Tips på information till valpköpare?
Jag håller på att skriva informationspapper till valpköparna och skulle vilja ha lite idéer om vad jag ska ta med. Jag har skrivit om avmaskning, pälsvård, vaccinationer, maten, ensamhetsträning och koppelträning. Jag hade också tänkt skriva lite tips på hur man lär in lite olika trick. Finns det nåt mer jag borde ha med i papprena? Behöver inte vara jätteviktiga saker, utan sånt som kan vara kul att veta för dom.
Dom ska sen få dessa papper i en pärm med "innehållsförteckning" så att det går lätt att hitta bland papprena.

Så bra!
Kan Du inte rekommendera lite bra böcker också. Det är en hel djungel för nya hundägare. Så lätt att köpa fel böcker, då de riktigt bra böckerna sällan finns i bokaffärer utan på nätet.

Kanske rekomendera någon försäkring? Utställningstips, tips på hur man gör eget hundgodis…
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Gift information det vanligaste som choklad, lök osv

När du har registrerat in dom i SKK så får du tillsammans med stamtavlorna en dvd och en liten bok om valpar. DVDn är faktiskt bra. Trodde den skulle innehålla en massa reklam, men det var en del smått och gott i den. Den ska varje köpare få. Jag brukar köpa mjuka plädar på en second hand affär som jag låter ligga hos valparna några dygn innan köparen hämtar valpen. Och då får dom pläden med sej. Luktar mamma och syskon och lite annat spännande. Den brukar inte vara alltför fräsch, men det är det som är meningen.
Köpa valp av dej blir nog inga problem. Du verkar bli en kanon uppfödare.

Informera också om att dom gör en ägar anmälan . Det ligger papper i stamtavlan. Annars står valpen på dej.
Om du skrev upp hur mycket dom vägde kan ju det vara kul att ha.

Glöm inte att skicka med mat till valpen för de första dagarna
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tips på bra böcker som jag fick var Shetland Sheepdog av Anita Axelsson, Kontakkontraktet av Eva Bodfäldt, Därför gör hunden så av Anders Hallgren, Dominans och ledarskap, fakta eller fantasi av Barry Eaton (en av de bästa hundböckerna jag läst!) och sedan på egenhand köpte jag "Min bästa vän" av Marie Hansson, så nu står alla de där böckerna prydligt i bokhyllan.
Tack så mycket för alla jättebra tips! =)
Nu ska jag sitta och skriva en massa ikväll.
#8 stort + till dig som skriver ned sådant, det är så himla kul att ha! 
#9 Tack. =) Jo, jag tycker själv att sånt är kul att ha. Tänkte att det skulle vara bra med en ordentlig pärm också, vi har alltid fått våra papper i en snoddmapp och då blir det så jobbigt att bläddra bland det.
Dom ska även få med "kladd" till öronen så att dom har ifall dom börjar få ståöron. Schampo ska dom få med sig också. Sen ska jag kontakta Lupus och få "valppaket" hemskickat med foder och leksak o.s.v.

Du kan ju ta lite bilder på valparna varje vecka och bränna ner på cd och skicka med.
#11 Det har jag också tänkt på. =) Jag fotar dom hela tiden och jag hade tänkt filma dom idag också så att men kan se när dom nu har börjat stå och "gå". En valp har dessutom börjat sitta ungefär som stora hundar gör.

Håller med om att det vore roligt med valpinfo. bilder, vikt, utveckling (går, äter riktigt mat osv.)
Det finns ju nå valpböcker som uppfödaren kan skriva i när valparna är mellan 0-8 veckor :) Jättemysigt. Där skrivs alla möjlig info in om valpen när den är mellan nyfödd å flyttfärdig.
Här är en länk till boken: http://www.myfirstpuppybook.com/
#14 Vilken rolig idé
En sak som jag tyckte var bra som jag fick det var 2 olika bilder (ritade) den ena var på skelettet och vad det hette och andra var på en hund där hundens"delar" t ex manke mm stod utpekat.
**MVH Cerrolyn
#16 Vet du vart man kan få tag i såna bilder?
#15 Ja, jag tycker den är jätteskoj! Måste va kul att få sån med sej :)
Jag har på papper ska se om jag kan scanna den imorgon, annas hittade jag denna, inte så bra men…
**MVH Cerrolyn