Hund/varg-samma art eller?
Läste en bok tidigare i år där det stod att man inte kunde lära sig något om hundens betéende genom att studera vargar eftersom hunden och vargen kommit så långt ifrån varandra att de inte längre kunde räknas som samma art. MEN en hund och en varg kan ju få fertila avkommer, så alltså ÄR de, rent vetenskapligt sett iaf, fortfarande samma art. Om man jämför med en häst och en åsna t ex. som kan få avkommor men de är inte fertila vilket innebär då att häst/åsna är olika arter. Vad tycker ni? Kan man studera vargar för att lättare förstå hundar? Ska de räknas som samma art? Vargen har ju mycket mer och tydligare signaler än vad hunden har. Läste också i en annan bok att förvildade tamhundar väljer att leva ensamma eller i par, och alltså inte i flock som vargen gör. Är det för att vi människor avlat bort hundens förmåga att ha olika uppgifter och rangordning så att de helt enkelt inte kan fungera i en "naturlig" flock. Jag förstår annars inte hur ett flockdjur som hunden anses vara skulle välja att leva ensam…

Varg och hund är samma art. Så visst kan vi lära oss otroligt mycket om hundar genom att beskåda vargar, i det vilda. Men självklart så skiljer det mycket dem emellan också.
De har ett tydligare språk, men det finns kvar även i många hundraser. Att språket försämrats beror på många saker som avel, arv och miljö. Det är bl.a svårare för en hund att bibehålla sitt språk då de går i koppel och inte har samma möjlighet att visa hela sitt kroppsspråk. Språket försvinner ju även pga att uppfödare avlar på fel individer. Att valpar inte växer upp under idealiska förhålladen. Ja, mängder av olika anledningar.
Sen lever ju inte vargen i flock utan i familjegrupper. Äsch, nu vaknade dottern… återkommer…….
En hund är en vargvalp som aldrig blir vuxen.
Att studera vargar i tamhet finns det ingen orsak till att göra om man vill lära sig deras språk.
Om man kollar på filmer om vargar, och nu menar jag dokumentärer, så kan man se tydliga likheter mellan vargar och vissa hundraser.
En varg som föds - föds in i en flock som denne kommer att få ordna sig efter.
Men en hund som föds - föds in i en "flock" och sen slits ur "flocken" för att få vara med i en människoflock.
I en människoflock spelar mycket av kroppsspråket ingen roll.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Fast inte ens dokumentärerna är direkt bra. Där framgår sällan hur vargar faktiskt lever. Det är otroligt svårt att filma varg.

Du kom med en kanon fråga. Jag går mycket efter vargens beteende när jag fostrar mina vovvar. Norrbottenspetsarna har klarast språk. men dom ligger närmare vargen än dom andra. Jag rekomenderar dej att läsa Jan Fenells bok. Kommer inte ihåg vad den heter. Lär dej förstå din hund eller något liknande. Vad jag vet har hon skrivit 2. Hon är väldigt stor som hund profil i england. Jag fick mång AHAn när jag läste boken. Men allt passar inte alla, så ta till dej det du gillar. Men grunden behöver du.
Jättebra svar från Zebben ;)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#4 Fast hon har forskat på varg i hägn. Där är det hårdare och mycket tuffare än hos vilda vargar. Vilda vargar lever familjeliv, i hägn är det vargar som stoppats ihop i en grupp.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Är inte själv någon fan av Jan Fenell. Det finns otroligt mycket bra böcker om hundar. Kan varmt rekomendera Kerstin Malm och hennes tre böcker: Aggressivitet hos hund, Relationen Människa-Hund och Rädsla och seperationsproblem hos hund. Grymt bra!
Rekommenderar även böcker av A. Hallgren, Turid Ruugas, Ingrid Tapper, Eva Bodfält, Per Jensen, Lars Fält, Karen Pryor. Gillar deras hundtänk.
Att studera vargar som lever i fångenskap är ingen idé, de beter sig inte alls som vargar i de vilda. Vargar i fångenskapen kommer ju från helt olika platser, medans de vilda lever i familjegrupper där de inte alls på samma sätt konkurrerar om mat osv. själv tycker jag att man kan jämföra hundar och vargar i vissa bitar, och vissa hundraser eftersom vissa hundraser är nästan helt omöjligt att se deras kroppsspråk på, te.x shar-pei.

En varg som söker upp en hund i naturen, går leksamt fram viftar med svansen o underkastar sig så hunden tror han är herre på täppan, men så fel hunden har, det är vid lek som angreppet kommer.

Jo, var på kolmården förra året och hälsade på vargarna där och vargskötaren sa då att hon tyckte att hundar hade mkt färre och mindre tydliga signaler än vargar. Visst beror det mkt på attdet för en del hundraser är fysiskt omöjligt att visa några signaler alls på ett bra sätt, men även de hundar som kan har färre singaler äb vargarna. Hon sa också att hundar har mkt större benägenhet att bita än en varg har, de har nån slags inbyggd spärr mot att bita andra flockmedlemmar, så de gör allt för att lösa sina konflikter utan att bita och slåss på allvar.
Har precis läst klart "etologiboken" (kommer inte ihåg om det var exakt så den hette)av Ingrid Tapper. Rekommenderar den varmt, en otroligt intressant bok! Det var i den jag läste att förvildade tamhundar väljer att leva ensamma eller i par, så jag började fundera varför. De borde väl välja att bilda egna familjer som vargarna gör, eller?

Hundarna har ju varit tama i många hundra år så det är väl inte så underligt om de ändrar lite på sitt beteende. Det jag menar är att dom är lika, men inte exakt. Prova på metoden som Jan Fenell använder ett tag så får du se om det blir något gensvar. Hemma hos mej blev det effekt direkt. Har inte provat allt, men en del. Det finns säkert jätte många olika bra hund människor och bra böcker..