Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 1688 ggr
KickanLilja
0

Halsband för hundar som drar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade ett nytt halsband som man ska ha om hunden drar http://www.blocket.se/vi/15945132.htm?ca=12_s src="http://blandrashundar.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

Det ser ju inte särskilt snällt eller behagligt ut.

AnneN
0

Kräkhalsband är inget jag rekomenderar då det vid minsta tryck kan utlösa hundens kräkreflex och är mycket obehagligt (testa på dig själv om du inte tror mig)… Drar hunden så ska man träna mer kontakt och att det ska vara roligare att gå med den som håller i kopplet än att vara där den drar mot

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

KickanLilja
0

Att man ens kan komma på idén till ett sånt här halsband…

SparklingTindra
0

Fy f*n för sånt där.. =(

ikapika
0

fattar inte ens att dom gör ett sånt halsband, jag håller mig till selen som går under frambenen, den är den djurvänligaste varianten tycker jag. Är ingen fan va nosgrimma heller, hörde om en tjej som använde nosgrimma till sin hund som satt för hårt åtspänd så när hunden drog bröt han nacken :s

Karmatarerskanise
0

#4 Hur fungerar det? Risken för att hunden bryter sin nacke för att den drar i en nosgrimma är väldigt liten. Däremot om man knycker osv kan den få allvarliga nackskador.

Förstår inte riktigt hur du menar med att den var för hårt åtspänd?

Vattnadal
0

#4 Om man rycker till mer än rejält kanman säkert bryta nacken av en hund i halti. Fast jag tycker ändå att haltin är bättre än gå-fint-selen med remmar som skär in i den muka känsliga huden i "armhålorna". Det gör ONT att dra, därför drar de inte. Samma princip som på halsbandet i #0. Visst, hunden kan välja att sluta dra för att slippa smärtan, men det känns inte snällt.

En hund som fortsätter att dra i en gå-fint-sele kan skada sig rejält, särskilt i modellen utan vaddering på nylonsnörena som går under frambenen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Liss
0

Ja de där är väl typ cesars påhitt;) Har jag för mig iaf.. att de är hans "grej".

Och jag håller med föregående talare.. förstår inte alls varför man ska använda sig av så onödiga saker!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

lena1
0

helt sjuk i mina ögon och det förvånar mig inte lisette om det kommer från ceasar:-(,jag mötte en terv en gång som hade nosgrimma som var så hårt spänd över nosen att den inte ens kunde flåsa och det var sommar och över 20gr varmt,gissa om jag blev förbannad, ägaren tyckte det var så bra, han ska bara ha när han inte sköter sig fick jag till svar morrrrrrrrrrr.

MLphoto
0

Ja det är Ceasars konstruktion för er som inte visste. Jag förstår inte varför det är så mycket diskussioner kring halsband och annat som inte skadar hunden på något sätt sålänge det används rätt.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

KickanLilja
0

#7 Ja, det stod i annonsen att det var en Ceasarpryl=/

#9 jag tror många diskussioner har sin botten i att man ska träna hunden att som i det här fallet gå fot, inte tillfoga den smärta för att den ska göra som man vill

lena1
0

10, precis kickan, man kan få sin hund att lyda utan sånt, och när dom metoderna ändå finns, så förstår inte jag alls varför man ska tillfoga dem någon form av smärta för att få dem dit man vill.

MegN
0

Smärta är väl en sak, jag tycker inte heller att man ska plåga hunden. Men samtidigt är det lite väl enkelt att bara säga "det ska gå att träna hunden utan prylemojer".

Själv har jag använt en sorts halsband/munkorg på min ena hund som är omöjlig att få att gå i koppel utan att dra. Minns inte vad det hette, tror jag köpte det på Lantmännen. Men jag slutade använda det efter ett tag, eftersom jag märkte att han blev väldigt irriterad och stressad av det - och eftersom problemet i botten är att han blir tokstressad så fort jag sätter på honom ett koppel så var det ju snarare att öka på problemen…!

Numera har jag i princip givit upp med koppelträningen. Han är fem år, och kan fortfarande inte gå "som folk" i koppel. Vi får gå promenader där det är folktomt, och han kan antingen gå lös eller ha en lina hängande lös efter sig (om jag inte litar på att han stannar). Det går inte att ha med honom i folksamlingar, eller där det finns andra hundar i närheten, då blir han helt blockerad och bara hänger sig i kopplet. Och eftersom han väger 45 kg är det lite jobb att hålla emot (då jag redan har problem med lederna i kroppen är det inget jag envisas med någon längre stund…! Han har dragit mina handleder ur led ett flertal gånger!!! Plus att jag får svåra smärtor i knäna efter varje koppelpromenad med honom.).

Min yngre hund (3 år, från samma kennel) är den som kan få följa med i sammanhang där folk och andra hundar är inblandade, honom har det aldrig varit några problem med.

Det känns elakt att säga det, men min äldre hund är obotligt korkad - särskilt i jämförelse med den yngre som är lyhörd och arbetsvillig, och dessutom kan koppla av även i stökiga miljöer (lägger sig ner intill mig om jag stannar och pratar med någon osv). Om jag tar med mig den äldre i koppel någonstans kan jag inte räkna med att kunna göra NÅGOT ANNAT än att bara hålla ordning på honom. Att hinna prata med någon är otänkbart, köpa saker på en marknad - glöm det, kunna sitta ner på en uteservering och ta en fika - inte en chans.

Det är också rätt fånigt när folk påstår att skillnaden mellan de två hundarna är att jag har ägnat mer tid åt att träna den yngre. Det är precis tvärtom! Den första hade jag mycket mer tid att ägna åt, så vi har gått TRE gånger så många kurser som jag och d.y. har kunnat gå. Men apport, lydnad, sök och viltspår har vi fått ge upp eftersom han blir så stressad och blockerad. Agility tänkte jag kunde vara en bra sport för en hund som hetsar upp sig? - men det märktes snart att han blir så blockerad att han inte bryr sig om vad jag säger eller vart jag springer/pekar…

Hade han inte varit så lugn och tillgiven inomhus (hemma) skulle jag ha avlivat honom för länge sen (och dessutom skulle vår yngre hund ha blivit väldigt ensam - han tyr sig verkligen till den äldre). Så den kommer att få leva som soffhund resten av livet.

Tja, det blev en halv roman med klagomål - som… egentligen inte hade med tråden att göra… hm.

lena1
0

12, låter jobbigt för dig, men har du prövat kontakta en bra hundpsykolog?, vem vet under kan ju ske;-)

ingann
0

#10 det står i annonsen: Halsbandet har även synts på tv i en liknande variant i "mannen som talar med hundar".

Vilket kan vara ett försäljningsknep då CM är ganska populär ute i landet…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

dLindgren
0

jag använder selen när vi cyklar den fungerar jättebra, det är ju inte tänkt att du ska rycka och slita så att selen gnager i skinnet på dem, utan bara att dra lite försiktigt vilket känns obehagligt, och såklart behöver man ju inte hjälpmedel för att lära hunden att gå fint, efter kursen blev han mkt bättre på att gå i koppel, han är dessutom omplacerad hos oss han var tidigare instängd i en lägenhet under hela sitt första levnadsår så vi har jobbat mkt med förtroende, koppelövningar etc. Jag har aldrig uppfostrat en hund med sådasn bakgrund så jag har bara tagit in det andra mer erfarna har gett mig. Och om historien med hunden som bröt nacken jag vet inte det var bara något jag fick höra av en annan, så hur det gick till exakt är inget jag vet.

dLindgren
0

oj skrev visst från min sambos sida tyckte det va nått som inte stämde /ikapika

blackangel
0

Jag tycker fortfarande ej att haltin e farlig om den anvands ratt(ursakta stavning men fattas knappar)… Svart att tro att man ska kunna bryta nacken av en hund???!! Min hund drar ej med haltin pa, och den sitter ej hart over nosen utan löst……

lena1
0

17, men varför har du halti då? är det för att den drar? om den inte gör det är det ju rätt onödigt…

SparklingTindra
0

#15 Tycker inte att det låter särskilt bra att använda gå fint-sele när man cyklar med hunden… Kan du inte ha vanligt sele? Det är ju inte samma sak att cykla med en hund som att gå med den. (Jag tycker iofs inte att detta "hjälpmedel" ska användas alls) Det är ju svårare för hunden med fartanpassning och sånt när man cyklar och då är det ju inte så kul om den helas tiden måste akta sig för att det ska bli obehag.

ikapika
0

han har inga problem alls att springa i den den sitter löst åt och han har nu lärt sig att springa i takt med cykeln det ända jag har den till för är ifall det kommer en hund som han vill flyga fram och hälsa på som kanske händer nån gång sådär så jag själv inte flyger omkull. jag accepterar helt klart att du inte tycker om sådana "hjälpmedel", men för oss funkar det bra och jag ser verkligen inte det som att han lider av det han blir topklycklig bara jag tar fram den för då vet han att nu ska vi springa..om den var så hemsk som många får det att låta tror jag inte han skulle visa sådan glädje (speciellt när han för övrigt är rädd för det mesta omkring sig tyvärr) jag köprte min sele av en kvinna på tärna marknaden så den ser lite annorlunda ut än de som finns i affärerna, men som sagt alla tycker olika och om det hunden skulle ta så stor skada av dem skulle dessa inte säljas, inte minst av de som själva har hundar.

SparklingTindra
0

#20 Hmm, men halsbandet som tråden egentligen handlar om säljs ju också, du tror inte att dom tar skada av den då?

ikapika
0

de kan säkert göra det, men vissa företag bryr sig ju inte om det, de vill bara tjäna pengar men som sagt jag köpte selen av en kvinna som ädge ett eget litet företag, hon valde själv att sälja de produkter hon gillade, hon var helt emot nosgrimma, så sånna sålde hon absolut inte. Hon använde sån sele till sin jämthund när han va i trotsålder och blev dragig, hon tyckte det funkade bra och just eftersom det är ju inget du använder istället för vanligt koppel, den ska användas tillsammans med koppel under en period tills de slutar, nu märkte jag dock att hundkursens metod fungerade bättre för william så själv använder jag inte längre något s.k "hjälpmedel"

blackangel
0

#18 anvander haltin da jag anser att den ar battre an halsband, gillar ej de. Kiara slutade att dra omedelbart efter att jag börjat anvanda halti samt traning givetvis men med halsband kan hon dra o da gillar jag ej att hon liksom verkar strypas…

AnneN
0

#23 har du testat med en vanlig promenad/spårsele istället? Många hundar slutar dra i dem

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

tilja
0

Skulle aldrig använda alla dessa obehagliga grejer till mina hundar. De går för det mesta lösa och går de i koppel så är det brett halsband eller vanlig sele som gäller. Vanlig allmänlydnad ligger bakom!

blackangel
0

# 23 har nog testat de flesta varianter…. Hittills har haltin funkat bast…… Givetvis tranar jag vardagslydnad anda med mina vovvar oavsett halsband eller sele