Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1206 ggr
Chatrine
0

Min hund vill inget

Hej

Jag har tagit hand om en hanhund  på snart 3 år. Han var nervös och gjorde utfall mot folk, han gör det fortfande men i mindre skala.

Nu har jag läst böcker och tittat överallt om morrningar och aktiviteter och allt låter ju jättebra! men när jag försöker aktivera min hund inomhus så blir han ängslig och bara ser allmänt rädd ut för mig. Jag gör som det står och jag läser hans språk och jag gör språket mot honom med men inget hjälper. O så sitter han bara vid dörren och väntar på att husse ska komma. Han blir så ledsen när en av oss inte är hemma.

Några fler förslag hur jag ska kunna aktivera min hund utan att han verkar rädd för mig?

Velsan
0

Kanske ska börja att träna honom när båda är med, så han käner sig trygg? Träna på de ställen där han känner sig hemma, bygga upp en tillit och försöka ta reda på vad han gillar, godis, leksaker, bus?

Man får ta det i små steg, vi har haft hand om två omplaceringar, varav båda var livrädda för människor, ena kissade på sig så fort man böjde sig över henne, den andra gömde sig under sängen när vi skulle ta ut honom.

Men sakta men säkert blev båda bra hundar :)

SparklingTindra
0

Hur länge har ni haft honom? Det kan ta upp till 1,5 år innan en hund känner sig hemma på ett nytt ställe. Ni kanske ska ta det lite lugnt med träningen i början och bara låta honom vara med nästan överallt och stärka banden mellan er med promenader och att bara sitta och mysa.

Vattnadal
0

Gör enkla saker då, kasta ut en näve godis på golvet och gå därifrån om det behövs, för att han ska våga leta och öäta. Fungerar det bra, börja gömma dem, när han ser dig, och låt honom leta. Gör sen svårare och svårare nosövningar inne.Det stärker hans självförtoende och ni gör något skoj.

När det fungerar kan ni kanske börja klickerträning.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Chatrine
0

Vilka bra svar! Vi kör med klicker ute och han tycker det är jätteroligt, allt funkar bra utomhus men inte inne… men han får ju sin träning men iaf… han har bara bott här en månad så det tar nog lite tid. Han har funnit sig bra här trots allt. Tack igen för svaren och tipsen, jag tar det till mig!