Hundar iFokus

Hundar

Etikett: agility
Läst 2139 ggr
Cavello
0

Lära en tax slalom?

Jag har en taxtik på 6,5 år som har hopptränat regelbundet sedan 8 månaders ålder. Hon har inga problem med sin rygg (kollat hos veterinär) och nu har jag funderar på att börja träna agilty mer seriöst. Hoppning är hon haj på men nu när jag ska börja träna slalom går det lite trögt.

Har gjort såhär: Satt upp tre pinnar med ungefär 50cm avstånd mellan varandra och visar vägen mellan pinnarna med godis medan jag säger "in" för att gå ifrån mig och "kom" för att komma mot mig. Har du några tips på hur man kan förenkla träningen mer?

~ MVH Matilda Andersson | www.mphotograph.2u.se ~

Cavello
0

*putt*

Hennum
0

vad jag har förstått och fått höra så är det bättre att lära hunden ett ord för hela slalomet. som man bara säger en gång, alltså när hunden ska gå in. men det kan ju vara olika från hund till hund vad som funkar bäst.

man kan sätta upp små pinnar med snören på för att hunden ska lära sig att gå in i slalomen från rätt håll alltid. så att den helt enkelt bara kan gå in på rätt vis. och så är det viktigt att träna med hunden på båda sidor om sig.

köp boken Mera Agility. Den är riktigt bra. Allt man kan vilja läsa om agility står där typ. och det står väldigt mycket om att lära hundar slalom. massa olika sätt och så.

har ju gått ett tag sen du skrev. hur har det gått med slalomen?

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

TinaH
0

Slamom hindret är känt för att vara det svåraste på hela agility banan.
Jag själv sägaer bara "sla-lom"" och han går in….=)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

SparklingTindra
0

Man ska alltid ha ett jämnt antal slalompinnar för att hunden ska komma in och gå ut på samma sida av slalomen varje gång.

Att lära hunden kommandon som in och ut kan vara ett problem om man kör en hel bana eftersom att det kan ta längre tid och det kan bli förvirrande både för dig och din hund. Prova att bara använda ordet slalom som du kan upprepa flera gånger istället.

Slalomen är nåt som dom flesta hundar har svårt att lära sig, men ge inte upp. En dag kan hon det! Glad

Cavello
0

#2 Vi har tränat lite mer på slalomen och nu kan hon gå in och ut på rätt sätt. Men hon får inte riktigt upp farten som man ser att agilityhundar har. Har ni några tips? Hon kan få upp farten men då händer det att hon missar några pinnar för hon blir för ivrig.

mandan
0

# 5 Farten kommer. När hon blir säkrare på hindret kommer hon att öka farten.

Men när hunden verkligen kan slalomet kan man ha något godis i slutet. Då blir hunden snabbare och den får ett mer självsäkert slalom. Det finns säkert hur många sätt som helst men så har jag gjort och jag är helnöjd med vårt slalom.

Therese_Melberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har provat flera olika slalom-inlärningsmetoder till mina hundar. Elvis har jag lärt in med godis och visat med handen vart han ska gå. Problemet är att det tar låång tid innan hunden fattar vad det går ut på och den lär sig inte att göra slalomet på egen hand utan vill ha stöd av dig. Det innbär att du först måste lära in gå mellan pinnarna och sen att den ska göra det utan stöd från dig. Det går ju men tar som sagt längre tid.

En annan metod är att bara ha en port (två pinnar) och med hjälp av klicker belöna när hunden råkar göra rätt. Det bästa med den metoden är att hunden är med och tänker på vad den gör, vilket oftast gör att den lär sig fortare. Det finns en annan metod på Marie Hanssons hemsida som är ganska lika den här metoden.  Kolla på  http://www.jycke-tryck.se/agilityb.ht för mer info.  Klicka sen på " basta metoden"

Ytterligare en metod är att ha ett fyrslalom och en leksak och busa med hunden. Ta bort leksaken och belöna när hunden går in i första porten genom att kasta leksaken till hunden igenom första porten så att hunden gör rätt. Kanske låter lite virrigt för det är svårt att förklara. När hunden sedan självständigt går in i första porten (mellan de första två pinnarna) lägger man till nästa port. Eftersom hunden då får tänka på vad den gör lär den sig fortare och eftersom leksak är en ganska uppstressande grej (till skillnad från godis som är lugnande oftast) så får man även farten "gratis".

Håller med föregående om att det är bäst att ha ett ord för hela slalomet, men jag skulle inte lägga till kommandot förrän hunden vet ungefär vad man ska göra, t ex när den kan gå ett fyrslalom ganska självständigt.

Lycka till!

Hennum
0

vår hund är oxå ganska långsam på slalom, hon hoppar lixom inte mellan pinnarna, utan småspringer… och samma här att hon missar ibland.

man får väl träna på det oxå, och så kan man ju springa snabbare på resten istället, så gör det inget :) fast lite frustrerande om det är en lång slalom. missar hunden så är det bra att börja om från början. fast inte för ofta, för då blir det tråkigt.

det är viktigt att träna på att gå in i slalomen från alla olika håll. risken finns ju att hunden går in på fel sida om man kommer in från andra hållet.

vet inte om jag kom med något du inte vet redan. det är iaf saker jag fått tänka på mycket.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

flow
0

Ett annat sätt att lära in slalom är ett som jag snappat upp av Mikko Aaltonen (bl.a VM 1a med sin Ava).
Vi gick en kurs för honom där vi hade våra unghundar med oss för att få nya ideér och tips samt nytänkande.

Han kör slalominlärningen på så sätt att du lägger upp slalomet som det skall vara (i början hälften av pinnarna).
Du har en medhjälpare med dig som håller hunden i koppel.

Du säger ditt kommando för hindert till hunden och hjälper den lite på traven,
medans medhjälparen ser till att hunden inte kan gå fel.
Helt enkelt att om denne märker att hunden är på väg att ta fel väg, så "styr" den hunden rätt.
På så sätt blir det aldrig "fel" för hunden och den får en positiv inlärning.
Detta gör också att hunden inte blir så bunden vid din hand/att du är alldeles brevid och du får den att snabbare göra slalomet helt själv (undantag finns ju överallt), oberoende var du befinner dig.
Jag kör detta inlärningsätt på min Spanska Vattenhundstik och hon har lärt sig hindret otroligt fort. På min gamling körde jag det klassiska med godis och visa vägen med handen.

Det finns otroligt många inlärningsätt för alla hinder, vissa går fortare, vissa tar längre tid, men oavsett blir ofta resultatet detsamma i längden. Sen har ju förståss hundrasen stor betydelse i hur fort hunden lär sig de olika hindrena, eftersom det kan vara otroligt stor skillnad på "arbetsmoralen" från ras/hund till ras/hund.

Lycka till!

Cavello
0

Tack för tipsen! Ska provas när stormen har lagt sig.

Fanni
0

Hugo, är tre år och jag ska börja träna agility med honom. jag har köpt en liten bana som jag har hemma på gården. de är slalom pinnar med i den, och jag har försökt i sommras men han förstår inte hur han ska göra.. spelar ingen roll hur många gånger jag försöker, jag gör det ett tag och låter honom göra annat och sen prova igen men han hajjar det aldrig. något tipps ?

Elna
0

Har själv tränat mycket slalom för att få en snabb slalom som hon hoppar igenom, först gick det ju ganska sakta eftersom jag ville att alla pinnar skulle tas rätt, sen när hon kunde det så började jag peppa henne mer och nu går det välldans fort utan att jag peppar utan bara säger "Slalom" ^^

http://youtube.com/watch?v=q26b8MMI2SI