Hundar iFokus

Hundar

Etikett: media
Läst 1250 ggr
Em--ma
0

Mannen som talar med hundar!!

heejsan, är den nån av er som kollar på mannen som talar med hundar??

Det handlar om en Man iallafall som typ kan förså hundarna m.m Det går på måndagar 20.00-21.30 tror jag. det går på tv4 plus. Ni borde iallafall ta en titt ni Lär er såå mkt det går nu i 25 min :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

lena1
0

svarade i andra tråden;-)

[Malin3033]
0

Förstå hundar tycker jag knappast han gör. Mer eller mindre avskyr hans metoder och själv tycker jag man inte lär sig någonting. Mycket bättre att ställa frågor man har på hundar.ifokus. :)

Liss
0

hehe.. sök på cesar milan så får du typ upp 15 trådar om honom, känns de som^^

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Mischa
0

En av dom mest omtalade, personligen är jag en (av dom få?) som inte imponeras av honom.

≧◔◡◔≦

[Malin3033]
0

#4 du är inte ensam, jag imponeras inte ett smack av honom!

charlie_mini
0

Jag kollar på det, lärt mig lite men… det mesta vet jag faktiskt!

Mischa
0

#5 skönt att veta att det finns fler som inte häpnas ;)

≧◔◡◔≦

Therese_Melberg
0

jag skriver som jag har gjort i alla andra trådar om CM, jag tycker han har vissa bra poänger, typ att man ska vara lugn, ha tydliga gränser när man umgås med hundar, att en hund behöver motion för att må bra och att den inte mår bra av att bara bli älskad och bortskämd. Däremot har han andra mindre trevliga metoder som visas i hans program som jag inte tänker ta efter. Jag plockar bara ut det jag tycker är bra av alla träningsmetoder och av alla duktiga hundmänniskor och gör om det efter hur det passar min hund och mig. Tycker en del verkar tro att man måste ta "allt eller inget" och då kanske man ska blunda för CM.s metoder, men som sagt, han säger mkt bra (men ganska självklara) saker också…

Nilam
0

Hur kan ni inte tycka han är bra? Skulle ni sätta er ner på knä framför en liten jrt som hugger dig i fötterna? Jag tycker han får fram fantastiska resultat, eftersom har gör detta på 1 dag, ibland 2. Alla aggressiva hundar som han konfronterar och får  dem att skärpa sig, han är ju toppen! Säger inte att han är den enda som kan göra sådär och få bra resultat, men jag vet helt enkelt ingen annan.

Jag är inspirerad av honom att träna mer med mina hundar och få fram ännu bättre hundar än vad de redan är.

Nilam
0

Läste nu i andra tråden att han använder elhalsband och grejer mellan klippen.. Finns det något bevis?? För jag tycker man SER förändringen medan den sker, inte att de helt plötsligt ändrar sig! Man ser hur de sakta lugnar ner sig och visar sin undergivenhet och respekt för honom, MEDANS de filmar.

Liss
0

#10 Om du söker finns de även länkar till klipp där han använder elhalsband och stackel.. så de är inte bara påhitt inte. De tror jag ingen har nått för. :)

V-lang
0

Säger som Lisette, och jag tycker också att vi kan fortsätta på den tråden som redan finns om honom =)

ingann
0

är det någon som sett honom ta med sig stacker/el till någon familj han hjälpt? inte jag iaf… han använder de saker familjerna redan har och innan USA lagstadgar bort den användningen så lär inte protesterna här hjälpa. Förhoppningsvis kommer den dagen snart o då lär inte CM använda det heller.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

SaraC
0

En hundtränare ska inte använda sig av sådana metoder, tycker jag. Om det är lagligt eller inte spelar ingen roll. Kan man hundar så borde man veta att det är fel.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

V-lang
0

Att bara komma på tanken att använda det för att lära en hund är vansinnigt….kan man inte lära en hund lyda utan att ta till sånna metoder då ska man inte hålla på med just det problemet. Och att han har använt sig av det på andras hundar finns det bevis på, så nej jag tycker inte om honom även om vissa saker han gör kanske är bra =)

Mischa
0

#8 jag är rätt säker på att det finns andra hundtränare och instruktörer som kan få ett bra resultat, trots att dom inte är med på tv :)

Vad jag har gjort och inte gjort i enstaka fall kan jag inte uttala mig om då jag inte sett det du talar om.

≧◔◡◔≦

Mischa
0

http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=47

nu när jag äntligen lärt mig klistra in :P

≧◔◡◔≦

ingann
0

Sverige har oxå använt samma metoder. utbildade instruktörer på brukshundsklubbar. de instruktörerna påstod sig oxå kunna hundar. skillnaden är väl att Sverige kommit längre i frågan om djurhållning än USA, men de kommer nog dit de oxå så småningom o tyvärr får hundarna lida under tiden…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

lena1
0

18, ja sverige har också använt det tills det blev förbjudet, tyvärr finns det bruks-klubbar som ändå använder sig av det, och det gör dom bakom ryggen på andra, och med folk som inget säger, så det gäller att vara uppmärksam

Peruken
0

17# Intressant artikel eller vad det nu än är:

-Till tröst för det stora antal hundägare som har hundar med problem: Det finns ingen forskning som stödjer föreställningen om att det alltid är hundägarens fel. Tvärt om. Precis som hos människor kan hundars onormala beteenden bero på en rad omständigheter….bla bla och sedan kommer ,tidligare uppväxtförhållanden Oskyldig

Är inte det tidigare erfarenheter och ägare? Är det verkligen bra att jämföra djur med människor, har vi samma betéende?

-Anledningen till varningen i Millans TV-show är naturligtvis att en motsvarande barnpsykolog för länge sedan skulle ha blivit utkastad om han föreslagit att föräldrarna skulle ge barnet stryk om det spelade för mycket tv-spel

Fortfarande ett förmänskligande uttalande om hundar, är alltså hundar människor?

-I ett av inslagen (vars video finns på YouTube) lär han Oprah Winfrey att använda straff på sin hund (bannor, våldsamt kroppsspråk, stirra i ögonen

Ja om man anser att det är våldsamt att använda kroppsspråk , då ligger alla i djurplågerifarosonen, spec de som inte har en aning om vad de säger med sitt kroppsspråk. Jag kan då ta fram ett klipp på youtube (ofta refererat till här tydligen) där en man slår sin schäfer med en GREN och han slår den liggande, ylande hunden i 10 min på ett sätt där det ser ut som om han frenetiskt hugger ved. DET kallar JAG våldsamt!

-Om Oprahs hund fick en hållbar beteendeförändring och slutade yla efter denna tv-inspelning, äter jag upp min hatt

med andra ord den som skriver vet inte ett dugg om hunden blev bättre eller sämre.

-Du kan till och med dra det så långt att du kan få hundägaren att tro att hans hund jagar fåglar för att utmana ledarskapet! (Avslöja inte att det beror på att han äger en fågelhund).

Om nu inte hundägaren vet om att den äger en fågelhund, tänk då vad den INTE vet om hundar överhuvutaget och vilket resultat icke kompetent människa får med en jakthund som inte får jaga.

Ska jag fortsätta?

Nä, jag menar bara på att sitta och referera till något som är så urbota korkat för att på det sätt bevisa att CM är en dålig tränare Oskyldig  OBS därmed har jag inte sagt att CM är bra,jag känner honom inte, jag har aldrig varit med då han tränar, , han har sina metoder och andra har sina, thats it.

Intressant ordspråk:

Det är inte lätt att vara ödmjuk då man alltid har rätt…

lena1
0

20, så då tycker du alltså att oavsett hur man än tränar sin hund, i det här fallet cm så är det helt ok??, du kan aldrig inbilla mig att det inte är hundägarens fel i något av det du räknar upp, för även om det är en problemhund omplacering osv osv….så är det varje ägares skyldighet att rätta till problemet, hela ansvaret ligger där, och det gör man bara kortsiktigt med cm,s metoder, i sverige har de flesta kommit så långt så dom jobbar med hunden långsiktigt dvs med positiv förstärkning osv.

Har hunden sedan någon sjukdom eller fått fel i huvudet osv och det inte går att göra något, då är det i mina ögon bäst för hunden att få somna in,det är vad jag kallar humant hundägande.

Och vad är det som är så korkat refererat angående honom?,och ditt ordspråk talar ju definitivt för sig själv….

Peruken
0

21#

Hmmm, förstår inte riktigt vad du menar?

Det var "artikeln" som sa att:

Det finns ingen forskning som stödjer föreställningen om att det alltid är hundägarens fel.

Inte jag alltså .Jag anser att det är hundägarens ansvar hur hunden blir formad och jag anser också att om en hund är sjuk på något sätt så ska den få somna in, eller om den är aggressiv pga någon misshandlat hunden, så ska hunden också få somna in.

Jag tränar mina hundar med klicker även hästarna. är det därför jag enbart ska säga att alla ska göra det? Det finns många bra sätt att träna djur på, men att försöka ex klicka in en aggressiv hund av större ras , varför den skulle vara aggressiv vet jag inte detta är ett exempel,är inte det första jag tänker göra, det kommer senare i utbildningen. 

Och JA jag anser att det är helt ok att träna en hund med de metoder jag SETT på TV enl CM, jag har inte tittat på youtube så det kan jag inte uttala mig om. Är det fel av mig att ha en egen åsikt?

Men därmed inte sagt att jag anser att alla ska springa runt och träna sina hundar som han, men HAN kan träna hundar på det sättet och instruera ägarna till de hundarna men som de säger, att försöka efterlikna de träningsmetoderna,själv, ska man inte göra.

Mycket möjligt att ordspråket tala för mig, har aldrig sagt att jag är perfekt.Glad

Mischa
0

#22 som du sa, artikeln nämner att det finns ingen forskning på området, inte heller motsatsen.

Jag tror på att få djur föds mentalt sjuka, men några fall måste ju nästan finnas, och jag tror inte heller alla blir avlivade.

≧◔◡◔≦

Zebben
0

#18 Så varför ska vi i Sverige titta på såna förlegade träningsmetoder när vi är flera ljusår längre än USA vad gäller hundhållning/träning?

Zebben
0

#9 Han är dömd för djurplågeri, så en del av hans metoder är inte ens ok i USA.

Är inget fan av honom. Vi har så otroligt mycket bättre instruktörer i Sverige, låt dem träda fram istället. De är vill ju, men stoppas av TV. Varför??

SparklingTindra
0

#25 Håller med dig..

Liss
0

Men gud! nu är de många mannen som talar med hundar trådar^^ pust!

V-lang
0

Usch håller med dig Lisettte…

Nilam
0

#25 Minns ett svensk program med svenska tränare, de va ju hemska! De körde med den hårda, straff-metoden. Så så mycket bättre är de inte…. De va ju t o m hårdare än jag sett honom vara… Obs! Har bara sett ca 3 avsnitt!

Zebben
0

#29 Nu har Sverige fler instruktörer än Barbro B och Jeppe Stridh. Tv är tydligen allergisk mot seriösa och duktiga hundinstruktörer.

Vi har David Selin, Eva Bodfält, Lars Fält, Ingrid Tapper, Carina Person, Anders Hallgren och många fler.

Nilam
0

#30 Det lockar inte tittare helt enkelt.. Eller jag vet inte.. Men sjukt är det..

Zebben
0

#31 Tyvärr får dessa instruktörer inte ens chansen. Tråkigt.

SaraC
0

#32 Förstår inte varför.. Jag längtar verkligen efter ett sådant hundprogram och jag tror inte jag är ensam.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Karmatarerskanise
0

Vi får väl göra en namnlista och skicka in till TV ;)

Nilam
0

#32 Tyvärr ja.