Hades har stukat tassen
Nu verkar Hades ha stukat tassen igen :/ Har känt o klämt och kollat men inget syns, ändå haltar han. Han började med det efter han hade fått springa i skogen.
Om det nu är en stukning, finns det då ngn form av bandage man ska sätta på?

ta han till veterinären så dom får röntga honom.. kan ju vara någon lös benbit odyl
du tror inte han hade sagt till då när man känner? trevligt att se dig igen förresten

det är inte alla hundar som säger till.. :)

Reagerar han inte när du känner och böjer på foten så skulle inte jag springa till veterinären iaf. Låt hunden ta det lugnt några dagar och se om det blir bättre. Att en hund stukar tassen är ju inte speciellt ovanligt. Jag skulle ha låtit det vara som det är, ej bandage alltså. Blir det värre så ska du ju så klart låta en vet undersöka honom. Hoppas han friskar på sig:)

Det är inte alls säkert att en hund visar att den har ont, snarare ovanligt.
Men, låt han ta det lugnt några dagar och gå kopplad. Blir det inte bättre inom några dagar så skulle jag åka in.
Fick ringa akuten. Han började yla och ill inte alls använda tassen. Dom trodde det var växtvärk. Men vi fick komma in imorgon om i vill.
Fan vad hemskt när han ylade :(

#6 Finns ingenting som heter växtvärk!
Däremot finns det panostit, vilket det tydligen oftast ligger ostechondros bakom.
http://www.agria.se/agria/qa.nsf/search/52B6602D3C17B10BC1256D17002DDD1C?opendocument

#6 Skulle nog ifrågasätta vad de menar med växtvärk innan jag bokade in ett besök där!
Du ska absolut se till att de röntgar Din hund och att Du inte nöjer Dig med diagnosen växtvärk, för en sån diagnos finns inte. Det är ren lathet hos veterinärerna. Enligt den föreläsningen (veterinärt) jag var på så ligger det oftast ostechondros bakom "diagnosen" växtvärk och den bör man upptäcka så fort som möjligt.

Hur gammal är han?
Tarox hade också en slags "växtvärk" enligt veterinärerna. Det hette Metafysär Osteopati tror jag, men det växte bort. Under tiden fick han äta smärtstillande.
Jag känner flera som har hundar som haft växtvärk Zebben. Det fungerar som på människor om jag fattat det rätt. Det kan komma i perioder. Killens mammas hund hade precis samma sak som Hades har nu. Dom fick ibland bära ut honom för att han skulle kunna pissa. Men de gick över och han levde länge utan problem.
Men vi får se vad vetten säger, kan ju vara ngt annat. Det gör bara ont på honom när han belastar benet. Inte när man böjer det och klämmer på det. Det är tydligen ett tecken på växtvärk och den brukar komma mellan 8 mån och frammåt. Hades fyllde 1 i jan.

#11 Vilket datum fyllde han år? Min ena tik fyllde också 1 i januari :)

Hera: Läs gärna denna! Har Du inte tid/lust så scrolla gärna ner till rubriken Symptom.
ett urdrag i artikeln från Regionsjukhuset Strömsholm
" Ett mycket stort problem i sammanhanget är att många unghundar med hälta antas ha "växtvärk". Kom ihåg att det finns ingenting som heter växtvärk! Det man ofta avser är en sjukdom som heter panosteit. Det är en form av benhinneinflammatiom som kan ge liknande besvär. Men panosteit har typiska symptom, och man kan ofta se förändringar på röntgen. SOM HUNDÄGARE SKA DU ALDRIG NÖJA DIG MED ATT VETERINÄREN, UPPFÖDARE ELLER NÅGON ANNAN SÄGER ATT DET NOG BARA ÄR VÄXTVÄRK" De flesta hundar med OCD/FCP kommer försent till behandling för att de tidigar fått diagnosen "växtvärk" och därför väntat för länge på en riktig diagnos och behandling."

#11 Hur vet Du att killens mammas hund har samma sak som Din om du ännu inte varit hos veterinären med Hades?

#13# Undrar om min cavalier hade denna sjukdom. Varje gång han hade fått springa fritt i skogen så fick han så ont att han skrek dagen efter när han skulle resa sig. Vi trodde det var överansträngning för det gick ju över efter ett dygn. Inte så ofta som vi lät honom springa fritt i skogen för han rejsade så in i böljan då. :(
13, zebben, jag fick förklarat för mig en gång om panostit att, många vettar säger att det är en typ av "växtvärk", bara för att lättare kunna förklara för ägaren,men det är ju som du säger inte samma sak.

#16 Det är möjligt, men felet de gör är ju att skicka hem ägarna i god tron att det växer bort. Vilket det inte gör, utan problemmet växer snarare vidare och blir större och större tills det är dags för sprutan. Tyvärr!
Har själv haft en hund med "växtvärk" vilket resulterade i en avlivning vid 7 månaders ålder. Hade jag fått reda på OCDn från början hade vi kunnat operera och ökat chanserna till överlevnad. Nu hade visserligen inte denna tik blivit så gammal ändå, men hon hade åtminstonde sluppit några månader av smärta, under tiden "växtvärken" skulle växa bort, som veterinären så vackert sa.

Tyvärr måste man kunna så himla mycket själv för att kunna få rätt hjälp på många djursjukhus. Jag har under åren med skadade hundar och hästar lärt mig att aldrig vara nöjd. Jag vill veta varför, hur, varför och hur i precis ALLT! Man måste luska själv och hela tiden ifrågasätta. Lyssna mer på Ditt djur än på veterinären. Djuret mår inte bra eller är inte frisk förrän djuret säger det. En vet kan aldrig avgöra en sån sak.
17, ja det var just därför jag tog upp det så;-)

#19 Precis!
Känner mig lite "på" , men det är bara för att jag blir så jäkla förbannad på en del veterinärer.
20, ja det blir man ibland, det har jag också blivit;-)
Jag SKA kolla upp det. Antingen akut idag om han fortfarande haltar lika mycket eller så på tiden jag fick till imorgon.
Jag tror det är samma sak som killens mammas hund hade eftersom det ser likadant ut och han beter sig på samma sätt. Men jag går ju inte här och rullar tummarna för det.
Jag har nu skrivit upp Panostit och OCD/FCP på en lapp som jag ska ta med mig.

Här hålls alla tummar och tassar för att det ska vara något som går över snabbt
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
håller också tummarna!
Tack.
och han levde utan ledproblem, höftproblem och benhinneinflammationer till 12 år då njurarna failade.
Som det kan bli när växtvärk inte finns, men ont gjorde det.