Träna hundmöten
Jag och sambon har tänkt börja träna lite smått med Aramis så han blir bättre på hundmöten. Nu när man möter någon hund och han är i koppel så drar han ganska mycket och vill så gärna fram och hälsa men han kan ju inte få hälsa på alla hundar här i världen.
Och mitt mål är ju att ha sådan koll på honom att jag inte behöver koppla honom när vi möter hundar när han är lös.
Men iaf, det jag undrar är hur man ska börja? Jag har funderat på att låna en av svärmors hundar och ha med i träningen. Jag hade tänkt mig att jag har Aramis tillexempel och sambon har andra hunden. Så kan sambon gå förbi mig och Aramis med den andra hunden och på så vis kan jag träna med Aramis hur jag vill att han ska vara under hundmöten.
Är det ett bra sätt att börja?
Tycker det låter smart att börja med det :) Då gör det ju inget om han skulle springa fram till den andra hunden heller, som kan vara problem när man tränar med okända hundar
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
låter ju jättebra, och sedan utöka med sociala prommisar där det går olika hundar, för det kan vara så att det går bra med just den hunden för att han känner den tex, därför är det bra att rätt snabbt utöka med andra, men då vet ni ju på ett ungefär vad han lyssnar på, och har ju vunnit mycket bara på det:-)
Okej vad bra :) Då ska vi passa på att börja i veckan när sambon är ledig :)
Lycka till Vargnatt!!! :D
#4 Tack :)