Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1413 ggr
Therese_Melberg
0

sticker iväg, vad göra?

Igår när vi var ute och gick stack Liza upp i skogen två gånger, första gången stack hon bara upp i skogen och kom tillbaka på än gång, andra gången stack hon iväg och var borta ca 2-3 minuter innan hon kom tillbaka igen. Hon lyssnar inte överhuvudtaget när hon sticker, varken om man visslar, lockar eller blir arg. Jag har berömt henne nu när hon kommer tillbaka men är det rätt? Just nu vet jag inte alls hur jag ska göra för att träna bort det, hon lyssnar jättebra när hon är i närheten av mig, typ max 20 meter bort men kommer hon längre ifrån bara fortsätter hon springa när jag ropar.

Igår var vi ute tillsammans med min kompis spaniels och den yngre av dem sprang ganska långt ifrån oss hela tiden, men kom tillbaka när min kompis ropade. Liza hängde med spanieln bort, men stack sen iväg istället för att komma tillbaka. Har funderat på om jag skulle ha lina på henne, men då kommer hon iaf inte så långt ifrån mig att det blir nåt problem (spårlinan är ju bara 15 meter).  Har även tänkt skaffa en visslepipa och ha som "akutinkallning". Alltså lära henne att visselpipan betyder fläskfilé och kycklinglever typ, och sen bara använda den när hon tänker sticka för att hon inte ska bli "avtrubbad". Men drömmen vore ju att kunna ha med henne ut utan att behöva ha 110% koll och vara orolig hela tiden.  Tips?

Karmatarerskanise
0

Rekommenderar dig att läsa tråden "Liten påminnelse"!

AnneN
0

Annars kan du ju göra så att du inte låter henne gå längre än till den gräns att hon fortfarande kommer då du ropar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tezza
0

Det kanske inte heller räcker med "bara" beröm, utan du kanske ska ha godis eller en kul leksak så att hon tycker det är roligare att vara hos dig:) Du kan oxå använda dig av visselpipa (ej domarpipa), då hör inte hunden när matte/husse börjar låta irriterad eller arg. Jag använder mig av det och tycker det funkar jättebra.

Therese_Melberg
1

#3 jag har alltid med mig godis när jag är ute och har henne lös, bara för att kunna belöna när hon spontant tar kontakt med mig och när hon kommer när jag ropar (ibland då, så hon inte tror att hon får godis varje gång). Visselpipa har jag tänkt skaffa, jag tror hon skulle lyssna bättre på det, och sen hörs den ju starkare också.

Visst skulle jag kunna hålla henne på ett sånt avstånd att hon lyssnar på mig, men då måste jag ju gå och stoppa/kalla in henne hela tiden, och jag tror att det kan leda till att hon tycker jag är tjatig och slutar lyssna. Vill ju att hon ska ha koll på mig, inte tvärtom…

Therese_Melberg
0

#1 Ja, jag vet det, för att förtydliga var det faktiskt 29/2 som vi var ute och gickOskyldig

Karmatarerskanise
0

#4 Om hunden inte lyssnar på en, då ska man inte ha den lös. Sen om det "bara" händer när hon kommer för långt bort spelar ingen roll. Tydligen vill du inte hålla henne innom den gräns där hon lyssnar, och då ser jag inte att du ska ha henne lös.

Therese_Melberg
0

#6 vaddå vill inte hålla henne inom den gräns så hon lyssnar? Du kan väl allvarligt inte tro att jag tycker det är kul när hon försvinner upp i skogen? Det jag sa var att jag inte ville tjata på henne hela tiden för jag var rädd att hon skulle bli "avtrubbad" och sluta lyssna, inte att jag inte VILLE hålla henne i närheten av mig. Jag ville ha tips för att lära henne att ha koll på mig istället för att jag ska behöva ha koll på henne, vilket inte innebär att jag bara tänker släppa lös henne och strunta i henne. Att ha henne koplad resten av hennes liv är inget alternativ för mig utan jag tänker träna tills jag får fram det jag vill ha. Jag undrade bara om någon hade haft liknande problem och hade tips på hur man kunde göra, men tydligen vill du hellre ta chansen att tolka det som att jag släpper lös min galna hund i skogen och jagar oskyldiga harar…

Karmatarerskanise
0

Nej så tolkar jag det inte.
Men du skriver "hon lyssnar jättebra när hon är i närheten av mig, typ max 20 meter bort men kommer hon längre ifrån bara fortsätter hon springa när jag ropar".

Det tolkar jag som att du brukar ha henne lös fast du inte har kontroll. Dessutom vid skog, när man inte får ha hundar lösa där det kan finnas vilt.

Therese_Melberg
0

#8 Ja, jag brukar ha henne lös, och det går oftast bra. Hon har bara stuckit iväg så jag inte har sett henne två gånger varav första gången var helt mitt fel. Nu har detta varit under vintern så det har inte varit någon risk för ev. djurbebisar, men jag vill kunna ha henne lös med mig alltid och ha sån koll så hon alltid kommer när jag ropar oavsett situation.

Jag kommer inte låta henne springa lös nu under våren/sommaren om jag inte för ordning på henne, just för att det finns mkt rådjur och harar här. Men att ha henne i koppel resten av hennes liv är inget som skulle funka varken för henne eller mig, så jag vill få ordning på det här beteèndet.

AnneN
0

Gå in på http://www.immi.nu/ och klicka på "Hund tips" så kanske du hittar något där.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Therese_Melberg
0

#10  tack