Vad tycker ni om fyverkerier?
Min hund är extremt rädd för smellare. Vi va tvungna att gå ut med han minst två timmar innan smellarna började. Det värsta är att om han hör en liten smellare så gör han inte ifrån sig på hela promenaden. Igår satt han och hetsade och dreglade under mitt skrivbord och gick in i min garderob där det är mörkt. Jag tycker dom borde förbjudas, det är ju gätte många hunar som dör av att dom springer in i saker eller får panik. Det är ju också farligt när småbarn håller på och leker med dom, smellaren kan ju åka åt helt fel håll och träffa nån.. Igår tex var det nån som satt på en benk med smellare och en smellede var bara två meter från mig:O
Hoppas nån kan svara:)
Vad tycker ni om smellare? Och hur reagerar era hundar på dom?

Jag har haft turen med alla mina hundar, att ingen varit rädd.

Finns det något sätt man kan förebygga att dom blir smällräda på??

Jag tycker om att titta på fyverkerier det är fint. Ceasar bryr sig int eom det. Men jag tycker jätte synd om alla rädda hundar.
**MVH Cerrolyn
Det är jättesynd om de hundar som är rädda men själv har jag inga problem med smällare eller raketer. Åskar tror att det är leksaker och skulle gärna springa efter o fånga dem om han fick/kunde;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Har inte haft något problem med Semlan. Tycker väldigt synd om de hundar som är rädda. Vill ha förbud mot smällare.

Velvet tycker att fyrverkerierna är hur roliga som helst, men jag har haft en hund som var så rädd för alla sådana ljud att för att han skulle vara lugn så var vi tvungen att he för persiennerna, ha tv:n på hög volym och han fick ligga i mitt knä…
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag tycker synd om alla rädda hundar. Rico är iallafall inte rädd :)
Min tik är inte rädd så har haft tur med henne, dock har mina 2 hundar innan vart super rädda, ena Collie tiken fick vi ge lugnande pga att hon stressade upp sig till tusen, min förra hane va också rädd, men skälde som en idiot när de lät och blev förbannad när han såg någon med smällare…
Collin va ju självklart att hon va pga dåliga upplevelser dock att de skulle va så jobbigt för henne viste vi inte när vi tog över henne som 5 åring.
www.blueberryhedgehogs.com

Min hund är heller inte rädd, men har hört att det ska lanseras ett halsband för just raket-rädda hundar.
Vet inte riktigt men det ska visst vara något lugnande medel på dem så hunden inte blir hispig och får hjärtsnurr..
Kanske kan vara nåt?
Någon mer som hört något om detta halsband?
Tjatte va ganska rädd till å från igår. Ibland ville han ligga i knät å ibland sov han bara i närheten av mej. Vi använde DAP igår som suttit i 1 vecka innan för att ge åtminstone nån effekt. På nyår blir det alltid DAP i komb. med lugnande tabletter 2 ggr per dag. Det går faktiskt bättre å bättre med honom å det är skönt, men jag kommer nog aldrig våga låta bli att använda olika preparat.
Lufsen- mammas hund är inte ett dugg rädd, så de har vart så skönt förut med en helt orädd hund. Han låg och glodde med oss på fyrverkerierna utomhus.
Men Ecko, min ecko! Usch de är skit jobbigt. De gör inget när vi är hemma, visst kollar han lite mot fönstret när de låter ute men de är inget mer med det. Hemma känner han sig trygg nära mig och kan sova som ingenting.
Medans utomhus är det kaos! Dem smällde sånna där fjuttiga igår kväll på sista varvet (som tur är, är det ett lungt område jag bor i, de var värre hos mamma) och då vart han skit rädd av bara det. Han vill bara in igen.
Har ni några förslag på hur man tränar sin 1½ åriga hund till att inte vara rädd? eller är de försent?:( För tyvärr är det ju ex husses fel att de är såhär, innan han förstörde var ecko inte rädd alls.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Köp en skiva med fyrverkerier, och så följer du instruktionerna på den. Det blir bättre, fungerade bra för oss.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Min farmor har två finnspetsar som min pappa brukar jaga med. Den gammla av dom är inte rädd för smellare men hon skälle så in i nordens! Den andra lillan är nästan ett år. Hon HADE inga problem med smellare men sen en dag när min farfar va ute med dom på gården så slog blixten ner i huset. Min farmor trodde det va ett plan som krashade bredvid huset! Zassa (unghunden) prang raka vägen in i huset, dom kunde inte hitta henne nån starns.. Men sen hittade som henne bakom soffan i ett hörn darrandes. Efter ett tag gick det över men sen i julas så va dom och firade hos oss. Då skulle våran granne självklart tända på fyverkerierna precis när dom gick förbi hans hus! Då fick Zassa panik och bara hetsade när dom kom in. Nu är hon vell ganska bra men vi jagar ju med henne satt hon får ju inte bli skotträdd.
Harebra!
Vart får man tag på en sån skiva då Vattnadal?:) Står de alltså beskrivning på den?
Aramis bryr sig hittills inte om smällare och raketer, han var jätteduktig på nyår. Men jag utsätter honom inte för det i onödan, igår tillexempel skulle de skjuta raketer vid majbrasan, men vi gick därifrån tidigare för att inte ta några risker.
Och jag tycker allmänt att det är okej med smällare och raketer, på nyår! Inte flera veckor före och flera veckor efter, tycker inte heller det är nödvändigt att skjuta som igår vid majbrasor.
#15 Att en Finsk Spets skäller är det inget ovant med, det ligger i deras natur att skälla och åter skälla. Jag är själv uppvuxen med Finsk Spets då pappa är jägare. Älskar dessa hundar mer än allt annat, och särskilt vår lilla räv som pappa har därhemma nu, som dock är sjuk och kanske måste tas bort :'( (Lägger in en bild på honom och min lilla Tarox)
Oftast är ju inte Finsk Spetsar skotträdda heller, då de tränas i början för att inte bli det. Pappa har iaf inte haft en skotträdd hund, och hade vi haft en skulle den förmodligen fått omplacerats eftersom den inte duger till jakt då. Det är iaf så pappa ser på saken.
Min moster införskaffade därimot en Finsk Spets ifrån Finland för ca ett halvår sen, Ila hette hon. Men hon hade ett enormt dåligt psyke! Hon var rädd för allt, och defenitivt skott! Så hon omplacerades som sällskapshund till Uppsala. Hon var så söt den lillskiten :)

#18 Joo det ligger ju i deras natur:P Zassa och är inte lika lettretad som Piila den gammla hunden.. Va pch hälsade på dom iad och jag satt med dom i deras hudndgård, Zassa får tyvärr inte vara ute och pringa på ängen för och löper nu. Så fort Piila hör eller ser en liten fågel så börjar hon skällaXD Lilla Zassa på bilden!;)
#19 Naaw vilken söt räv ;)
Min hund är jätterädd så det är ett rent helvete varje nyår och valborg. Utöver det tycker jag även att fyrverkerier ställer till så mycket illa varje år att det borde utfärdas tillstånd för att få skjuta, både vilka som får och vart.
Igår gick det i alla fall hyfsat bra. Jag satt hemma med en tenta till kl 18 och fram tills dess var det rätt lugnt. Men när jag skulle göra mig klar för att åka iväg började det panga på och jag och Eros fick stänga in oss i badrummet. Han hatar att bada, men skulle i badkaret för att gömma sig till och med. Då är man rädd.
Resten av kvällen tillbringade vi hos min moster på landet. Där är det lugnt och i år hade även folk sagt till om alla kunde låta bli att skjuta inne i byn. Alla följde det, kanon! Så Eros fick en lugn kväll :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mina tre bryr sig - tack och lov - ingenting om smällarna.
Men visst tycker jag att man skulle kunna begransa tiden det smäller, för att det är många djur, inte bara hundar, som blir jätterädda, oavsett om du ger dom lugnande eller tränar med CDn…

#14 Jag vill också gärna veta mer om denna skiva, är ju toppen bra om man kan vänja dom vid smällar. Även om Puma inte brydde sej överdrivet mycket vid dom få smällarna som hördes hem till oss men lite läskigt tyckte hon allt att det var.
#16 De finns att köpa här: www.jycke-tryck.se, under böcker finns skivan :)

Uscha.. Hatar smällare.. visstd et är fint.. men alla hundar som är jätterädda då? :O Nä,, FÖRBJUD smällare tkr jag! Känner massor av hundar som är livrädda för dom!
gimli bryr sig inte heller, morra lite åt ljudet men han visade ingen rädsla.. skönt måste jag säga!
// Vanessa

Tycker att smällare är onödiga, men gillar fyrverkerier..
Tzar är lika dan med skillnaden att han blir bara nyfiken på smällare och vill leka med dem? Blir skitsur när ungarna slutar för att dom får se en hund…
Här är ungarna rätt hänsynsfulla och slutar när dom ser en hund.. Tur för dessa som har rädda hundar…
men visst tycker jag som alla hundägare borde tycka, fyrverkerier och smällare räcker på nyår och behövs inte resterande år..
Och visst går det att träna bort rädslan för smällare och fyrverkerier, det viktigaste är dock att som alltid inte "smitta" djuret med våran nojor och dalta inte… Då det enda vi kan och gör i alla lägen är att förstärka känslorna hos djuret… positivt eller negativt… allt förstärks…
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Jag skulle gärna se ett stopp mot smällare som köps av privatperson. Borde vara mer arrangerat på något sätt med fyrverkerierna, på flera ställen i en stad, men ändock under kontroll och definitivt inte att det smälls hela dagar före och efter exempelvis nyårsafton, valborgsmässoafton osv.
Att föreningar eller kommunen kanske arrangerar fyrverkerier dessa storhelger skulle åtminstone ge mer stabilitet för de stackars djur och människor som är livrädda för smällare.

#16 Jag köpte min på en föreläsning av Anders Hallgren.
Nu sökte jag på CD och fyrverkeri på google, och fick upp den här länken.
Vi började spela den på låg låg volym när hundarna fick middag (alla våra hundar gillar att äta, och gör det i köket, stereon står i varddagsrummet) och sen gick vi in i vardagsrummet och tittade på TV sokm vanligt. När ingen reagerade alls, höjde vi lite i taget. Efter ett tag kunde vi ha rätt hög volym. Enligt papperet som följde med skulle mnan börja träningen rätt långt innan, vi körde nog 3 v eller så. När det smällde ute reagerade de fortfarande lite, men inget i järmförelse. Då startade vi skivan igen, på halvhög volym, och de slutade lyssna till smällandet ute.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jag tycker att fyverkerier är jätte fina, men jag har också en hund som får panik så jag tycker att dom inte skulle låta. Fast min hund var inte rädd för dom innan för hon är skott-säker, men så har jag en bror som älskar att smälla smällare så min hund blev rädd tack vare honom
#29 okej tack:) De låter ju lovande.. fast de är just inte inomhus han reagerar utan utomhus som han blir super rädd. Men de bör väl hjälpa det med.
Förbud tror jag inte på för då kommer bara massa nya krav av andra grupper som är rädda för något. Jag hörde tex en för nåt år sen som ville ha förbud för hundar att bo i allmännyttan (hyreslägenheter) pga dem som är hundrädda… *vart skulle då vi som bor i lght göra av våra vovvar?*
Men folk borde ha vett nog att hålla sig till nyårsafton och sen att inte smälla i tättbebyggt område.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner