Avliva eller inte ?
ag och maken diskuterar fram och tillbaks om det är rätt attt avliva vår kära hund eller inte. Vi har en hund (Lagotto) som är 14 år gammal. Vi ärvde henne av mina svärföräldrar för 2 år sen , när de dog. Hunden har en hel del livskvalitet : tycker om promenader , lek och gos. Men hon har bitit både min man, svärmor och min son . Hon har även varit nära att bita mej o dottern flera gånger också. Hon tycker om att ta strumpor som hon sen vaktar och hugger mot den som närmar sig. Hon har även väcka oss 2-4 gånger per natt för att kissa.
Hon har även blivit lite stel i bakbenen : har svårt att klara trappor ibland.
Tacksam för svar från Er angående era åsikter.
Har ni gjort någon hälsokontroll hos veterinären?
Någon utredning om varför hon bits, är det smärta eller resursvaktande?
Samma sak kissandet om det beror på något medicinskt att hon behöver ut så ofta?
Det är svårt att uttala sig om andras djur och situation, men viktigt är att komma ihåg att det är mer rättvist mot djuret att avliva en dag för tidigt än för sent när livskvaliteten inte räcker till längre.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#1: Tack för svar! Nej hon har inte varit hos veterinär på 1 år drygt. Har bokat en tid hos veterinär nu, efter ditt tips.
Hon bits ibland a om hon blir rädd. Hon försöker nästan alltid bitas om man försöker ta nåt från henne som hon inte får ha .
Mvh Anna
#2: Det låter som en bra plan ☺️
Passa på att diskutera med veterinären, när du ändå är där och de har hunden framför sig, om saker att hålla utkik efter som visar på att det närmar sig sista vilan
#2: Spontant tanker jag att rädsla kan bero på nedsatt syn och hörsel med åldern, är det något ni reflekterat över i vardagen?
Hundar kompenserar ju mycket med nosen, men kan också vara värt att diskutera med veterinär speciellt om det är något ni märkt av.
#4: Tack för svar. Ja det skulle kunna vara så att hon hör o ser dåligt. Men de gånger hon bitits är när någon försökt ta något från henne som hon vaktar : en strumpa eller mat. Eller när hon tex inte vill gå ner från sängen fast hon måste det.
Mvh Anna
Bra att ni har bokat tid hos veterinär, man vet inte vad beteendet kan bero på, det kan vara massa olika faktorer som spelar in.
Du skriver att ni tog över henne efter ett dödsbo för två år sedan ? Har hon varit likadan hela tiden, eller har det kommit sucssesivt ?
Spontant tänker jag att hon är rädd och osäker eftersom hon har blivit "övergiven" av den som haft henne i kanske tolv år. Men jag vet inte om det är så.
Hur har det gått?
Äldre hundar kan bli dementa vilket kan ändra deras personlighet negativt. 14 år är väldigt gammalt och artros, nedsatt syn och hörsel är väldigt vanligt. Det kan få hundarna att bli reaktiva.
- Redigerat 2026-01-16 01:43 av Karmatarerskanise