Hur ska jag göra?
Ibland så kan Rico hoppa fram mot hundar, jag har upptäckt att det beror på mig själv oftast…Om det kommer en liten ras, då blir inte jag osäker eftersom att hunden är så liten, Rico märker det och struntar i hunden, men när det kommer en stor hund, som är lika stor som honom eller större…Då blir Jag osäker och han märker det direkt, och gör utfall när vi ska gå förbi, nåt som jag tycker är jobbigt, ändå om han aldrig har dragit omkull mig nångång..
Jag blir lätt stressad och orolig, och då blir rico också det, han tror att jag inte klarar att hantera situationen och försöker hjälpa mig genom att anfalla..Nåt som inte gör saken bättre. Har också märkt att om jag kortar in kopplet, då blir han väldigt misstänksam mot allt och alla, han kan hoppa till av ljud och kollar väldigt noga på allt som rör sig, kommer det en människa blir han misstänksam. osv.. släpper jag efter i kopplet , då är han hur lugn som helst, men direkt när jag spänner kopplet blir han lika misstänksam igen..
Jag har alltid kortat in kopplet vid hundmöten och då blir han också misstänksam nåt som också orsaker utfallen..Känner mig så sämst, han har alltid varit en väldigt lugn och trygg hund i alla situationer, även med lång koppel, men även när jag har kortat in kopplet på honom, men nu verkar han bli nervös, det känns som att jag förstör hela hunden….
Nån som har nåt tips, så att man inte behöver vara så orolig och nnervös hela tiden?

När du är ute… När du ser en större hund, Sätt Rico och ställ dig snett framför honom, blockera halva hans synfält… Samtidigt Ta ett djupt andetag och andas ut… Ljudligt.. Så märker han att du slappnar av vilket han också kommer att göra…
Ner detta funkar för dig, kan du göra samma sak gåendes, andas ut lungt och för er ljudligt, vilket gör att han reagerar på din utandning och du släpper ner axlarna vilket gör att du blir mer avslappnad..
Lycka till LillMalin
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
#1, Tack för tipset, men då ställer han sig upp och kollar förbi ändå?
Det du kan göra är att försöka tänka på annat, tillexempel din andning. Du behöver inte göra den annorlunda utan bara tänka på att andas lungt. Det blir ingen uppståndelse eller något annorlunda utan mer en naturlig sak. Eftersom hunden förövrigt är lugn så är det inte hunden det är fel på. Igentligen inte dit medvetna fel heller utan handlar ibland om undermedveten rädsla. Blir du lugn och får bukt med din rädsla så kommer hunden bli lugn. Prova tänk på din andning nästa gång oavsett storlek på hunden. Stanna inte upp eller gör något annorlunda som hunden direkt kan märka, det gör hunden mer uppmärksam.
Jag har en god vän som hamnade i en ond cirkel när hennes hund började visa osäkerhet mot andra hundar. Kompisen blev då nervös vid hundmöten och hunden blev värre och värre.
Hon fick rådet att börja sjunga vid hundmöten, dvs endast åtgärda sig själv. Det blev bra nästan på en gång, just eftersom problemet låg i att hunden läste och kände av hennes oro.