Hundar iFokus

Hundar

Etikett: pälsvård-omvårdnad
Läst 10392 ggr
Trazzel
0

Klippa klorna, jag ger upp

Hejsan!!

Jag har problem med att klippa min hunds klor. Eller rättare sagt det går inte att klippa hans klor. Så jag försöker fila ner dem med sandpapper istället, har funkat bra på den ena tasse. Den andra får jag inte fila på, jo lite och sen börjar han morra och nafsa, likadant med baktassarna. Jag kommer ingen vart. Finns det nåt lugnande medel man kan ge innan man klipper/filar klorna? Kan man gå till veterinär så de får ge han lugnande och klippa hans klor??

Tror att om jag skulle få de ordentligt klippta en gång så kan jag försöka fila, lite varje dag sen, en klo i taget eller så, så han vänjer sig. Nu är de rätt långa så de borde bli kortare. Vi har alltid haft problem, men det blir bara värre och värre

Så hjälp vad ska jag göra??

lena1
0

pröva DAP som ger en lugnande effekt, du har ju börjat bra med sand papper…men jag skulle rekommendera att du sätter dig och bara pillar med händerna på klorna varje dag och efter det sedan filar och går vidare så, frågan är ju lite varför det varit jobbigt från början?.

Det finns vet man kan gå till och även hundtrim som är duktiga annars…

Karmatarerskanise
0

Mammas hund låter inte henne klippa, men vetten får utan problem ;)

AnneN
1

De flesta veterinärer kan man gå till å få klorna klipta, även hundtrim och en del djuraffärer har kloklippning men det är nog bara veterinären som kan ge lugnande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karmatarerskanise
0

Inte säkert ens att det behövs lugnande. Ibland sänder man signaler till hunden som man inte vet om, detta kan göra att hundne reagerar på detta sättet. en veterinär kanske sänder andra signaler som lugnar hunden.

Junction
1

Min kompis hade en hund som inte gick att klippa klorna på, då högg han.
Hunden var egentligen genomsnäll, men han verkade få någon slags ångest när han blev tvungen att sitta/ligga/stå och få klorna klippta.

Hon satte på honom en munkorg & hunden blev då helt avslappnad och kloklippningen gick som en dans!

Trazzel
0

#5 har faktiskt funderat på att köpa munkorg och se om det skulle funka. Han hugger inte i den bemärkelsen, men han nafsar och sätter tänderna emot huden. Och det kanske blir värre om han blir riktig rädd..

#1 Jag har DAP i ett uttag och han har blivit lugnare av det. Kanske jag skulle köpa spray och spraya i soffan eller var jag kommer att sitta med honom, om det skulle hjälpa. Han har alltid varit rädd om sina tassar (och svans och öron). Ibland har det gått bra med klorna, men som sagt nu blir det värre och värre.

Det blir jobbigt för oss båda, för det är sånt man måste göra. Tror vi båda börjar få ångest för det. Och som ni skriver, han läser av mig att nu är det dags, så blir han stressad och så blir jag stressad. Ska iallafall pillra på hans klor oftare, med korvi beredskap, så kanske det börjar gå.

Zebben
0

Strunta i att han morrar utan klipp ändå. Han känner nog av att Du är osäker och försöker på detta sätt att få Dig att backa. Vilket har lyckats vad jag förstår.

Ha honom stående, så kan Du klippa klorna ungefär som när man kratsar hovarna på en häst. På så sätt känner han sig tryggare genom att stå och dessutom kommer han inte åt Dig om han skulle nafsa.

lena1
0

7, zebben där håller jag inte med dig, för dom kommer åt även om dom står så, det bevisade min omplacering, och det resulterade i ett riktigt blåmärke i benet, men honom gick jag tillbaka till vappisstadiet med och började som sagt pilla på klorna varje dag som en mys stund;-)

Zebben
0

#7 Menade mer att de inte kommer åt, de viktigare delarna som ansikte tex.

Självklart kommer de åt att nafsa i både ben och armar om de vill. Men ansiktet vill jag gärna skydda när jag klipper klorna på främmande hundar eller mindre glada hundar. Glad

lena1
0

9, näe det förstås, men det är inte skönt att få tänderna satta någon ananstans heller och kan man undvika det helt, så är det ju bättre att lägga ner en massa jobb på det i stället, så det blir en lugn och positiv stund det med ;-)

danino
0

cykla med hunden så den blir trött sen när du kommer hem lägger du ett köttben el. hundgodis på golvet i samband med att du klipper klorna med ett bestämt tag runt tassen.Ge inte upp!Han får inte vinna då vet han att det lönar sig att morra vilket är ju helt fel!

tycker det är synd att man ska gå så långt att man måste droga hunden :) lycka till!

LimE-6
0

Jag skulle sätta på munkorg..

SparklingTindra
0

Jag tror inte riktigt på metoden med munkorg. Jag tror att det bara är stressande för hunden att fortsätta i samma spår som tidigare fast utan risken att bli biten.

KerstinP
0

Jag föreslår också att du pillar med tassarna varje dag. När ni ska klippa så ladda upp ordentligt med godis eller vad han gillar. Så får du varva med att klippa, berömma och ge godis.

Eva63
1

Hej !

I höstas så skrev jag om detta problem här inne. Vår hund ylade och var helt galen vid kloklippning, min man fick hålla i honom hårt. Jag kände att jag var tvungen att byta taktik *det ska vara roligt att klippa klor*

Jag började med att ha honom på golvet, gosade och lekte. Jag hade klotången framme hela tiden. Tog tag i en tass när han låg på rygg och bara klickade med tången på hans klor. Varje klo jag gjorde så med, så fick han en godis. Jag höll på såhär ett par veckor. Sen var det dags, jag klickade inte på klon, utan klippte den första, och gav godis. Jag klippte en klo om dagen, sen ökade jag på med 2 klor om dagen….klippte pyttelite) , hela tiden under roliga former, lek och gos.

I dag när jag säger *ska vi klippa klorna* så hoppar han upp i kökssoffan och lyfter första tassen. Jag kan inte fatta hur bra det går…:-)

Lycka till……………….Glad

paivi
0

Godis och beröm efter varje färdigklipt klo :) Se till att hunden ser att du har något gott hos dig. När det funkar, ge godis efter varje tass. När det funkar, ge en godis efter du har fått alla klor på varje tass klipta.

Går det inte muta hunden då skulle jag oxå sätta en munkorg på den, och vid behov hålla hårt, även ligga på hunden (om den är stor).

Ge upp **aldrig mer!
**

lena1
0

15, precis så menar jag, man får gå tillbaka till valpstadiet där man lärde dom som valp att klippa klorna, och ger man sig attan på det så går det, dessutom får man en mysig stund med hunden då med;-), kul att det gick så bra för er;-)

Trazzel
0

Tack för alla era råd. Ska nog försöka pillra mera på hans klor.

#16 hålla hårt i honom skulle nog få honom att flippa ur helt och han skulle bli jätterädd.

#15 vad kul att ni lyckades så bra. Tror det blir så pillra, godis och hålla på så ett tag. När han är hos mig vill säga, han bor hos husse också. Men vi får väl försöka kämpa på.

LimE-6
0

#13 visst är det så.. tänkte inte riktigt på att man faktiskt klipper klorna så ofta som man gör.. Oskyldig

Zebben
0

http://canisfilmfestival.com/submissions_02.html  

Mkt bra film om hur man kan göra.

Liva
0

Jag gjorde som #15 från början sedan har det gått jättebra. Lock och pock. Börja med att peta på klorna, inte klippa, ingen brådska!, när det går BRA klipp lite osv. Låt det ta tid f f a.

Gott godis och gärna hårt.

Lycka till!

Liva
0

Inga tvångsgrepp det ger panik som du sa.

[alena]
1

Jag har alltid pillat mycket och torkat på tassarna, men han gillar absolut inte att klippa klorna.

Jag brukar även låta klotången  ligga bredvid när jag borstar päls och klippa lite i luften nära klorna och mot pälsen, och det går bra, men tar jag tag i en tass OCH klotången …då är det kört….

Har varit till vetrinärer och den ena sövde honom helt, vilket är lite dumt för då är han ju inte medveten om vad som händer.

Den andra ger lite lugnande bara, och då går det bra…men det blir dyrt att gå till vetrinärn, för sånt här som måste upprepas "stup i ett". Så nu efter sista vet.besöket så kör jag med klofil, så gott som dagligen i samma veva som jag borstar päls och tänder på honom. Jag är ganska säker på att det är mitt fel att han är rädd för att klippa klorna, eftersom jag är så rädd att klippa illa honom. Min dotter lyckas bättre och det har faktiskt gått bättre periodvis för mig också.

SparklingTindra
0

#20 Den filmen var jättebra. =) Lätt att förstå.

Em--ma
0

I vår djuraffär kan dom klippa klorna 70:- per tass (väldigt dyrt) men det går säkert hos vetten :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

AnneN
0

Djuraffären här i stan tar ca 80kr och det är för alla 4:a tassar

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zebben
0

oj så dyrt. Här klipps det i krokarna för 50:- för alla 4.

Själv är jag väldigt gratis om någon frågar om att få sin hunds klor klippta. Fundersam Ibland är det svårt att ta betalt. Räcka ut tungan

LimE-6
0

min morsa klipper klorna för typ 50 kr på hennes hunddagis..

kerstinjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När bångstyrige Alfons klor skulle klippas fungerade Elins lugnande taktik jättebra. Klippningen skedde med lugn och ro och många uppmuntrande ord. Det tog tid att klippa klorna, men det fungerade.

Kerstin 

karayna
0

Jag har också problem med kloklippningen. Min hund är livrädd sedan jag råkade klippa henne i pulpan en gång (hon ryckte till och då slant jag med klosaxen, fick sitta och trycka blodstillande vadd mot hennes klo sedan).

Hon blir helt hysterisk, morrar och hugger efter mig, trots munkorg. Vi måste vara minst två personer, en som håller i henne och sedan jag som klipper, men det går ändå inte bra för hon är urstark… jag har funderat på att åka in till veterinären och låta söva ner henne och klippa (de erbjuder det…), men finns det något annat alternativ?

fettmedkevlar
0

Någon skrev om att inte använda munkorg på hunden..
Varför inte?

Jag är illa tvungen att använda munkorg på min hane just för att han hugger, det är inget för att markera utan för att han är förbannad. Har varit så sen jag fick honom(omplacering vid 5mån), ingenting har hjälp. Har provat göra det roligare, börjat om från början, klippt när han sover. Men icke, han blir i princip galen. Munkorg är det enda som skyddar mig, plus att han vänder endast bort huvudet när munkorgen åker på & klorna ska klippas.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

[alena]
0

Sen jag var sist till vetrinärn och klippte klorna på Azlan, så har jag börjat fila dom VARJE KVÄLL (i samma veva som jag borstar päls och tänder). Nötigt och tråkigt, men mycket billigare också håller man efter och filar varje dag så hinner klorna ju inte växa ut heller, för de växer ju inte så mycket på ett dygn.

Det kostde 300:- hos vetrinärn som bara ger så pass lite lugnande, så han kan stå på benen och är medveten, medan den vetrinärn som drogade ner honom helt, så han sov tog 500:-.

Min andra hund,Rippe klipper min man klorna på och det går jättebra (#23# så som sagt var, problemet ligger mycke troligt hos mig också, förutom att Azlan tycker det är obehagligt).

Min man provade klippa på Azlan häromdan…. 2 klor lyckades han klippa innan Azlan inte ville vá mä mer om eländet (tur att det funkar bra med filen).

Eftersom Rippe varit racing hund, så har hans klor klippts väldigt regelbundet och jämför man hans och Azlans så är de ungefär lika långa, så filandet hjälper.

Babbett
0

Låt någon erfaren kloklippare som hunden inte känner göra det…

marinelady
0

Klipp och bry dig inte om hunden, det är för dens eget bästa precis som det är med barn och tandläkaren, sprutor mm.. det är inte roligt men det måste göras..biter den hårt så sätt på munkorg…lite blåmärken kommer du få ta om den inte biter hårt, och när du är färdig så belöna…

Dom brukar ge upp efter ett tag när de inser att de kan strula hur mcyket dom vill men kommer inte undan

Miss-E
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min rottishane ville inte att man klippte klor på honom. Jag tog över honom när han var nästan 3 år. Lite brottning i början men nu är de inga problem. Han bryr sig inte alls.

Klump
0

TS- Veterinären kan hjälpa dig med klorna.

Men alltså shit. Det är bara att lägga ner hunden på golvet och klippa.

Korrigera honom om han morrar, och börja sedan om.
Ev kan du klippa med munkorg på.
Han fjantar sig bara. Det gör inte ont att klippa klorna.
(Jag förutsätter att du inte klipper i pulpan)

Klump
0

Det kan ha motsatt effekt med.

Men en munkorg på hunden är inte matte orolig att bli biten, och därmed försvninner hennes dåliga vibbar.

Munkorg är inte det första man tar till, och inte det roligaste heller.

Men det är iaf bättre än att bli biten eller att behöva ge hunden lugnande.

När man har klippt ett par gånger med en munkorg på och hunden inser att det inte gör ont, och att det inte händer något farligt så testar man utan munkorg igen.

Jag tror det största problemet ligger i mattes vibbar om oro och osäkerhet.

p.s En hund känner sig inte mer trändg i munkorg än i koppel