Fick ett tråkigt samtal nyss :,o(
Sitter och kollar på gamla bilder på Lyqz från hans första dag hos oss. Tittar på honom och blir alldeles varm i hjärtat av att denna vackra pojke är våran & att vi förhoppningsvis kommer få många fina år ihop. Samma gäller Lukaz, vill få många fina år ihop med honom oxå!! ÄLSKAR mina hundar av hela mitt hjärta!
Men så ringer min mobil, det är min Per som ringer… Jag svarar och vi pratar lite men sen säger han nåt som fick hela alltihop att stanna till. Allt blir svart… "Micko är död"! Jag var helt säker på att jag hörde fel!!! Men sen säger han det igen "Micko blev vargdödad igår i Mosselbuo"
VARGdödad!? HÄR!? MOSSELBUO, där vi brukar släppa våra hundar!?
Kändes så overkligt men samtidigt blev jag så jäkla rädd, det kunde lika gärna ha varit nån av mina hundar….
Senast idag var vi till skogen… Lukaz tog nåt spår och försvann, vi ropade in honom och han kom. Men nu när man tänker tebax med det där i huvet så blir jag så jäkla rädd. Jag kommer inte våga släppa mina hundar igen… Jag älskar vargar, men att det skulle hända alldeles HÄR trodde jag inte ens i min vildaste fantasi.
Fy fan vad jag lider med Bengt-Erik & Ulrika, stackars stackars Micko
Och vad ska deras barn säga nu när inte Micko finns mer…
Var inte länge sen Micko var hemma hos oss, glad över att hans grävling var död. Han var så stolt… Å nu finns han inte mer… 
Här är länken till artikeln om Micko (fast de har skrivit hans namn fel.) Vill varna för starka bilder!!! http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=271382
Ta vara på era hundar, man vet aldrig när sista dan kommer. Jag har ialla fall fått mig en fet tankeställare…
Så otroligt tragiskt. Sänder en tanke till den stackars familjen.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Vad sorligt…
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Här är en till artikel… http://www.dalarnastidningar.se/nyheter/gagnef/article221287.ece

Alltid hemskt att förlora en familjemedlem. 
Dock är det sånt man får räkna med när man använder sin hund i jakt. Precis som man får räkna med att ens katt kan bli överkörd om man låter den gå ute.
Men varför jagar man grävling? Och vad är lapptyg? Hoppas bara inte någon får för sig att skjuta vargen!

Klart man har det i tankarna men som han själv sa så tror man inte att en själv ska drabbas. Och framför allt inte HÄR…
Grävling klassas som skadedjur…
#4 Ja, det är ju det. Även om ägaren ifråga självklart har rätt att bli ledsen. Men det är naturens lag.. Något att tänka på för alla som släpper sina hundar lösa i rovdjursmarker.
#5 Varför inte? Det finns ju varg i hela Dalarna.

#6, precis! Att det fanns varg så här NÄRA in på knutarna trodde man ju aldrig… Men nu lär jägarna här (och vi andra me hundar) tänka oss för både en och fler gånger innan de släpps lösa.
#4, lapptyg är typ en lina me flaggor som fladdrar och har sig eller hur man ska förklara. För att skrämma rovdjur…

#7, ja men om Du bodde här där vi bor och var i skogen lika mycket som vi är (jag bor ihop med en jägare så man har lärt sig en hel del som en "vanlig" tjej inte lär sig eller hur man ska säga) så hade Du hajat vad jag menar. Klart jag fattar att det finns varg i Dalarna…
#9 Jag menade inget illa. Jag förstod hur du menade när jag läste ditt inlägg #8. Missförstod först eftersom du lät så förvånad i tidigare inlägget. Men nu förstod jag som sagt att du menar att man tror ju inte att det ska hända en själv och i trakter man är van att vistas i.
Om det är jag som är en "vanlig" tjej, så bor jag också i Dalarna (med vargarna) och har tillbringat mycket tid av mitt liv i skogen.
Men som sagt, var bara ett missförstånd från min sida och inlägget var inte heller menat på något dumt sätt.

#10, mena inget illa jag heller men jag ville förklara. Man tror ju inte att det ska hända just där man själv bor. Speciellt när man inte haft nå direkta påhälsningar av varg förut just här.
Det var absolut INTE menat till just Dig, utan till såna som inte vet sånt som en annan fått lära sig tack vare att man hängt ihop med en jägare i snart 8 år. Hajar Du.
Å jag vet att Du bor i Dalarna, Borlänge va!?
#11 Vad bra! =)
Förstår att du säkert är ganska uppskakad nu också, man blir ju alltid orolig när man får påhälsning sådär nära inpå. Det blir en påminnelse om hur nära man faktiskt är.
Jag förstår hur du menar. De flesta jägare som får en hund rovdjursslagen vet att det är något man kan ha oturen att råka ut för. Men de måste ju ändå få bli ledsna över att ha förlorat en vän.
Japp =) Vart bor du?

#12, jo man blir ju det. Speciellt eftersom man är vargälskare, men nu börjar man tänka om på nå vis… Undrar om man har samma åsikter angående vargdödade hundar nu, troligen inte… Mycket som snurrar i huvet nu, speciellt eftersom man kände hunden. Å så tänker man det gamla vanliga "TÄNK om det var min hund…"
Jo det lär varje jägare vara medveten om som det ser ut i dagens läge, och jag kan tänka mig vilket snack det kommer bli här nu. Vargen lär ju inte bli mindre hatad nu precis…!
Jag bor i lilla Dala-Floda, stället där det hänt en jäkla massa skit på slutet. Vapenhot, misshandel, drogmissbruk, vargangrepp m.m m.m. Du har säkert hört nåt om det!? Känns som man bor nere i Sthlm igen snart… =/
Jo, men så är det ju alltid. Blir hunden överkörd, så är det lätt att känna agg emot den bilföraren. Blir den ihjälbiten av en annan hund, blir man lätt förbannad på den hunden. osv. Men det är ju saker man inte kan styra över. Annat än att isf ha hunden kopplad där risker finns.
Tycker det är underbart att vi faktiskt har vargar kvar här i Sverige o hoppas vi får fortsätta ha det. Sanningen är ju att de inte gör oss något så länge vi inte stör dem.
Jaså? Är det så? Har faktiskt inte hört något sådant direkt :) Men det har väl alltid varit mkt snack om Borlänge också, även om det ryktet börjat lägga sig. Men är det alltså så man märker av det när man bor där eller?

Usch vad sorgligt för hunden och ägarna.

Usch vad hemskt!
Usch va hemskt. Han va ju himmlans fin. R.I.P

Usch vad trist att höra… Tröstekramar
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
ne fy va hemskt.. sänder en tanke till familjen 

Usch vad ledsamt. Är alltid svårt när ens vän dör ifrån en. Men när de dör i en olycka så är det värre ändå, man hinner inte förbereda sig.
Hoppas bara att vargen inte blir uppspårad och dödad på grund av detta. Men nog lär det ha gett folk vatten på kvarnen.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#14, jo men just me vargen så känns det nog extra chockerande. Visst är det större risk att hunden blir överkörd men i våra trakter har vi inga vargrevir som man har i till exempel i Rättvik. Släpper man sin hund i ett vargrevir så kan man nog inte vänta sig annat…
Jag tycker oxå att det är fint att vi har varg kvar i Sverige, de förtjänar sin plats. De förtjänar skogen mer än vi gör så jag FÖRSTÅR att de plockar en hund då & då.
Ja Borlänge ska ju vara Sveriges kriminellaste stad så våran by börjar väl bli lite så där "Borlänge-wannabe" eller nåt. Tråkigt men sant… Förr hände det aldrig nånting här, nu händer det nå skit var och varannan dag =(

neej stackars vovve o ägarna :'(

Så ledsamt.

ursch vad otrevligt… och finnspetsar som är så tuffa… Kanske var det det som blev dess fall, den kanske försvarade sig och sitt byte? Stackarn…
*har haft finsk spets och älskar rasen massor*

Så fruktansvärt Tråkigt och Ledsamt att läsa..

Tänder några Ljus för Er alla..Kramar från Mig..

#24, ja och han var en riktigt duktig jakthund nu på slutet. Men de som var me om det hela + länstyrelsen tror att vargen smygit sig på bakifrån och slitit tag i baken på stackars Mikko och sen vidare till nacke och rygg och en liten finsk spets har i stort sätt INGENTING att säga till om när det gäller ett vargmöte. Låg vaken i många timmar inatt och bara grubblade… Kunde se bilder framför mig hur allt hände, eller man försökte föreställa sig hur allt gått till. Hemskt!
#25, å vad fint av Dig. Blev tårögd här!

#26> jo antagligen var det så att den inte hade en chans alls… synd om stackarn. men å andra sidan lär den inte ha lidit alltför länge efterom ägaren hittade den så fort och eftersom den dog. Snackarn… :(
Kände en finnspets som räddade sin ägare från en anfallande björn genom att bita björnen i ballarna…hehehe… tuffa små hundar.
Min egen finnspets älskade åxå att jaga, allt från sork, grävling till fågel och storvilt. Så den vargdödade hunden dog ändå när den hade det riktigt trevligt och jagade grävling… bättre det än hos veterinären, som de flesta hundar får sluta sitt liv hos. Klen tröst, men men…

Så hemskt!!

Så hemskt :'( Men sånt händer jakthundar tyvärr :'(. Tänk att berätta det för sina barn!
Vad hemskt :/ Stackars familjen .. :/
så ledsamt
Nej, vad hemskt :(

vad sorglikt

>:'(
Hemskt! Rös när jag läste, vad fruktansvärt! :(
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Fydå ja man vågar ju inte släppa ut sina hundar lösa i skogen längre känns det som, min sambos pappa såg en varg strax utanför sitt hus burr. Tänk om de skulle anfalla nåt litet barn eller så, ja jag tycker vargen e jättefin men men e otroligt rädd för de oxå o vill de skall hålla sig låååångt ut i skogen:)

Tyvärr så hör man sånt här nästan dagligen . Igår läste jag om en Tax som gått samma väg. Det otäcka är att det inte bara är jakthundar som många tror. För ett tag sedan blev en cairn terrier tagen. Han var ute och kvälls kissade. En cocker spaniel har gått samma väg av samma orsak. Och då är det alltså i trädgården. ALLA som går till skogen och plockar bär eller svamp eller bara en promenad och har sin hund lös riskerar att förlora den. Även om den går intill er. En hundägare var så nära att han försökte sparka bort vargen från hunden. Men vargen var som paralyserad och brydde sej inte. Jag tror inte dom ger sej på folk. Men det sa dom om björnen också.

nobsan har du länkar till artiklarna du nämner? Cocker spanieln i trädgården och han som sparkade vargen har jag missat och är intresserad av att läsa mer om dem. Enligt länk från nollvisions hemsida så släptes cairnterriern ut för sin vanliga kvällsrunda och det rekomenderas i samma artikel att man är i närheten av sin hund.

# 38 Det här är ett tag sedan och jag kommer inte ihåg vart jag läste det. Har för mej att cockern var i dalarna. Det andra var i en av jakt tidningarna, för något år sedan.

#39 Då missförstog jag ditt tidigare inlägg. När du skrev att man nästan dagligen hör om sånt här, trodde jag att det var attacker som skett den sista tiden.

Förra veckan blev en strävhårs Tax tagen utanför Åtorp. Det var den tredje på det området. Jag har en tidning som heter Jakt och Jägare. I den är det så gått som varje gång reportage och bilder på tagna hundar. Resterna av dom, vill säga. Det gör så sabla ont att läsa det, men det är den verklighet vi lever i i dag.

#41# Finns även här på internet någon liknande sida där dom visar hundar som blivit halft uppätna om man vill se det. :(

Nej , så hemst. ;/ Stackars familjen..;/
Kunde ju inte läsa de när jag fick se bilden Usch så tragisk Olycka.. Tänker på familjen och ger er Bamsekramar till er alla som var me om det här ;(