Hjälp med morrande hund
Kan någon säga hur jag får min 3 åriga blandras att sluta morra på andra hanar?(Han är en hane själv)
Jag har prövar med koppelkorigering (dvs rycka till i kopplet när han morrar) och det funkar lite,men det ger endå alldrig ful värkan. Jag har även testat avleda honom med godis,men det går inte heller.
Jag har försökt att ta tag i honom när han morrar,men då blir han agressiv och har tom bitit mig några ggr.
Snälla,kan någon hjälpa mig?
Annars så är han världens goaste hund..
Att skälla på honom hjälper inte eftersom han då tror att du är med honom och att ni ska "attackera" tillsammans.
Jag skulle tro att han morrar av rädsla? Att han vill visa först att han är starkast och störst. Morrar han bara åt hanhundar i sin egna storlek?
Prova att sätt dig ned med honom, försök att avleda med godis, funkar inte det så sitt bara där.
Ett annat tips är väl om du klicker-tränar honom, kan gå snabbare och lättare då att träna honom

Funkar inget godis alls, typ köttbullar eller nått jättegott? Håller med #1 skäll och ryck i koppel funkar inte.
Jag tycker godis funkar bäst. Nu vet min hund att när vi möter en hund så får jag godis av matte, han kopplar alltså i hop den mötande hunden med godis. Tycker din hund bättre om en leksak tex boll så kan det funka lika. Beror det på osäkerhet som det ofta gör, så kan man försöka öka avståndet till den mötande hunden så det inte blir lika "farligt" för din hund.

funkar inte om du helt enkelt vänder på klackarna när han börjar? Orsaken måste vara osäkerhet, eller också vaktar han dig? Jag gjorde så med min omöjliga tidigare hund att jag band min honom till en stolpe, så han inte kunde gå till attack, och gick fram med väldans ro till och hälsade den andra hunden och vänligt pratade med dess husse/matte. Då tystnade han. Fast nästa gång fick jag göra samma visa igen.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Jag tror inte att han vill skydda mig,för han morrar bara på hanar.Han morrar på alla hanar,förutom de hanar han mötte som valp.Det är ingen större ide att locka med godis,då han inte bryr sig om det ett dugg,det känns som att jag inte får kontakt med honom.
Jag har testat att låta honom gå med slakt koppel,och det funkar på längre håll,men sen så går det offtast inte.
Hanar morrar ofta åt andra hanar, prova att ta fram hans favorit leksak, gör så att han får uppmärksamhet på dig på nåt sätt, gör så att du blir roligare än den andra hunden! :)

Funkar det inte att ha han under lydnad då? Typ fot.

Testa med någon favorit leksak ist för godis och/eller att ge han kommando att tex gå fot, ligg, sitt, göra trix eller liknande hellst innan han hunnit börja morra
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag tkr inte man ska ge hunden godis eller nåt för att den börjar morra på andra hundar. Stanna honom, och var lugn. Eftersom det inte funkar med att rycka i kopplet så kan du beta på honom snabbt med foten, och samtidigt säga högt "SCH!", alltså så att han blir lite chockad och drar bort uppmärksamheten från hunden. Det ska inte vara peta peta beta utan en lätt kick som inte gör ont och ett kort "SCH" inte ett långt "Sssssch".

#8 Godiset/leksaken ska man ge som avledning och det görs innan hunden börjat morra annars är det försent.

Man ska inte behöva godis över huvud taget.

#10 Aldrig någonsin eller vid just det här fallet?

#11 Vid det här fallet. Såklart man ska ge godis någonsin. :P

#12 Fast här tror jag på avledning och belöning och för mig funkar godis ypperligt:)

#13 Ja, när hunden kan gå förbi utan någon form av aggressivitet så kan man belöna.
Det jag menar med att man inte behöver godis över huvud taget så menar jag faktiskt aldrig egentligen.
Ta exempel en agility hund. En riktig agility-hund ska kunna gå en hel bana utan att ens behöva tänka på godis. Samma sak med vanliga hundar. De ska kunna lyda sin ägare utan att man ens behöver locka med godis eller något. Det är en riktigt disiplinerad hund, det är en riktig hund. :)

#14 Jo men nu är ju det inte så i det här fallet. Det beror oxå på situation och hund. Jag använder aldrig godis i tex jaktträningen för mina hundar då de älskar jakten och då blir själva apporteringen belöningen. Men i lydnaden så använder vi godis för det är inte lika kul som jakt, även om det är kul men där behöver vi ändå nått mer. Det skulle säkert gå ändå men jag ser ingen nackdel med godiset där. Jag använder sällan godis i vardagslydnaden heller, men i inlärningen gjorde jag det. Men sen har jag en hund som har tyckt att hundmöten är läskigt men med avledning så har det hjälpt han att släppa tankarna på den mötande hunden. Så som sagt det beror på situationen.
I mitt inlägg tidigare så menade jag så klart inte att hunden skulle få godiset när han morrar, men det tror jag framgick…

#14 Av vilken anledning skulle man inte ge hunden godis? En hund som inte får godis i agility får ju belöningen i sig att få springa fort och skutta.

#4 Han är osäker och vill öka avståndet till den mötande hunden. På vilket avstånd i hundmöten börjar han morra?
Det Du kan göra är att se till att Du inte får möten på sånt avstånd som Din hund tycker att det är jobbigt på. Till at börja med.
Det Du får jobba med är att visa att Du tar beslut i alla möten. Om Du känner Dig osäker så kommer han bli ännu mer osäker. Gå avslappnat och korta inte upp något koppel när Du ser en annan hund. Belöna honom med godis, leksak eller röst på det avstånd där han fortfarande kan ta till sig av berömmet. Tar han inte godis, så är Ni för nära den andra hunden. Då får Du öka avståndet. Försök få hjälp av någon annan hundägare som Du känner att arrangera många hundmöten så att Du kan planera Din träning.
14, dom flesta som tränar agility tränar upp hunden med godis, sen att hunden inte får godis på banan är lätt avverkat med att ha färsk lever i fickan, sedan har man fingrarna i det och geggar lte, och vips så luktar man så gott om dom så hunden följer med bara av det;-), och som zebben skriver här uppe så får dom sin belöning i det roliga dom jobbar med just då, vilket gör att dom inte blir så intresserade av godis alls.
Håller med Zeeben - öka avståndet och se vad som händer.
Självklart ska en hund kunna lyda utan godis, men ibland är de bara så suveränt duktiga och då vill jag i alla fall på peka detta med godis eller lek av något slag.
**MVH Cerrolyn
#14 Vad en hund ska kunna är det nog många som tycker olika. Alla har ju olika krav på sina hundar och olika förutsättingar. De allra flesta hundar behöver motivering för att kunna lyda eller förstå. Dom är lika mycket "riktig hund" för det. Och en agillity hund har med säkerhet fått belöning för dom hindren den lärt in, men att den inte får det vid tävlings tillfället är ju en annan sak.
Håller med de flesta ovanstående. Avledning med godis, leksak eller liknanden. Det är inte en belöning för beteendet, utan man erbjuder hunden en annan sak att rikta sin uppmärksamhet mot, FÖRE den reagerar på det som stör (som här en mötande hund)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

vi har också använt nyckelknipa ovanför svanskotan så den skramlar och nuddar hans hår, då uppmärksamheten dras från den kommande "faran" Det finns ju veka hundar som gör utfall mot både cyklar, bilar och andra hundar. Det är som människor, vissa är alltid positiva och vissa andra är alltid rädda för allting. Jag hoppas att det löser sig.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Ja, jag tycker att du har fått bra tips här ovan.
Jag har själv en hane som är lite osäker på andra hanar, han har fått "däng" ett par gånger tyvärr…
Min hund reagerar med att morra när det blir obehagligt. Då tar jag bara undan min hund en bit och pratar lugnt med honom. Det hjälper inte alls att skälla på honom (jag har fått honom som omplacering och fått reda på att han har blivit påflugen i efterhand därav har jag alltså skällt på honom för hans beteende). När jag har skällt på honom så har han endast blivit värre…
Så vi går undan en bit och jag pratar lugnt med honom och då lugnar han sig (till slut) och slutar morra.
Din hund morrar för att han är osäker och känner behovet av att skrämma bort den andra hunden. Med koppelkorrigeringar förstärker du bara obehaget.
Läs istället hunden att hundmöten inte är ett dugg läskigt, det innebär bara godis från matte (t ex). Fånga kontakten INNAN hunden låst sig. Går inte det har du agerat för sent.
Vad vill du lära din hund? Att hundmöten inte är obehagliga eller att det finns läskigare saker än andra hundar (dvs mattes vrede)?

Precis! Som #24 skriver. Det är här alla har delad mening, men det finns två sätt. Hur trådskaparen vill göra är upp till henne.
1. Vill man få bort symptomen (morrande/utfall mot mötande hundar) genom att lära hunden hur den ska uppföra sig med bra träning.
2. Man korrigerar sin hund så den inte längre visar någon symptom (morrande/utfall mot mötande) men hundens rädsla/obehag kommer vid varje möte tillbaka, men hunden har lärt sig att det är bäst att gå fint förbi.
Skillnaden mellan dessa metoder är att på metod 1 så får Du en hund som respekterar Dig, litar på Dig och rädslan/osäkerheten över att möta andra hundar är inte längre ett obehag. Hunden litar på sin matte och vet att hon hjälper till vid behov.
Metod 2. Hunden slutar med utfallen men inte för att den lärt sig att hundmöten inte är farliga, utan för att man slipper någon som är ännu värre: att matte blir förbannad. Hunden lär sig att hundmöten innebär mer obehag än tidigare. Hunden möter inte bara en främmande hund, man får arga ord från matte + ryck och slit i kopplet. Dessutom tappar hunden tilliten till matte. Tryggheten försvinner likaså blir relationen mellan hund-matte väldigt lidande. Man förlorar såå mycket mer på att göra en qvick-fix.
Hej och Tack för alla bra svar!Jag har prövat på metoden då man pratar lungt med hunden och han har fått ganska slakt koppel och det har faktist funkat!Iallafall till 90%. Jag tror att jag har spänt mig vid varje möte,då jag visste att han skulle morra,och det måste han ha känt och blivit mer stressad.
Tack för visat intresse och för att ni hjälpte mig och min hund:)