Vad ska man välja för ras?
Nu behöver jag er hjälp med att välja en ras… Jag har svarat på många trådar här gällande att välja ras, men när det väl kommer till en själv så var det svårare än jag trodde.😅
Jag har iofs inte personligen så jätte svårt att välja ras utan vet vad jag vill ha för typ av hund..
Jag skulle nog vilja ha en Collie, Storpudel, Tollare, Lagotto, eller en Tervuren (belgare, men dom är lättare än Malle). Eller en ras som liknar nån av dom.
Jag vill ha en lite lugnare hund än en Malle som vi har nu.
Lakke o Malle är ju egentligen den bästa rasen enligt mig som vuxna, men dom kan vara jäkligt jobbiga som valpar och jag vet inte om jag orkar med det längre.
Men min man vill ha Lakke, Malle, Schäfer, Picard ( eller möjligtvis Beardis) Som vi haft förut, men jag tycker att man mest ska skaffa dom raserna om man ska tävla i bruks (som jag gjorde förut) eller ha dom i sitt jobb som polis eller väktare.
Det blir jag som kommer få träna hunden till 90%.
Och missförstå mig rätt, jag vill träna med hunden, jag tycker det är jättekul att träna med hund.
Jag har tänkt att fortsätta träna och tävla i lydnad men sen bara aktivera hunden i annat som Nosework, spår ,apportering osv för skojs skull.
Jag vill bara inte ha en hundras som kräver FÖR mycket helst.
Men hellre en hund som kräver för mycket än ingen hund alls såklart.
Har ni något förslag på ras vad det än är så skrik till. Eller hur man kan göra när karln inte fattar att hundarna vi hade förut inte var lydiga från början utan det var jag som tränade så dom blev lydiga.😁
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
- Redigerat 2024-08-23 22:53 av Heddiz
Tollare eller terv skulle jag rekommendera. Terven kan väl vara lite svår och osäker, men du har ju erfarenheten av belgare, så det borde inte vara några problem.
Annars tycker jag Groenendael är jättefina. Men jag vet inte hur de är rent mentalt eller hur arbetsvilliga de är 😊
Eftersom du nämner Picard så säger jag även titta på Briard. Lite liknande, men vad jag sett går de bättre i bruks och sånt, och finns mer avel. Tror den skulle passa er fint, bara ni är OK med lite pälsvård. Well, annars kan man ju alltid klippa ner iofs. Eller Schapendoes om ni vill ha en modell mindre.
Tack för svar! 😊
Egentligen vet jag vad jag vill ha för typ av hund som jag skrev. Iaf någorlunda.
Det största problemet är att övertyga min man om att Malle, Lakke eller Schäfer inte är det bästa längre.haha.
Herregud jag börjar bli gammal (över 50) och orkar inte med en Malle längre och Lakke finns det inte många av i Sverige.
Hade det funnits flera Lakke kennlar så hade jag tagit en Lakke utan tvekan. Även om det " ska" vara samma ras som Mallen förutom pälsen, är det inte det! Lakken har mer tassarna på jorden.
Bokstavligen..😅
#1: Ja Terv eller Tollare skulle nog kunna passa mig perfekt.
Terv var den Belgare jag egentligen ville ha från början.
Dom är nog inte svårare än en Malle iaf.och jag tänkte att klarar jag en Malle så klarar jag en terv.
Sen beror det på vilken kennel man köper ifrån såklart.
Ja det gäller ju alla raser..Ta Beardis som ex. Det finns dåliga och det finns bra..Som vi båda vet mycket väl.
Tex kenneln du skaffade Chevy från är en bra kennel..Men sen finns det mindre bra kennlar också.
Det jag också tänker på är. Vill jag köra den " säkra" vägen och skaffa en ras som jag vet hur dom funkar som Belgare. Eller våga skaffa en annan typ av hundras som ex en fågelhund som Tollare eller Pudel som jag inte vet hur dom är riktigt, riktigt!?
För mig är egentligen inte rasen så himla viktig, utan mer typen av hund.
Alltså en hund som är smart, aktiv, som i princip alltid vill träna med sin ägare utan att protestera för mycket.
Det är helt ok om en valp protesterar givetvis, men jag vill nog inte ha en sån typ av ras där hunden protesterar jämt och ständigt och inte vill träna med mig bla eftersom jag vill träna o tävla i lydnad och ev annat som Nosework beroende på vad hunden gillar att göra.
Jag kommer forma mitt liv efter valpen/hunden först och främst. Så hunden inte behöver forma sitt liv efter mig så mycket.
Sen helst en hund som accepterar andra människor och inte blir super skällig av att en människa eller hund kommer nära.
Helt ok om hunden skäller givetvis.
Eller rättare jag vill faktiskt att hunden ska skälla, eller rättare kunna vakta, men vid rätt tillfälle som mina Belgare gjorde..
Dom skällde vid behov.
Men det har väl med träning att göra mest kanske.
#2: För mig spelar inte pälsen någon som helst roll. Ingen betydelse alls vad hunden har för päls eller behov av pälsvård för min del faktiskt.
Jag har haft en Beardis (som har lång päls) och vi klippte aldrig ner honom.
Så om hunden har mycket päls och behöver mycket pälsvård eller inte spelar ingen roll.
Jag tycker inte att Picard och Briard är lika varandra alls.
Dom råkar bara vara i samma rasklubb pga att båda raserna kommer från Frankrike..Vilket vi med Picard hundar protesterat mot många ggr..Att vi inte får en egen rasklubb, utan måste " hänga" med Briardklubben. 😆
Däremot är Schapendo en ras jag också har funderat på, men som jag hade glömt bort.
Den är ganska lik Beardis faktiskt som är en av mina favoriter. 😊
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#3: Du kanske skulle fundera på en beardis ? Om du inte vill ställa, så kan du ju klippa ner den 😊
#4: Ja. En Beardis kan ju både jag och min man tänka oss. Eller vi kan egentligen mer än bara tänka oss en till Clown 🥰
Man glömmer ju inte sin första egna hund någonsin.
Vi har pratat om att skaffa en Beardis och en Lakke igen, fast senare, men varför vänta egentligen.
Senare är ju nu för sen kanske man inte orkar med såna raser.
Vi har plats för flera hundar och hade tänkt att skaffa ytterligare en valp lite senare efter denna.
Beroende på dom äldre hundar vi redan har nu och hur dom trivs med och "uppfostrar" valpen.
Av dom gamla hundarna jag haft förut så har jag fått jättebra "valpuppfostranshjälp" helt gratis. 😅
Jag har givetvis också uppfostrat valparna, men mina äldre hundar har hjälpt mig mycket.
Finns ingen kurs som lär valpen det ens vuxna hundar lär dom.
Och dom gör det himla bra!
Kanske det inte är något alla tänker på, men jag har märkt att dom hjälper till en hel del.
Iofs en äldre hund kan kanske också "stjälpa" uppfostran av valpen, men det är väl mest om man har en ouppfostrad hund som valpen tar efter dumheter från.
Har man en (någorlunda) väluppfostrad hund så lär den i princip valpen bara bra saker.
Mina äldre hundar har t.om haft bättre pli på valparna än min man har haft. haha.
Vet faktiskt ärligt inte om jag hade lyckats så bra med vissa av mina första hundar, som tex mallarna, utan vår härliga duo…våran gamla Beardis och Lakke
Lakke och Beardis är ju egentligen dom enda raserna vi båda är överens om att vi vill ha igen.
Men då vill jag nog ha en Beardis från Barbaras dotters kennel.
Jag vet ingen annan bra Beardis kennel.
Vet du om/när hon ska ha en ny kull valpar? 🤔
Bara det att jag kommer säkert börja böla om jag träffar en Beardis irl igen, det var så lääääänge sen..
Saknar min clown. Vad ska dottern tro om någon som börjar böla av att se en Beardis igen!? 🤣
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#5: Tror hon skall para en av ungtikarna till nästa år, men jag vet inte säkert. Men ta kontakt med henne, hon är jättetrevligt och behjälplig. Hennes valpar går fort så det är lika bra att vara ute i god tid 😉 Jag tog kontakt när Chevys kull var 4 veckor, då hade hon redan 6 av 10 valpar tingade .
Vad ska dottern tro om någon som börjar böla av att se en Beardis igen!? 🤣
Hon kommer förmodligen garva åt dig, det gjorde hon åt mig fösta gången jag vart dit och kollade på valparna.
#7: Jaha började du böla eller varför skrattade hon. 😄
Hon kanske är lik sin mamma och hon var ju väldigt trevlig och lättsam att prata med.
Eftersom vi hade så långt hem (från Blekinge till Stockholm) så bjöd Barbara mig och min man att stanna kvar på middag, osv efter valpträffen vi hade när hundarna var 1 år..
Alla andra åkte hem.
Jag tänkte idag på om vi skulle skaffa Beardis och dottern accepterar oss givetvis (kan ju vara bra att hon gör först 😅)
Att jag skulle faktiskt vilja ställa ut hunden..Iaf som vi gjorde med våran första Beardis. Som valp, unghund och som 1åring..
Han blev BIR, valp.
Jag var väl inte så jätte intresserad av utställning förr, för att då var jag för otålig och gillade mest (gillar iofs ff) träning med mer FART.
Som agility, sök och att rida både cykel och häst med (eller utan) hund.
Förutom lydnad som jag alltid har tyckt är det roligaste som finns att träna en hund i.
Iaf nu som äldre så skulle jag nog tycka det var roligare att ställa ut.
OBS 😇 jag menar inte att man måste vara äldre för att tycka om utställning. Bara att det skulle passa just mig bättre nu.
Sen är ju utställning en himla bra träning och aktivering för en valp. Speciellt med tanke på social träning och uppfostran, men även som lydnadsträning och aktivitet.
Jätte bra ju, fast jag kommer nog inte åka land och rike runt som dig, haha.
Eller vem vet!? Jag kanske blir "utställningsbiten"
Sen kommer jag som sagt träna i lydnad för att tävla om hunden gillar det. Det är iaf målet.
Jag tävlar först o främst för att det är så himla roligt och inte " bara" för att vinna. Men klart man vill vinna, vad man än ställer upp i, eller!?
Den som säger annat ljuger nog lite för sig själv. 🤣
Det är kul ändå även om vi inte vinner, men jag är en dålig förlorare och blir så besviken på mig själv! Aldrig besviken på hunden dock.
Jag vill även träna kantarellsök och brandträning med hunden(som jag gjorde med våran förra Beardis och Lakken) och ev träna/tävla i Nosework eller Röd kong.
Sen beror det givetvis på vad hunden har talang för och gillar att göra, osv.
Synd att vi bor så långt ifrån varandra.
Annars hade vi kanske kunnat tränat ihop. Eller hjälpt varandra lite granna mer praktiskt.
Eller du kanske inte behöver hjälp givetvis, men jag skulle nog behöva det om jag ska börja ställa ut..😀
Förresten vad heter Barbaras dotter i förnamn, egentligen. Efternamn vet jag ju.. Börjar på V om hon inte har bytt efternamn.
Var det Charlotte eller är jag helt ute och cyklar nu.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
- Redigerat 2024-08-29 17:46 av Heddiz
Jag började nästan böla, men det var nog mest att jag dök ner på golvet och hela valphögen på 10 stycken "attackerade" mig 😉
sen vart jag lite tårögd när hennes ena hane kom och lade huvudet i mitt knä det första han gjorde när jag satte mig vid bordet, då kände jag hur otroligt mycket jag saknade rasen😊

Silas
Utställning är riktigt roligt. Jag har ju själv inte varit i ringarna på nästan 10 år men jag har följt med Molam det senaste året med vavvorna och då kände jag att jag faktiskt saknade den miljön jättemycket.
Jag behöver nog hjälp jag också nu. Det är jättemycket nytt och det är mycket som är ändrat.
Hon heter Charlotte Laning Vrethammar
Hon har även en FB grupp om du har det:
https://www.facebook.com/groups/122015691146192/?locale=sv_SE
Men du Heddiz! Jag har halkat in på akitan (ej american akita) på den senaste tiden och tycker att den känns som en belgare light i rasbeskrivningen då den är väldigt stolt, lite enmanshund, älskar sin familj över allt och skyddar den till varje pris.
Den är som hane även i liknande storlek (5-10 cm över en lakke) och som du önskar kräver den inte så mycket eftersom den är lika nöjd med att vara aktiv som att vara lugn och har lätt för att växla mellan de lägena.
Läs och se om du känner något "wow!" Jag är ju jättenyfiken på vad du tycker!
#10: Tack för svar!
Ja det är ju en jättefin hund. Det är det ju absolut! .
Är det inte samma ras som i den där filmen med Richard Gere, eller!? Hatchiko eller vad han hette från japan.
Ja du har rätt i att dom påminner om Belgaren i hur dom är mentalt på många sätt. Samtidigt som jag tror, (men jag vet inte säkert) att Akita är mer dominant och envisare än en Belgare.
Akita är väl en spetshund och är enligt google släkt med slädhundarna huskie, malamute och chow chow.😄 Alltså lite mer envisa dominanta hundar..
Som sagt dom påminner om belgaren i övrigt, men det står att dom hundarna brukar vara dominanta och det brukar faktiskt inte belgare vara. Tvärtom så är belgare den mest ödmjuka hunden jag vet..
Samtidigt som dom kan vara tuffa eller envisa när det väl behövs.
Varför jag inte tror att en sån typ av hund passar mig riktigt är eftersom jag vill tävla i lydnad med hunden..
Man kan säkert träna/lära alla hundraser att gå fot, osv, men jag vill ju att hunden själv ska älska våran lydnadsträning som våra andra hundar har gjort..
Alltså även om jag själv skulle kunna tänka mig en annan typ av ras/hund så kanske inte den hunden skulle trivas här med mig som vill träna lydnad, osv..För det inte passar rasen!? 🤔
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#11 Jo, det tror jag att det är! Den mindre hunden med liknande utseende är ju shiban.
För egen del så har jag inget emot om en hund är mer dominant eftersom jag inte kommer att flänga runt med hans 10 olika hundkompisar, utan kanske bara 2-3 stycken som det funkar med, men det kanske inte passar in i ert liv om ni ska ha flera hundar och vill kunna vara ute bland en massa hundar och folk. Ni bor väl i Stockholmsområdet, har jag för mig.
Det är svårt när det finns avvikelser ifrån vad som står i rasstandarden och här säger den att akitan ska uppskatta lydnad, men det kanske inte ens stämmer med verkligheten.
Envisheten har jag ingen uppfattning om, men det kanske kan stämma.
Jag får ta och höra mig lite för med uppfödare och rapportera tillbaka till dig!
Har du någonsin funderat på att importera en lakke, eller kanske köpa en lite äldre omplacering? Nu tror jag ju inte att det finns så stor tillgång ens med de alternativen (speciellt omplaceringar), men det ger kanske breddar chansen lite :)
#12: Fast en hund som är dominant är inte alltid bara dominant mot andra hundar utan kan även vara dominant mot andra människor. Även mot ägaren själv ibland.
Hundar som är dominanta vaktar sina resurser och kan tex börja vakta ben, leksaker, barn, andra djur och ägaren mot både hundar och/eller andra människor..Visst det kan väl alla valpar (hundar) göra, men det är större risk med en dominant hundras att den börjar vakta mot människor.
Jag har inget emot hundar som vaktar..då skulle jag inte haft Belgare.😄
Men dom brukar inte vara lika dominanta och brukar gå väldigt bra ihop med andra hundar, människor och barn.
Dom leker gärna med allt från chihuahuor till större raser.
Dessutom vaktar/beskyddar dom oftast bara ägaren när och OM det behövs.
Iaf har mina Belgare varit så..Dom har tyckt om andra hundar och människor, eller åtm respekterat andra, men samtidigt så har dom vaktat vid behov..
Samtidigt så beror det ju på vad man vänjer hunden vid som valp och vad/hur man lär den att umgås med andra hundar/människor och barn..
Fast jag gillar nog mer hundar som har lite "will to please" i sig..Dock inte "för mycket" will to please heller som tex vissa raser har, men lite iaf..
Det står att annan träning och lydnadsträning är uppskattade!?
Vet inte vad dom menar riktigt.
För sen står det under det att.
Rasen är självsäker och självständig och det krävs lite extra träning för att kunna ha hunden lös.
Det är lätt att aktivera en akita, men hunden tröttnar snabbt på enformig träning.
(Lydnad kan vara rätt enformigt när man tragglar på moment som ska sitta..)
Vet inte vad det är för skillnad riktigt på Akita och American Akita..
Om American akita står det något liknande.
"Det är en hund som kräver att bli aktiverad och är något av en allroundhund. Som alla andra hundar mår denna hundras bäst av att få använda hjärnan men det krävs mycket motivation i träningen då hunden lätt blir uttråkad. Det går utmärkt att tävla med den i både lydnad och agility men man får ingenting gratis. Tålamod och uppfinningsrikedom är ett måste. Spår och sök är annars lämpade grenar för rasen då den har en mycket bra spårförmåga"
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#13: dominans finns inte mellan arter som hund och människa. Matagression och vaktande av föremål är inte kopplat till dominans. Osäkerhet, otrygghet, eller tidigare erfarenhet var hunden behövt kämpa för att få äta är vanligaste orsakerna.
#14: Dominans hos hundar existerar även mot människor.. Om än inte lika vanligt som dominans mot andra hundar..
Hundar och även små bebisvalpar kan visa dominans mot både hundar och människor..
Dominans bland hundar betyder ju att hunden vaktar/försvarar en resurs mot både hundar och människor..af enligt etologer som säger sig veta.
Jag pratar inte om matagressioner eller dylikt..Vilket som du säger oftast beror på osäkerhet, fel uppfostran, inlärt beteende eller dylikt.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
The more I love my Dog
"Mark Twain"
- Redigerat 2024-09-11 22:42 av Heddiz