Orolig om han kommer hålla tyst.
Jag är lite orolig över min hund som kom hit igår,vi testar just nu alla hans svagheter och har hittat några,men största oron är om han kommer vara tyst när jag inte är hemma. Jag har lämnat han själv kortare stunder och ett litet pip har det kommit men inget mer än det. Sen skäller han till när man kommer in igen av ren glädje,så han har nära till skallet. Vilket är en av problemen vi arbetar med,att lugna ner honom,men hur kan jag få ett defenitivt svar på om han kommer hålla tyst när jag är borta? Jag kan inte sitta utanför dörren hela dagen, eller är det det som krävs? Sen funderar jag också på om jag ska ha honom i hela lägenheten då jag har en inneboende som kommer och går men som hunden inte har något imot,eller om han bara ska få vara i mitt rum…Ja vad tycker ni?

Det är alldeles för tidigt att testa ensamhetsträning med honom ännu. Om han kom till Dig igår. Han måste hitta tryggheten i lägenheten och sin nya miljö först. Sen gäller det att träna ensamhetsträning väldigt korta stunder och långsamt långsamt utöka tiden. Så om Du ska träna detta på bäst sätt så kommer Du inte kunna veta säkert förrän om flera veckor.

Jag glömde tillägga att det är en vuxen hund som är van att vara själv och sägs inte ha några sådana problem från sina tidigare hem, så nog tänker jag börja träna ensamhet tidigare än det…

Alltså tidigare än att han ska klara av att vara själv inom ett par veckor…Annars kan det bli lite magert i skåpen här hemm om ni förstår vad jag menar …

Alla djur måste ju acklimaticera sig först. Så ta det lugnt även om han är van vid det förra hemmet. Han känner inte dig och är inte hemma där han är nu. En hund kan bli nervös fortare än man anar.

Vad tycker ni om hela lägenheten eller bara mitt rum? Har själv svårt att bestämma mig..visserligen kom hans bur med,men den sover han i frivilligt utan att behöva stänga dörren på den…dessutom är det olagligt att ha hunden i bur kontinuerligt så den tanken finns inte..Men som sagt hela lägenheten eller mitt rum?
Kommer bli tjärvt att handla mat de kommande veckorna då…eftersom jag inte kan lämna han själv och jag vill inte knyta han utanför affären..