angående kullar på 1 tik?
Hur tätt kan/får man ta kullar på 1 tik? 3 kullar på 1 år måste väl vara alldeles för mycket?
Anledningen till min fråga är att jag igår träffade en tjej med en liten blandis som precis fyllt 1 år. Den lilla killen visade sig vara hel storebror till min kompis valp som är 6 månader. När jag pratade med min kompis om det idag sa hon att "uppfödaren" pratat om att ta ytterligare en kull snart vilket hon nu verkar ha gjort enligt annonsen på blocket. Alla 3 kullarna har samma mamma men sista kullen nu har Chihuahua som pappa istället för mellanspetsen som är pappa till kull 1 & 2…
Den stackars mamman (nakenhund/chihuahua) måste väl bli helt utsliten med allt det innebär att vara dräktig/dia hela tiden
*vet inte om det hamnade i rätt grupp*
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Har för mej att man får ta 2 kullar i rad men att tiken efter det måste vila ett tag (minns ej hur länge)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
18 månader om jag inte minns fel?
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
okej.. men det här är 3je kullen på 12 månader… *låter mycket i mina öron*
/Ingalill

Det är nog inte tillåtet enl djurskyddslag… kan ev vara en bra idé att anmäla ett sådant fall
_**/Mvh Anne

Stackars tiken! Det är bara pengar i huvudet på en del.
SKKs grundregler för hundupp-
födning.****
5. Iaktta god kynologisk sed i avelsarbetet, vilket bl a innebär att i regel inte låta para tik tidigare än den ålder som rekommenderas av respektive specialklubb, dock inte tidigare än vid andra löpperioden.
Ej anstränga tik i aveln med för många, för stora eller för täta kullar. Detta innebär att tik får föda högst fem kullar och alltid skall ges tillräcklig vila mellan valpningarna - i princip minst 10 månader. Tik över 7 år skall alltid ges 10 månaders vila. Tik som inom 10 månader föder två valpkullar, skall före nästa valpning vila minst 13 månader.
För tik över 7 år gäller dessutom att uppfödaren skall kunna uppvisa veterinärintyg utfärdat före parningen vilket utvisar att tiken är i sådan kondition att inget hinder föreligger för dräktighet.

Tack Kerstin =)
_**/Mvh Anne

Men hur lyckas man ta 3 kullar på ett år? Det hinns ju inte med? Om nu inte tiken löper ovanligt mycket.
#8 Haha, det kanske är en sån tik som löper mer än 2 gånger per år och när första valpkullen är 8 veckor så löper den igen och paras. ;) 
Den jag träffade igår fyllde 1 år i slutet på januari (alltså född jan-07), min kompis valp är född 31/7-07 och denna 3je kull är född 5/1-08 … det blir ju 3 kullar på mindre än 12 månader
är det djurskyddet man anmäler till när det gäller sådant eller är det någon annan?
jag avskyr folk som utnyttjar djur för att enbart tjäna pengar ![]()
/Ingalill
ja det måste vara djur skyddet..berätta hur det går om du gör något sedan,lycka till
#11 tack. jag ska genast kolla upp nummer o sånt o ringa i morgon=)
/Ingalill

#12 berätta gärna hur det går =)
_**/Mvh Anne

För det första är 1 år alldeles för tidigt för att få en kull. Tiken är ju inte varken utvecklad eller mogen i huvudet för att klara att uppfostra en kull. För det andra så får man ta 2 kullar på raken så att säga. Men sen måste hon vila minst 12 månader. Och som någon sa, att dom bara får 5 kullar i sitt liv. Är man inte med i skk kan man tydligen behandla sin hund hur som helst. Låter som en valpfabrik jag läste om från öst staterna. Undrar just hur gamla valparna var när dom såldes?
Jag skulle inte tveka med att anmäla en sådan sak.

Är väääldigt vanligt att folk parar sina unga dvärghundstikar redan vid första löpet! Tycker det är hemskt! kan dom inte få vara juniorer den tid dom är det! Det är ju såå mycket dom ska lära sig vid den tiden, det passar inte alls att börja avla så tidigt! Sen så behöver man ju se lite mer hur hunden ÄR om den är lämplig för avel överhuvet taget! Nej fy för sånt!
alltså tiken är tillräckligt gammal… stämmer deras hemsida så är hon född 2004 (de har lagt in en "stamtavla" på en hund som är 50% chihuahua+50%nakenhund). det jag tycker är hemskt är att hon fått 3 kullar på mindre än 1 år.
min kompis hämtade sin valp (nu 6 månader) vid 8 veckors ålder….
/Ingalill

Ovanligt att dom löper 3 ggr/år bara.. Men det finns väl nån som gör det, men det vanliga är ju 2 ggr/år..
#17 Det är inte så ovanligt som man tror..

Jag har det bra åt andra hållet. Raksha löper en gång om året!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter