det blir rätt från början…ingen ordning annars *skratt*…
Trevlig sommar……..