Hundar iFokus

Hundar

Läst 123 ggr
Novelia
0

Unghund attackerar äldre hund

Jag har två hanhundar och förra sommaren började den yngre oväntat att flyga på den äldre. Under året som har gått har vi lyckats begränsa detta genom att separera vid tillfällen vi ser att den yngre blir triggad. Senaste veckorna har varit väldigt bra mellan hundarna, dom har lekt och gosat, promenerat tillsammans och jag har endast behövt separera dom vid mat.

Igår flög den yngre 1.5 år på den äldre 11 år, igen. Han gick fram till den äldre och slickar honom i mungipan. Plötsligt vänder han ryggen till honom och stelnar till innan han flyger på i en helt rabiat attack och sedan dess har han attackerat den äldre säkert 6 gånger. Det är svårt att lista ut när han ska attackera då han för mig gör det utan uppenbara faktorer, det är anledningen till att jag inte håller dom åtskilda ständigt eftersom att jag vill att detta skall funka.

Jag tror att min gräns är nådd? Jag känner inte att livet är värdigt för någon utav dem. Nu är dom iallafall skilda åt igen för den äldres säkerhet, eftersom att attackerna inte förutses av oss. Men det går ju inte att leva såhär ständigt! Flocken är trasig och kaotisk.

Vad ska jag göra? Jag har alltid tänkt att detta är övergående, en period. Men det handlar om min äldre hunds sista år i livet som blir helt förstörda av detta nyinflyttade monster. Dom är av en frisk liten ras så 11 är inte supergammalt. Min äldre hund är frisk och mår i övrigt bra, men detta innebär såklart en stor stress för alla inblandade.

Någon som varit med om liknande och kan råda?

I have no sympathy for people without empathy

Karmatarerskanise
3

Usch vilken jobbig situation.
Eftersom du inte kan se vad han reagerar på tror jag en omplacering av den yngre är tryggast för alla. Tyvärr funkar inte alla hundar ihop 🥺

Emo
1

Jag var med om något liknande. Den yngre blev med tiden elak mot den äldre.

Då fick den äldre hunden sin mat på bordet när vi åt. Den yngre fick sin på golvet.

En vän från brukshundklubben var här och när vi satte oss vid bordet satte sig den äldre på sin stol. Då undrade gästen om den yngre skulle ha en av de andra lediga stolarna. Då svarade jag att det skulle hon inte få, för hon hade kunde inte uppföra sig vid bordet.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

• Redigerat 2025-04-13 05:29 av Emo
Draken
0

Vilken jobbig situation. Vad är det för raser på hundarna ?

Jag håller nog tyvärr med om att det kanske är det bästa att omplacera den yngre, eller finna sig i att de får vara åtskilda inomhus.
Hur fungerar de utomhus på promenader ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

molam
0

Jobbig situation, min första tanke är om du är säker på att den äldre hunden är fullt frisk, dvs kollat den hos vet, så det inte heller finns några ålderskrämpor, en så kallad Seniorkoll?
Min andra tanke är att om detta pågått i runt ett år så bör det har börjat när den yngre var runt halvåret, och med en mindre ras antagligen när den yngre började bli könsmogen, och då kan det vara så att den yngre, inte funkar ihop med andra hundar och egentligen skulle varit ensamhund, och då är ditt båsta val att omplacera den yngre, eller två, att den försöker ta över, och då är det ni som måste gå in och lägga grundreglerna, men det gissar jag att ni har gjort.

Vissa hundar trivs egentligen inte i flock, även om hunden är ett flockdjur, i min flock har jag en som egentligen skulle vara ensamhund, han vill inte ha dom andra för nära osv, men i detta fallet är det hanterbart då han inte slåss med dom andra, utan bara låter fult, men inte ens det om jag påminner dom andra att hålla avstånd (ett inlärt kommando på mina hundar)

Önskar dig all lycka, men skulle säga att du bör göra en seniorkoll på den äldre, om det inte är gjort, innan du börjar fundera på omplacering, kan vara en sån liten sak att den äldre börjar se dåligt och då ser sin yngre sin chans, men då kommer det inte bli nån bättring, men säg att den äldre har lite artros kanske, då kan det bli bättring om den får Smärtstillande och blir lite piggare =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Krullibull
2

Min hund hatar pappas hund och de hålls ALLTID åtskilda med kompostgaller. Min hund är alltid med mig när vi är där som extra säkerhet. Om min spänner sig det minsta eller får dominant svansföring i den andra hundens närhet (vid gallret) ber jag honom gå därifrån genast, innan det blir mer än så. Jag griper in vid 1 när de första tecknen kommer och inte vid 5 med fullt slagsmål.

Om du absolut inte vill omplacera den yngre hunden, ta in en duktig hundinstruktör som kan hjälpa er lista ut vad detta beror på och om möjligt åtgärda. Du har en unghund så det kan vara övergående, men räkna inte med det eftersom vissa hundar helt enkelt inte funkar ihop.

Oavsett MÅSTE de hållas åtskilda, oavsett hur det känns. Att du inte ser några klara tecken på att det ska smälla är tvärtom anledning till att de SKA hållas åtskilda eftersom du inte kan gripa in och förhindra attacker.

6 attacker är bevis så att det räcker och blir över på att det inte är hållbart att låta dem träffas. En enda hade räckt för att jag skulle åtgärda, om inte bara tecken på det. Det är ditt ansvar att hundarna hålls säkra, speciellt om du inte kan avläsa dem. Även om inga skador uppstår så gör det ont!