Om du var (är) uppfödare...
… vilka människor skulle du inte sälja till?
Sitter och läser i hundsport nu, och där är det några uppfödare (anonyma) som inte säljer valp till:
* Människor som har hög omsättning på hundar
* Sånna som samlar på sig många hundar i rask takt.
* Folk som köper bara för att avla på (och inte är uppfödare)
* Prutare
* De som vill idka byteshandel
* De som vill avbetala
* De som har många små barn
* För gammla människor
* Extremt feta människor
* Folk som pratar Rinkebysvenska
* Folk som ser smutsiga o nedgångna ut
* Inte till fok med dåliga tänder
* De som frågar efter priset det första de gör
* Gravida kvinnor
* Folk som frågar efter rassjukdomar
* Missbrukare
* Heltidsarbetande som bara tänkt rasta på lunchen
* Folk som borstar av hundhåren på sig
* De som inte låter hunden vara i alla rum
Tur att inte alla uppfödare går efter detta. Då hade jag ingen hund haft .
* Arras betalade vi 4000 kontant för och resten på avbetalning
* Jag har 3 små barn
* Jag frågade säkert efter priset
* Nu är ju schäferns rassjukdomar kända för mig. Men hade det inte varit det så hade man ju självklart frågat om det. Iallafall jag.
* Jag borstar av mig hundhår.
*Jag låter inte mina hundar vara i matsal och vardagsrum.
Hur tänker ni?
Vissa är ju absolut försteliga krav, men andra har jag lite svårare att förstå… I alla fall om de gäller oavsett person eller situation. Gravid kvinna kan jag absolut förstå om hon är ensam, eller bara har barn till hjälp t.ex. Är det däremot en familj det handlar om, eller i alla fall att hon har någon man/sambo som ska ha största ansvaret för hunden så borde det ju inte vara några problem. Fast kan nog bero lite på om de haft hund innan eller så också. För det finns ju folk som inte vet till 100% vad de ger sig in i, första hunden kommer ju ofta med lite överraskningar även om de flesta klarar av att hantera dem utan problem. :) Men har man då ett barn på G, så kan det ju vara lätt att tro att det ska gå ihop utan problem… Men att det sen visar sig att det inte gör det.
Att folk frågar efter rassjukdomar skulle jag bara tycka var bra om jag var uppfödare! Vissa raser har ju mer problem, eller mer risk att få vissa sjukdomar, och då är det väl jättebra om valpköparen är medveten om det innan? Köper man valp känns det ju dessutom mycket bättre att få svar från en uppfödare av rasen än att bara höra från andra eller läsa i böcker/internet… För det behöver ju inte alltid vara heltkorrekt fakta.
Att fråga efter priset är väl helt okej, men nu var det fråga efter priset det första de gör… Och visst, skulle nån ringa och fråga "hej, vad kostar dina valpar?" ungefär, då hade jag nog reagerat. Då känns det ju som att det är nån som bara letar efter uppfödaren med billigaste priset på valparna, inte efter nån uppfödare man kommer bra överens med och som avlar hundar efter rätt ändamål för en själv och så… Men sen så är det ju klart intressant att veta vad valpen kostar innan man ska betala den, men det borde ju inte vara det viktigaste.
Fast själva frågade vi inte efter nåt pris när vi skulle köpa Mexx, trodde att det skulle vara rätt högt, så mamma vågade aldrig ställa frågan ;P Men vi fick en positiv överraskning sen när vi fick veta det, fast då hade vi redan bestämt oss för valp. :P
Borstar av mig hundhår gör jag med, man vill väl inte gå runt och se ut som en vandrande pälsboll jämt? :P
Och att inte sälja till folk med dåliga tänder? På vilket sätt skulle det göra nån till en sämre hundägare? :P Haha. Nää, vissa av de där kraven förstår jag inte alls… ;P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag måste nog erkänna att jag hade följt rätt många av punkterna, dock inte alla
Men det är väll något positivt om ev köpare frågar efter rassjukdomar och sen tycker jag inte att hundarna behöver vara i alla rum, bara de får vara inne med familjen när de är hemma. Och sen tycker inte jag heller att det är kul med hundhår på kläderna. Men annars hade jag nog följt de andra punkterna tror jag.
* Människor som har hög omsättning på hundar
* Sånna som samlar på sig många hundar i rask takt.
* Folk som köper bara för att avla på (och inte är uppfödare)
* Prutare
* De som vill idka byteshandel
* De som vill avbetala
(* De som har många små barn)
* För gammla människor
* Extremt feta människor
(* Folk som ser smutsiga o nedgångna ut
* Inte till fok med dåliga tänder)
* De som frågar efter priset det första de gör
* Gravida kvinnor
* Missbrukare
* Heltidsarbetande som bara tänkt rasta på lunchen
* De som inte låter hunden vara i alla rum
Dessa är dom som jag valde som jag inte skulle sälja åt.
Jag har satt det där med "de som ha många små barn" inom parentes för det beror på hur föräldrarna är och exakt hur små barnen är och hur många. Jag vill veta att dom kan sköta både dessa små barn och valpen och att dom kan se till att barnen inte gör nåt "otrevligt" med valpen.
Det andra som jag har satt inom parentes satte jag där därför att det beror på hur extremt det är. Det är ju inte som att det spelar nån roll om personen t.ex. har en fläck på kläderna men ser dom ut som att dom inte ens kan ta hand om sig själva så skulle jag ju inte sälja en valp åt honom/henne.
Folk som frågar om priset som första fråga känns inte så seriösa. Det känns som att priset inte är det viktigaste när man köper hund om man verkligen vill ha en. Men självklart kan jag tänka mig att sälja åt folk som frågar om priset, så länge det inte är det första dom säger.
Det är bara att fråga om det är nåt ni undrar hur jag resonerar över. =)

Hmmmm då skulle inte jag få köpa.Eftersom jag till viss del har dåliga tänder.Inte på grund av ekonomi utan för att jag har en våldsam tandläkar skräck som gör det totalt omöjligt för mig att gå och laga tänder.Så då skulle jag i såfall straffas för min skräck
Annars så finns det ju en del av punkterna som jag ställer upp på.

* Människor som har hög omsättning på hundar Skulle inte sälja till någon som köper hund bara för att använda den till ett syfte och sedan sälja den vidare…
* Sånna som samlar på sig många hundar i rask takt. Nej jag vill inte att djuren ska hamna hos någon samlare som tillslut får så många djur att de inte klarar att ta hand om dem
* Folk som köper bara för att avla på (och inte är uppfödare) Inget emot om folk avlar seriöst på hunden även om de inte har kennelnamn/registrerad uppfödning, men skulle inte sälja till någon som ska ha hunden endast för att avla på
* Prutare Nej, kan de inte betala för hunden så har de antagligen inte råd att äga hund heller.
* De som vill idka byteshandel Nix
* De som vill avbetala Inga problem, bara de har ekonomin till det
* De som har många små barn Antalet barn ska väl inte ha betydelse bara de har tiden som en hund kräver
* För gammla människor Kanske inte skulle sälja till en dement 98-åring som inte klarar att ta hand om sig själv men annars har inte ålder så mkt betydelse
* Extremt feta människor Vad har vikten med hur hunden sköts att göra?
* Folk som pratar Rinkebysvenska De får prata ryska om de så vill, bara jag känner att de skulle vara rätt ägare till den hunden
* Folk som ser smutsiga o nedgångna ut Kan folk inte ta hand om sig själva så klarar de väl knappast en hund…
* Inte till fok med dåliga tänder Förhoppningsvis så är det inte tänderna som ska sköta hunden
* De som frågar efter priset det första de gör Klart folk måste få fråga efter priset…
* Gravida kvinnor Beror på, har de en sambo som kan ta hand om hunden då hon inte klarar det själv så är det inga problem
* Folk som frågar efter rassjukdomar Att fråga efter sjukdomar anser jag är ett tecken på att de är seriösa så de skulle jag absolut kunna sälja till.
* Missbrukare Som jag sagt tidigare, kan man inte ta hand om sig själv så kan man inte ta hand om en hund heller… Sen finns det ju massa saker man kan missbruka men jag tänker nu på knarkare och alkoholister
* Heltidsarbetande som bara tänkt rasta på lunchen Då f¨r de nog tänka om och se till att ha hundvakt först innan jag säljer
* Folk som borstar av hundhåren på sig Va? Får man inte borsta bort hundhår från kläderna? Det gör då iaf jag
* De som inte låter hunden vara i alla rum Beror på, det ska ju inte vara så att hunden bara får vistas i ett litet rum utan kontakt med familjen, men jag har full förståelse för om hunden inte får vara i köket osv
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ska bara tillägga att man behöver läsa hela artikeln för att få hela sammanhanget

Citerar lite ur texten…
"Och inte heller säljer jag till folk med dåliga tänder.
Jo, det kan låte lite knepigt. Men jag tänker som så att orkar man inte ta hand om sig själv, ja hur ska man då orka ta hand om en stor hund"
"Rasen jag föder upp är en stor och aktiv ras som kräver en del motion, så jag är inte överdrivet förtjust i förstagångsägare som befinner sig kring de 70. Samma sak gäller nog extremt feta människor"

jag är uppfödare på perser. så katter skulle jag heller ej sälja till vem som helst!
Skulle jag vara eller bli uppfödare på hundar skulle jag aldrig sälja hundvalp till missbrukare,samlare,heltidsarbetande, ej till människor som bara har hundar till att visa upp och som inte får vistas i alla rum(sovrum ok att man ej får vara i)
Självklart till familjer med barn! Avbetalning eventuellt ok,gravida,ja visst varför inte?? människor med dåliga tänder??? det är väl inte tänderna som gör att man är bra eller dålig med hundar!!Arbetslösa,långtidsjuksrivna? självklart!!!då är ju ägaren hemma jämt,därför kanske inte har råd att betala hela summan direkt och då är det ok med avbetalning!

#5 "* Extremt feta människor Vad har vikten med hur hunden sköts att göra?" Jaa, enligt mig kan det ha en del med hundens skötsel att göra. Det är så att mitt gymnasium ligger mitt bland massa lägeheter hus mm. Precis i ett av hyreshusen brevid skolan bor en tant (jaa.. eller tant o tant hon kanske är ca 45 år..) hon har en golden. Visst, hon går ut med hunden men hur långa är promenaderna då.? Hon går typ runt på trotoarerna runt huset. Ibland på skolans parkering och intill väggen där det är lite gräs. Hunden ser ledsen och tovig ut. Om det tex ligger en pinne på marken ser man verkligen hur hunden vill leka, men han går alltid i koppel så det får han ingen chans till. Vill bara tillägga att hon är extremt fet och det tar väl minst dubbelt så lång tid för henne att gå tio meter mot "vanliga".

#9 visst kan det vara så men man får se mer än till endast vikten, man kan ha över vikt pga fler anledningar än fel kost och lathet (ingen motion), man kan ha fel på ämnesomsättningen och då kan det vara så att även om man motionerar ordentligt och äter bra mat så kan man ha övervikt så man får se mer till livsstilen också.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag tycker det är upp till varje uppfödare hur den väljer sina köpare. Man får gå på känslan. Vi säljer inte till sällskap enbart. Men kombinerat sällskap jakt. Hunden ska kunna leva ett bra liv. Men när det kommer till kritan har ju uppfödaren ingen koll vad som egentligen sker när valpen väl är såld. Så därför går man väl efter hur bra man tror att valpen ska få det.
Det kom ett par och skulle köpa en valp som betydde väldigt mycket för mej. Ville helst inte sälja den, men kom den RÄTTA köparen kunde man väl fundera på det. Dom kliver ur bilen och valpen springer fram och börjar klättra på dom med leriga tassar. Då sätter dom sej ner och han sätter sej i knät på killen och han har en jätte snygg skinnjacka som blev väldigt lerig, men han brydde sej inte. Jag bestämde mej direkt att dom fick köpa honom. För det första tyckte valpen om dom från början och så var dom inte rädda för att bli lite skitiga. En sån känsla ska man ha när man säljer en valp.

Kan faktiskt förstå alla punkter.
Gravid kvinna är förstås beroende på situation.
Att man frågar om rassjukdomar. Jo, jag tycker faktiskt man bör ha sånt intresse att man kollat upp detta innan man besöker en uppfödare av rasen man vill köpa.
Folk som sitter och borstar bort hundhår medan man tex sitter och fikar hos uppfödaren, känns lite fel också. Kan man inte ha hundhår på sig i 1 h så lär man nog inte kunna ha hund i hemmet i 24h/dygn
Folk med dåliga tänder. Nja, här beror det nog också på hur människan ser ut i övrigt.
#12 Fast att fråga om rassjukdomar, det beror väl helt på hur och "när" det görs om man säger så… Tycker i alla fall jag. ;) Jag menar man kan ju ha lite koll tagit reda på från andra håll, men sen så kan det ju kännas bra att fråga uppfödaren hur vanligt det är, eller hur stor risk det är för det. Eller om allt man hört stämmer, och om det kanske finns nåt man inte hört talas om/lyckats hitta.
Sen att borsta bort hundhår, nej visst kanske inte om man sitter och ständigt borstar bort minsta lilla man får på sig, men har man t.ex hållt på och gosat med hundarna och reser sig upp och man är full i hår kan det väl inte vara fel att borsta bort det värsta lite snabbt?
Så många av punkterna anser jag nog är tolkningsfrågor, för det kan vara väldigt olika från fall till fall…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#10 Jo, visst är det så. Men jag skulle iaf inte sälja min hund till henne..
Det jag reagerade mest på var just att en var villig att sälja till arbetslösa och en annan vägrade heltidare, med andra ord borde majoriteten av svenska folket vara olämpliga hundägare i dennes ögon :/
Människan verkar helt förbisett att det finns hundpensionat/dagis/dagmatte samt andra människor som kan passa hunden och hunden kanske till och med följer med till jobbet.
Dom övriga punkterna kan jag förstå, därmed inte sagt att jag skulle följa alla om jag vore uppfödare.
≧◔◡◔≦
#15 Exakt, samt en som är arbetslös/jobbar halvtid behöver ju inte vara/göra det i 15 år framåt…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#16 sant, men samtidigt förstår jag att man kanske drar sig för att sälja en hund till någon som inte har en inkomst mer än ev. bidrag som denne och ev. familj skall själv leva på.
≧◔◡◔≦

#15 Hunddagis eller dylikt finns inte här i dalarna iallafall! Kanske svarade jag klumpigt,i vissa fall skulle jag kunna sälja på avbetalning ifall hemmet är bra!!!Det viktigaste för mig att det känns rätt!! Det gör man ibland,iaf i mitt fall då jag skulle sälja en katt…många ringde och jag kände inte för det men sedan en dag så ringde en tjej och då hände det! jag bara visste att hon var den rätta köparen! vad rätt jag hade,hon är en bra människa och håller kontakt hela tiden med mig vilket jag tycker är A o O.Sedan är det ju tyvärr så att alltid kan man inte veta hur dom är efter köpet…kanske att vissa pratar så gott om sig själva o verkar seriösa och sedan så är dom inte det iag efter att dom fått hem valpen,därför skulle jag tycka att det var tryggare ,med avbetalning då man isåfall får hämta tillbaka valpen ifall det inte stämmer det som de sa! Jag har sålt på avbetalning och det har funkat bra! Var dit i hälsade på och hade kontakt hela tiden vilket jag fortfarande har,,,Något som jag alltid skulle göra är att själv leverera valpen till nya hemmet då ser man lite hur de har det…kanske en dag bara ringa på kort varsel och vilja komma o hälsa på…då hinner dom ju ej #städa# undan efter sig ifall något är galet…det är vad jag tycker och vad jag skulle göra sedan är det upp till var o en vilka dom säljer till!
#18 Finns väl visst hunddagis i Dalarna
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#17 Jo, mitt svar var mer tänkt om de som sålde till arbetslösa men inte heltidsjobbande… Alltså, att de ju har tid med hunden just då, men det kan ju ändras och helt plötsligt har de ett heltidsjobb. Så säljer man inte till heltidsjobbande (självklart med undantag för de som tänk ha hunden ensam hemma hela dagen) så borde man inte kunna sälja till nån. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
vad har vikten med hundköp att göra??? okej om människan är lat och överviktig pga det men annars???
ni skulle bara veta hur många extremt överviktiga som verkligen vill gå ner o därför köper hund (med hund måste man ut oavsett väder och ork och går därmed ned i vikt) samtidigt som de får en vän för livet (något överviktiga inte har något överflöd av).
skulle jag (är överviktig) bli nekad köpa valp pga min vikt skulle en anmälan om diskriminering ligga på polisens bord innan jag ens hunnit ut från uppfödarens trädgård!!!
min hund får minst 3 ggr så mycket motion och aktivering som mina "normalviktiga" kompisars hundar!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Det där med vikt & tänder tycker jag att är lite väl. Det är ju det samma som att se ner på folk. Jag är överviktig & jag har hund häst, katt & kanin & jobbar som ladugårdsavbytare så jag sitter värkligen inte på mitt feta arsel hela dagen. Jag skulle bli sååå förbannad om jag skulle bli nekad hund för min vikt så fy fan..
& tänder var jag utan i tre år då jag var med i en bilolycka & slog ut 6 tänder uppe & en nere tog en hiskelig tid innan jag fick tänder för jag hade massa operationer & göra innan dom kunde sätta dit "nya" men nog fan tog jag hand om djuren då också.
Kan hålla med om att kommer det en som luktar illa & e skitig & "ovårdad" då skulle jag kanske neka om jag var uppfödare för då kanske man inte kan ta hand om en hund om man inte kan vårda sig själv eller har råda att vårda sig själv då kan man ju knappast vårda hunden tyvärr. Men då kanske jag skulle ifråga sätta ekonomin lite försynt & fråga vad dom tänkt göra med hunden.
Men det beror ju på hur stor personen är. Jag kan ärligt säga att om det kom en otroligt stor person så skulle jag definitivt tveka att sälja en av mina valpar till den personen. För jag vill att hunden ska komma till ett så aktivt hem som möjligt med mycket rörelse. Jag säger naturligtvis inte att alla överviktiga bara sitter och käkar chips och kollar tv hela dagen, men vissa stora människor kanske har viljan men inte allt annat som krävs.
Sen det där med tänderna, det beror ju också på hur extremt det är. Inte skulle jag neka nån att köpa valp för att han/hon hade lite gula tänder eller nånting sånt.

Det hänger ju lite på hur aktiv ras amn har oxå. Skulle inte sälja en goldenvalp till en kraftigt överviktig person, då golden lätt blir kraftiga själva. De behöver raska promenader, och rejält överviktiga klarar tyvärr inte av raska promenader. Vill de skaffa en hund för att få sällskap när de börjar motionera för att gå ner i vikt kan de köpa valp av någon annan, eller komam tillbaka när de klarar av att gå raskt i en timme i alla fall.
När det gäller huskyvalpar så kommer jag att vara extremt hård. Där måste man bo i hus och ha hundgård, även om hunden gärna får bo inne. Vidare ska man ha hund innan, helst polarhund, som sällskap. Sen måste man pyssla med drag, elelr vara på gånga tt börja med det.
För övrigt kommer inte jag att tala om för folk att de inte får köpa valp av mig för att de är för tjocka eller så. Jag kommer att prata telefon och maila med eventuella köpare. Sedan kommer jag att träffa alla en eller ett par gånger, innan jag bestämmer vem som får köpa valp. Vissa kan jag säkert lova valp tidigt, om det tex är någon jag känner eller om de har rekommendationer från någon jag känner och litar på. För mig är det oerhört viktigt att mina valpar hamnar i rätt hem. Vill inte ha tingningslistor riktigt heller, eftersom köpare ska matchas med rätt valp. Sånt där är oerhört svårt!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#23, då skulle allstå inte jag få köpa hund av dej pga mitt utseende… diskriminering på högsta nivå kallar jag det eftersom du inte har en aning om hur aktiv jag är!
Citat: "Jag säger naturligtvis inte att alla överviktiga bara sitter och käkar chips och kollar tv hela dagen"
Jag tror du kollat för mycket på tv med den kommentaren faktiskt… de flesta överviktiga jag känner (mig själv inkluderat) äter nog inte en bråkdel av det godiset, chipset o läsken våra smala normalviktiga vänner gör just pga att inte gå upp mera i vikt. Själv behöver jag bara titta på en bulle för att gå upp medan min ena son kan vräka i sig godis, grädde smör, ja allt man kan tänka sig i fettväg utan att gå upp ett gram i vikt! För de flesta handlar övervikten om förbränning.
#24 oxå förutfattade meningar om överviktiga… jag har haft schäfer när jag var yngre (då var jag ännu större än nu) och klarade av både då och nu raska promenader (även jogging faktiskt) i 1 timme o mer därtill!
så innan ni nekar en köpare pga utseende så bör ni ta reda på hur deras dagar ser ut istället för deras utseende! o jag skulle ju rekommendera er att inte nämna anledningen för den intresserade.. jag skulle anmäla direkt för diskriminering om jag fick den anledningen till att inte få köpa valp…
/Ingalill

När jag säger överviktig, så menar jag inte lite, utan mycket. Ligger själv för högt på BMI skalan, har inte springkondis men kan gå långt och raskt.
Det jag menar är då redigt överviktig, kanske om jag som 160 cm lång inte skulle väga mina 73 kg, utan minst det dubbla. Känner folk med så kraftig övervikt och om de skulle gå 1 km och jag ansträngde mig för att gå sakta, skulle de nästan få en hjärtatack. Visst kan de klara av att gå, och många raser passar säkert dem. men en husky som vill springa många mil varje vecka, nej du. Möjligen en golden, men då skulle jag nog först vilja se personen ifråga röra sig. Kan man inte gå fortare än 5-6 km/timme, så är det inte raskt nog för mer krävande raser.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#25 Jag förstår inte riktigt vad du tycker var fel med den biten som du citerade? Jag skrev ju att jag inte säger att alla överviktiga bara sitter och käkar chips och kollar tv. Du får gärna förklara vad du fann stötande i den meningen.
Det finns ju olika överviktiga. Min mamma är överviktig och hon rör på sig mycket och orkar mycket, har bra kondition men går inte ner i vikt. Men jag vet också att hon har problem med t.ex. sina knän på grund av sin vikt och hon önskar verkligen att hon kunde gå ner i vikt. Men vissa är såpass stora så att dom knappt orkar nånting. Jag känner en kille som är så stor. Han får hjärtklappning bara av att gå upp för trappen. Han har en whippet. Det tycker jag är fel mot hunden för den får inte den motion eller ens den aktivering den behöver.
Man ser ju oftast på personen om h*n är för tung för att orka ha en hund. Jag skulle inte sälja åt en person som blir anfådd bara genom att ta sig in genom dörren här. Så är det bara och det står jag för. Därmed inte sagt att jag inte skulle sälja åt nån som är stor, det beror bara på hur stor.

#19 En undran bara,vart i dalarna ligger hunddagiset? Inte häromkring iaf!!!jag bor i Ludvika.

#28 Finns ett som heter Blötbergets Hunddagis i Ludvika
#28 Finns som sagt det Zebben säger, i Ludvika. I Borlänge där jag bor finns flera. I övriga städer i Dalarna har jag ingen större koll på vilka som finns och vart.
#26 jag är mycket överviktig… innan jag skaffade min valp (för ca 27 kg sedan) räknades jag som fet… trots det klarade jag både promenera raskt och jogga…
#27 just det… inte alla överviktiga (menade du annorlunda kanske du skulle skrivit "en del" eller vissa")… skulle du fråga dina intressenter om de käkade godis o chips framför tv´n hela dagarna? det tror jag inte du skulle utan du skulle säkerligen bara anta att han/hon inte orkade med hunden…
den du nämner med en whippet låter som en person med sjuklig fetma och de flesta i den klassen överväger nog inte ens att skaffa valp så jag tror inte du behöver oroa dej över det…
/Ingalill

#25 Fast en schäfer behöver ha mer än en timmes promenad.
En sheltie behöver också mer än en timmes promenad, anser jag. Min vuxna sheltie får en entimmespromenad och en tvåtimmarspromenad om dagen + halvtimmespromenader och så joggar jag med henne antingen på entimmespromenaden eller på halvtimmespromenaden.
#32 ja, självklart behöver de det… det var därför jag svarade att jag orkade 1 timme o mer därtill….
#33 isf får min 6månaders valp mer motion än din vuxna sheltie trots att jag enligt vissa då inte är lämplig som hundägare pga min vikt ;) vi är numera uppe i 2 1-timmesrundor + 1 2-timmars + flera korta på 20-30 minuter;p (1 timme på morgonen, 2 timmar på eftermiddan o 1 timme på kvällen)
/Ingalill

#29 I blötberget? ligger ju nära här…har faktiskt aldrig hört talas om…har ju själv aldrig behövt ett hunddagis men bra att veta!!!Vet du vad det heter,eller vad personen heter som har dagiset??

#34 Oj! Du går alltså sammanlagt 4 timmars långpromenader plus flera kortare varje dag, dessutom med en 6 månaders valp??
Jag måste nog missuppfatatt nått här…….
Jag är inte medlem här inne och orkade inte läsa allt som skrivits i denna tråd..
men om jag vore uppfödare, hade jag nog iaf sålt till "feta" människor, vem vet hunden kanske gör så att de börjar gå ner i vikt? och börjar må mkt bättre
#34 Tycker du verkligen att man ska gå såpass mycket med en så ung hund? =P

Oj, vilka långa promenader ni går med alla era hundar. Fast gå så långt med en sådan ung hund är inte bra. Den har ju inte vuxit klart än och fått stabilt skelett.
Jag tror inte att det är bra att gå för mycket med en vuxen hund heller. Den blir ju utstliten i förtid. Bara gå och gå på asfalt tex. Det kan ju inte vara bra för den. Eller går ni alla i skogen?

#39 Jag går oftast i skogen med mina hundar och väldigt korta sträckor på asfalt och då är det i sånna fall bara en liten bit av promenaden. Men inte går jag 4 timmar och ändå har jag välmusklade hundar med bra kondition. I skogen är de alltid lösa oxå och ibland annars så de rör sig ju betydligt mer än mig. Jag går en långpromenad om dagen och den är allt från 1 timme till 3 timmar. Men sen får de träning varje dag oxå i form av jaktträning, rapport eller lydnad, som jag anser är minst lika viktigt:)

#34 Är inte detta att ta i ? En valp skall absolut ej gå så långa promender!! Jag går 1 timme på morgon med min hund( ej på asfalt hela tiden),sedan blir det kortare promenader under dagen på kvällen ca 40 minuter igen…(Ibland ävenskogspromenade med Tiara lös)Man behöver ju inte överdriva!!!
När jag läste om feta som inte ska få köpa valp kom jag på att min granne under oss har en tik på cirka 3 år. Personen i fråga går långa raska promenader varje dag men aldrig att hon tar med sig hunden, hunden är hemma och får enbart gå runt huset. Jag har aldrig sett en så fet hund i hela mitt liv, hon kan knappt gå och när jag frågade om varför hunden inte går med så blev svaret " hon stannar bara hela tiden o luktar på saker"
Så det behöver inte bara vara "feta" människor som inte går med sina hundar…
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
#39 Jag går inte på asfalt alls när jag går på promenad med Tindra. Eller, ja, ut från gården och ner till stigen tar kanske 2 minuter och det är på asfalt. Jag har Tindra lös i princip hela tiden och vi går på stigar och på gräs. Jag ser ingen mening i att motionera hunden på asfalt (om det nu inte är så att man inte har nåt annat val).

#43# Nej, jag ser ingen mening heller i att bara gå på asfalt eller trottoarer. Men för många finns det inget annat val. Och då funderar jag om folk verkligen går ut och går så länge när man bor på stan. Och hur man gör.
jag går oftast inte på asfalt förutom på vägen till/från skogen o grönområdet där vi kan gå hur länge som helst… självklart skulle jag aldrig tvinga Åskar att gå så länge utan det är han som vill vara ute… trots den tiden har han inte varit riktigt nöjd när vi kommit hem utan lekt o stojat runt med katterna… han lägger sig ofta o biter på pinnar/kottar medan vi är i skogen så jag får nog mer motion än honom…. (jag har sjukpension så därför har jag all tid i världen för mina djur o barn)
min poäng med mina inlägg var att visa att det inte har med storleken på ägarn att göra (oftast iaf) hur mycket motion en hund får. så att inte sälja till oss överviktiga kan nog lika ofta missgynna valpen som det gynnar den!
/Ingalill

Hm, jag skulle nog inte få köpa en hundvalp.
Jag har många saker enl. listan emot mig. Jag har småbarn, dåliga tänder (en kombination mellan för mkt mediciner under uppväxten, tandläkarskräck samt ekonomi).
Jag är fattig men lägger hellre mina få slantar på mina barn o djur än mig själv… inga dyra vanor här inte!!! Jag borstar av mig hundhår (vem vill se ut som en hund själv *mina djur fäller mkt*) Priset är givetvis viktigt eftersom det varierar mellan uppfödar emellan. Skulle aldrig ha råd att köpa ngn av de dyra o trendriktiga raserna utan avbetalning, men å andra sidan är det inte riktigt min ras s a s så mina ev. rasrena i framtiden kommer förhoppningsvis inte att vara så dyra.
Sen till ytterligare en punkt, jag är fet beroende på ämnesomsättningsfel samt kortison. Men kondition har jag även om jag är smidig som ett kylskåp. Promenader är inga som helst problem, jag älskar att röra på mig, gå (både sakta o raskt), cykla o simma men hatar att springa. Vi (jag o mina barn o hundar) rör oss mkt ute i terrängen. Så ork o kondition till det har jag.
När jag köpte Felix så kändes det verkligen som det klickade mellan mig o uppfödaren. Vi är på samma våglängd vad det gäller hundskötsel. ÄVen om jag är mer för SBK, jag tycker det är roligt att träffa andra i grupp o det är nyttigt för valpen att träna att träffa andra hundar än de vanliga lekkompisarna.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Nu tycker jag att denna lista är lite att ta i!!!man säljer givetvis inte till vem som helst men inte brukar jag tänka på om människan är tjock eller har dåliga tänder!!!Det är mera personkemit som är viktigaste mellan mig köparen o valpen(kattungen) eller vilket djur det nu är man skall sälja!!!Och det jag skrev förut att kontakt mellan köparen o uppfödaren är A o O!!!Min syster köpte en hundvalp förut som nu är 11 månader,inte en endaste gång har uppfödaren ringt eller mejlat!!!Syrran har mejlat och försökt ringa samt skickat bilder men inte ett svar!!!Hur kan man göra så???Det är ju ens bäbbar man säljer,då vill man väl veta hur det går för dom sedan oxå,eller hur!!!!!
Jag klarade faktiskt varenda punkt på listan 
Det enda skulle kanske kunna vara "Fråga om rassjukdomar". Sådant tar jag reda på själv och vill jag fråga uppfödare om det så frågar jag innan jag bestämmer mig för att köpa en hund av den rasen.
Borstar av hundhår gör jag bara om jag ska ut bland folk. Eller iof rollar jag 
#45 Är han inte "nöjd" av de promenaderna utan vill leka när ni kommer in kanske han behöver aktiveras på annat sätt också? Få lite mer psykisk aktivering. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#49 nu sista veckorna har han lugnat ner sig lite när vi börjat träna in trick som rulla, kryp o dansa. rulla funkade super efter bara 3 rullningar men kryp o dans tar längre tid då han är så väldigt ivrig och att ena katten alltid försöker distrahera honom genom att oxå vara med… det har dock oxå lugnat sig lite nu när katten har lärt sig rulla själv av att titta på oss;p (så numera när jag säjer "rulla", har jag 2 som gör det brevid varann)
/Ingalill

#50# Oj! Kan du inte fota det?