Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 697 ggr
Jasmiin
0

Tillräckligt gammal?

Hej hej, jag undrar om ni tycker att en 12 åring kan klara av ansvaret för en hund

[Vargnatt-]
0

Ja det tror jag nog att man kan när man är 12, beror helt på hur mogen man är :)

Karmatarerskanise
0

Nja, det tycker jag nog inte. Jag antar att du bor hemma och då är det bäst att alla hjälper till.

SaraC
0

Det tror jag man kan, förutsättningsvis att man har föräldrar som finns där och hjälper till och backar upp en när det behövs!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Robinsnel
0

Visst ansvar är bra.. Men det måste nog finnas en huvudansvarig förälder.

lena1
0

absolut kan en tolvåring det….bara det finns föräldrar som backar upp om man har annat att göra i livet eftersom man har hela livet framför sig då, och många ggr har man inte tid med en hund som den behöver…den lever ju i många år framöver….

Karmatarerskanise
0

Just pga av att det är så mycket som kommer att hända i en 12 årings liv, tycker jag inte att huvudansvaret bör ligga på barnet.

Pomperipossa
0

Nej. Har en son på 10 och anser inte att barn ska ha det ansvaret. Om snälla lillla Ludde skulle bita någon eller hitta på annat ofog så måste det finnas en vuxen som har huvudansvaret. Det kräver otroligt mycket jobb med en hund så det är i så fall bättre att man skaffar en till hela familjen….

Jasmiin
0

Tack för alla svar ! Flört

ingann
0

huvudansvaret ska inte ligga på ett barn. ha gärna hunden som "din" (det har mina barn som är 12 o 15) men en vuxen måste ha huvudansvaret om något händer, veterinärkontakter, försäkringar osv…

det jag märker här hemma är att mina barn inte riktigt klarar av att säja ifrån till Åskar när han gör dumheter så där måste jag gå in o ta över… sen har de så mycket annat efter skolan så hunden skulle inte få den tid och motion han kräver om de skulle ha hela ansvaret…

så mitt råd är att köpa en hund till hela familjen men att du/ni kallar den för din Glad

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

LillMalin
0

Men alla böcker jag har läst, då står det att barn aldrig ska ha huvudansvaret.

själv tycker jag att barnet kan ha ansvar, fast har man för mycket press på sig, så blir man bara stressad, och kanske inte hinner med så mycket annat……………..

Juliette-
0

Inte helt själv.. Huvudansvaret måste vara på föräldrarna men är de en mogen ansvarsfull 12åring blir de säkert inga problem alls..

Pomperipossa
0

Jag tycker tom det är fel att barn är ute och rastar stora hundar själva…. En större hund är stark och då har ett barn inget att sätta emot (inte en del vuxna heller). Sonen har tjatat på mej att han vill ut och gå med hunden. När det var som värst så gav jag honom helt enkelt kopplet sen ropade jag på hunden varvid han flög som en vante efter. Även den snällaste och lydigaste hunden kan få för sig att dra iväg…..

Jasmiin
0

ok, men i det här fallet så tänker jag på en Chihuahua som ska rastas o så.

Pomperipossa
0

#13 Ja men det kan ändå hända nåt man inte räknar med. Man kan träffa en lösspringande hund som är aggressiv, eller vad som hellst….

Jasmiin
0

jaha , ok