Gå ut med hund vid snöstorm
Måste man Gå ut med en bichon frise dom dagar det är snöstorm eller oplogat på vägarna?
Hunden måste ut och göra sina behov.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1: man kanske kan låta dom gå på låda med kattsand…bichon frise kräver minst 30 minuters motion dagligen..
#2 Nej låt hunden gå ut.
Är det kasst väder mår den inte dåligt av att inte gå promenader varje dag men måste komma ut och kissa och bajsa. Man behöver ju bara gå i närheten av där man bor, ingen promenad
Man behöver väl kanske inte gå långpromenader i snöstorm men kissrundor bör man ju absolut gå oavsett väder.
Hade orange varning två dagar i rad här, helgen som var, med kraftigt snöfall och vind på uppåt 25m/s. Då gick vi bara ut på rastningsrundor både för att usch snuskväder men också av säkerhetsskäl iom fallande träd och ivägblåst bråte haha
#2: förlåt men 30 min motion per dag känns väldigt lite oavsett ras …
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#4: jag googla bichon frise motion och där stod det att 30 minuter dagligen räcker..king charles spaniel behöver 1 timmes motion och beagle hela 2 timmar så den sistnämnda är utesluten för mig att införskaffa..
#5 Då har du inte varit källkritisk, 30 min per dag är alldeles för lite och man kan inte sätta tider, för beror på sträcka,tempo mm.
Alla hundar ska ut varje dag oavsett väder, jag har Chihuahua, världens minsta hundras, snöstorm eller inte, dom SKA ut, kattlåda är för katter inte hundar, vill du att djuret ska gå inne skaffa katt.
Att låta en hund, framför allt en liten hund, gå inne är 100% att skjuta sig själv i foten, många mindre raser är redan svåra att få Rumsrena, men låte du dom gå inne, då blir dom bra mycket svårare att få rumsrena, inne står för vila, mat kanske lite lek, ute rastar man av sig och gör mer krävande träning osv (räknar inte med en hundhall nu, tänker inne i huset/lägenheten, helt enkelt där man bor)
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#7: räcker det att släppa ut hunden en snabbis för att uträtta sina behov vid dåligt väder?
Ja det måste man. Oavsett ras på hunden så måste den ju få komma ut och göra ifrån sig ordentligt några gånger per dag.
/Fia ☁️
#9: kan man inte låta små hundraser gå på låda?
#10 hundar SKA ut, inte gå på låda. Vill man ha som går på låda för man skaffa katt eller kanin.
#11: möjligt men jag vet att vissa hundägare låter sina små chiuahuar gå på låda..
#12 Det är bara korkat. Då har man valt fel djur.
Varför undrar du förresten? Vad är det som gör det knepigt att gå ut i ruskigt väder?
/Fia ☁️
#14: pga jag inte kan gå ut om det är mkt snö på marken pga halkrisk..jag har nämligen svaga ben och knän och vill inte ramla o skada mig.
#15 En ursäkt enligt mig. Hunden måste ut, kattlåda är INTE något hundar ska gå på. Då får man ordna någon som kan ut med hunden eller lösa det på något annat sätt.

#15 Då kanske hund inte är så lämpligt. Den behöver gå ut flera gånger om dagen, varje dag, året om.
Jag är utbildad på hund, skulle jobba med det. Men en misslyckad ryggoperation satte definitivt stopp för det. Jag har fått inse att jag kan inte vara hundägare nu. Hur mycket jag än skulle vilja. Jag kan gå vissa dagar, men inte alla. Och det räcker ju inte.
#17: jag är intresserad av vissa reptiler,fåglar och däggdjur..som ett billigare och allergi vänligare alternativ till hund har jag övervägt en tegu eller varan ödla pga det är intelligenta reptiler.men jag får dålig respons när jag söker information om dom..
#15 kan man itne av nån anledning gå ut ,ed hunden då är hunden INTE ett djur för dig, du får kolla vidare, du ska INTE låta en hund gå på låda, nedvärderande och hunden får inte utlopp för sina behov.
Jag hade ett diskbråck i somras, kunde knappt röra mig, gick ÄNDÅ ut med mina hundar själv, absolut, det gick sakta och det kanske inte var vanliga längden på promenader, men dom fick komma utt alla gånger dom behövde och dom fick kissa/bajsa, nu har jag varit sjuk och hostat upp mitt diskbråck igen, och nu är det extremhalka ute, jag går ÄNDÅ ut med mina hundar.
Köper man en hund så har man tagit på sig ansvaret att ta ut hunden i ur ch skur, då det är vad hunden Behöver och FÖRTJÄNAR.
Ska du envisas med kattlåda då får du skaffa katt, eller som ovan skrivit Kanin, dom kan också lära sig att gå på låda, igelkott med för den delen INTE hund.
#12: Jag har Chihuahua och det skulle aldrig falla mig in att låta dem gå på låda. De SKA ut, oavsett väder. Jag har kronisk värk och felställnibg i ryggen, kyla är INTE bra för min kropp, men hundarna går jag ut med oavsett, om än bara korta rastningsrundor när det är väldigt kallt och/ eller snöstorm.
BFU: Mina små
#20: jag tror ni har fördomar mot ny tänkande idéer när ni säger att en hund inte kan gå på låda…men jag håller dock med om att en hund behöver regelbunden motion och mental stimulans..
#21 Nytänkande? snarare vanvård, hundar SKA UT varje dag, en hund är inte en katt, en hund är en hund, dom kräver att få gå ut på sina promenader, varje dag oavsett väder, man klär på sig, skaffar rullstol, whatever, eller så Skaffar man INTE hund
#22: jag har källor som hävdar att chiuahua kan gå på låda som en katt…
#22: folk har alltid fördomar mot nytänkande idéer som strider mot vanliga normer.
Rasta din hund minst var 6:e timme
Alla hundar behöver daglig motion och ska vara utomhus varje dag. Du bör rasta din hund minst var 6:e timme dagtid. Valpar och äldre hundar bör du rasta oftare.Om din hund är i en rastgård hela dagen ska du rasta den på en annan plats för att den ska få komma utanför rastgården åtminstone 1 per dag.
https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/hundar/sa-skoter-du-din-hund
Och ordet rasta må inte vara så hårt definierat men att dra det så långt som att en låda räcker… det skulle jag inte våga påstå att man kan.
- Redigerat 2025-01-17 15:11 av [Undertaker]
#24: Nu gäller det inte nytänk utan ett djur, och därmed levande väsens, livskvalité. Och även hundar som kräver ”lite motion” kräver både fysisk och mental aktivering.
Är du lat eller funktionsnedsatt så att du inte klarar att möta dessa behov så är hund inte rätt djur för dig.
Det är ett levande djur, inte ett forskningsprojekt.
#26: jag kanske skaffat Katt istället då..
#23 jag har källor att alla som dricker ett sexpack starköl om dagen är gladare och friskare än dom som inte gör det, källorna må vara alkolister själv, men det är fortfarande källor.
Alla källor är inte pålitliga, hundar ska ut punkt. köp en katt pm du inte ska börja forska med den också, för då är djur öht inte nått för dig.
#21: enligt lag måste man gå ut med hunden dagligen, så du FÅR inte låta hunden gå på kåda inomhus för din egen bekvämlighet.
Så köp inte hund.
Och det är inte nytänkande att vilja låta hundar gå på låda. Det är djurplågeri och onaturligt för dom. Deras behov ska tillgodoses, inte dina.
#30: kan en katt gå på låda så kan en liten hundras typ chiuahua göra det.och faktum är att jag vet folk som gör så.ni reagerar bara negativt för att det det strider mot era egna värderingar eller fördomar om hundar.
#31: Vi reagerar för att det strider mot lagen och absolut inte kan ses som djurets bästa. Hundar uträttar inte enbart sina behov även på korta kiss rundor. Vi reagerar för att du strider mot den aktuella kunskapen om hundar och deras behov.
Katter och hundar är helt olika arter. Har därmed olika behov. Det är som att säga att en kanin lever bra på hö och grönsaker så varför kan inte en katt göra det?

#31 Det strider mot Jordbruksverkets regler. Det är väl dom du ska bry dig om. Det faktum att du känner folk som gör så här gör det inte rätt.
Finns innekatter som du så riktigt poängterar går på lådan. Är det nästa steg, innehundar? Som inte behöver gå ut alls? Låter praktiskt.
#33: man kanske på sikt kan avla fram innehundar som ett substitut till katt..men om lagen säger att hundar måste gå ut så får jag rätta mig till det.
#34: Husdjur är ingen rättighet. Jag ser ingen bra skäl att avla fram ”innehundar” annat än människans egoistiska tänkande och en idé om att hundar av någon jädra anledning ska vara en rättighet.
Hundar är någon man kan ha om man har pengar, tid, plats och är frisk nog. Annars ska man låta bli.
#34 En hund kan inte få utlopp för sina behov inomhus, då får man skaffa sig katter helt enkelt. Innehundar vore djurplågeri. Låter mer som att du inte borde skaffa dig djur med ditt tankesätt, för djurens skull. Låter kanske hårt men så jag känner med dina texter
#36: pga funktionsnedsättning prioriterar jag mina egna behov framför hundens..men jag tror inte jag klarar att ta ansvar för en hund.
#37 Då får man hoppa över att ha hund, då hundens behov går före.
#38: jag har övervägt en fransk vädurskanin som substitut till hund.men jag är räddare för gnagartänder än hundars bett..
#39 Kaniner är inte gnagare.
De är stora den rasen. Kräver att du har den frigående i lägenheten för att må bra, och säkra så de inte kommer åt sladdar mm. Kaniner bör vara 2
#40: kaniner har iallafall samma typ av tänder som råttor o ekorrar mm.jag mata en kanin ur handen en gång då råka han oavsiktligt bita mig så jag börja blöda.jag har läst att fransk vädur påminner om hundar i personlighet och intelligens.
#41 Ja överlag så gör dem det.
Ja det har dem
Men låter inte som att du är redo att ha djur. Avvakta är mitt råd.
#37 Har man djur finns det inget som heter prioriterar mig själv före djuren, Skaffar man djur så sätter man sig själv åt sidan, precis som när och om man skaffar barn.
Bestämmer man sig för att ta hand om nått eller någon annan då är det ALLTID dom som prioriteras, punkt.
#44: ok men måste man promenera med hunden vid dåligt väder eller räcker det att man släpper ut dom för att uträtta sina behov?
#45 De behöver komma ut.
Vår hund får ut i trädgården om det är allt för dåligt väder.
Men kan man ju inte göra om man inte har egen trädgård
#45 Men i ditt fall: Släpp tanken på djur tillsvidare som du inte tänker prioritera husdjur och deras behov
#47: jag kanske inte ens får köpa en hund pga jag är under förvaltarskap..
#45 do, ska ut oavsett om det är i gården eller på promenad, men man får inte heller släppa en hund vind för våg så har man ingen gård så kan man inte bara släppa ut den, och dessutom på många ställen finns det regler att man inte får släppa ut och rasta hunden bara utanför, utan man måste lämna bostadsområdet.
#48: Hund kommer du inte kunna erbjuda ett bra liv till. Så sudda bort dom tankarna.
Det du bör göra är att läsa på om djuren och lagarna vi har för djurens skull innan du börjar ens fundera på inköp av ett djur.
#31: Jag förstår inte varför folk har fått för sig att Chuhuahua inte skall behandlas som en hund, varför ?
Jag har tre vavvor och de är med på allt. De går långa promenader, de är ute i ur och skur, jag kör nosework, viltspår, specialsök och lydnad med mina vavvor. De är inte sämre att jobba med bara för att de är små.
De är även riktiga mysgrisar och ligger mer än gärna i soffan nerbäddad under filtarna.

#44 Vad intressant! Tack för detta!
TS, jag håller tyvärr med de andra. Det är inte lämpligt för dig att ha djur eftersom du inte kommer att prioritera dem över dina egna behov. I alla dina trådar försöker du hitta kompromisser för att slippa ta hand om dem såsom de kräver. Det fungerar inte så.
Vi är många som har funktionsnedsättningar, diagnoser och skador och det är ingen ursäkt som håller.
Djuren är en del av våra liv (även om det är en mycket stor del), men vi är hela deras värld. Vi bestämmer allting, utan att de kan påverka något alls i slutändan egentligen. Därför är det också vårat ansvar att se till att de har det så bra som möjligt, oavsett om det betyder att lägga massor av pengar på omkostnader och veterinärvård, skippa våra utlandsresor eller gå ut i skitväder.
Självklart kan man bli så sjuk, skada sig så illa eller helt enkelt må så dåligt att man inte kan ta hand om sitt djur, sånt händer i livet, men då ska det djuret tas omhand av någon annan. Detta är dock undantagsfall som inte ska höra till vanligheten av djurets vardag, utan bara när det verkligen behövs.
Det är jättefint att du har ett intresse för djur och vi vet alla att djuren har en väldigt stor positiv effekt på vår hälsa. Självklart ska du kunna umgås med djur, men att ha ansvar för ett i ditt hem är ingen bra idé.
Vi är flera som har gett dig tips tidigare och jag tycker fortfarande att du ska ta till dig dem. Var volontär på djurhem, i stall eller på gårdar. Om du har svårt att ta dig dit kanske det finns möjlighet till färdtjänst, kontaktperson, boendestöd eller ledsagare via din kommun.