Hundar iFokus

Hundar

Läst 209 ggr
[Flodbis]
0

Egenlagad skonkost

Jag ska ge min vovve skonkost de närmaste dagarna enligt veterinär. De rekommenderade att man köper men jag har hört att ris och kokad kyckling ska gå fint det med. Hur ser doseringen ut med egenlagad mat, specifikt ris och kokt kycklingbröst?

Lagertha78
0

Hej
Jag tänker att det beror på vad du har för hund och vad hunden väger.

Men det brukar vara ganska bra att fördela maten på flera mindre portioner under dagen.
Ex var 4:e timme

Fråga er veterinär, så borde de kunna råda hur mycket du ska ge och hur ofta.

All lycka till er och ett snabbt tillfrisknande ❤️🐶

• Redigerat 2024-08-18 22:49 av Lagertha78
[Flodbis]
0

Tack! 🐶 Han är en schäfer på ca 35kg. När jag googlar hittar jag inget om hur många gram ris/kyckling man ska ge per kilo kroppsvikt, veterinär har bara sagt att ge väldigt lite mat i början så att magen kan få återhämta sig

• Redigerat 2024-08-19 00:44 av [Flodbis]
Hornslandet
1

Brukade alltid hiva i ris och torsk/liknande vitfisk i en gryta och koka det tills det var lite av en sörja. Dvs sönderkokt.

Man kan sen frysa in block av det om man vill så har man färdig skonkost att ta till.

Tror inte du behöver oroa dig så mkt för mängden, gör inget om de äter mindre några dagar när de går på skonkost. Han kan ju äta i princip ingenting i flera dagar utan att han skadas för det.

Men för att få nån hum så brukar jag kolla på hur mycket våtfoder de ska äta, om de åt det. Tex skonkost-våtfoder man köper på burk.

Det blir mycket vatten de får i sig med det där överkokta riset så jag brukade se att de kissade mer sen å då.

[Flodbis]
0

#3: Tack! Jag har kokat riset i vanlig riskokare, det ska alltså vara sönderkokt?

Hornslandet
1

#4: ja överkokt ris har jag alltid hört det helst ska vara. Därav lätt att laga det😄

[Flodbis]
0

#5: Aha okej, då får jag bara koka det lite till då 😉 (har kokat det i förväg så att man bara kan ta fram det, tror dock att det blir bra att frysa som du sa)

hemul
1

Ja, ris ska man inte ha för länge i kylen och det måste kylas ner fort. Det blir dåligt väldigt fort. Frysen är bättre.

[Flodbis]
1

#7: Jag har haft det i kylen sen igår , fick hem honom igår också så det borde inte vara dåligt redan. Men ja, tack för du sa det, jag kokar det "sönder det" och sen får jag frysa in portionsbitar 😃

Krullibull
0

Det är himla krångligt att hitta information om konkreta mått, verkligen!

Så nu minns jag inte vart det var ifrån, men det var en vettig sida för en veterinärkedja som sa 1/3 protein (vit fisk, kyckling) och resten ris. Det funkade bra för oss.

Vad gäller mängden så har jag för min 32 kg hund fått rekommendationen 2 tsk varannan timme tills magen lugnar sig och därefter kan man öka till 3-4 tsk, eventuellt med 3 timmar mellan målen istället.

Det beror mycket på hur din hund mår och hur bra hans mage hänger med. Min har som du vet haft en katastrofal och superkänslig mage detta året och då har det krävts små små portioner länge för att den inte ska krascha igen..

Så jag hade kört på sönderkokt ris (jag tycker att basmati funkar bra!) med rejält med vatten och lite salt och fisk/kyckling i pytteportioner varannan timme.

Se också till att han verkligen får i sig vatten. Det är superviktigt! Lyft upp nackskinnet och se hur snabbt det återgår till vanlig position. Ju längre det tar, desto mer uttorkad är han. Du kan behöva göra vätskeersättning. Min hund behövde det en del denna gången och fick då 1/2-1 dl i timmen. Det är enkelt att göra själv. https://www.agria.se/hund/artiklar/sjukdomar-och-skador/sa-gor-du-vatskeersattning-for-hundar/

En annan viktig sak är probiotika, dvs Fortiflora, Pro-Kolin+ och allt vad som finns. Fortiflora har varit bäst (och godast) av alla vi har prövat, men det kan också bero på att han är allergisk mot soja och inte tål vissa sorter.

Det är även mycket bra att skriva ner så att du har koll på matintaget och annat som är värt att ha koll på. Jag tog ett vanligt linjerat papper och gjorde kolumner för ett matschema. Det var med dagar (med datum), tider på målen, mängd och kommentarer om jag provade något såsom större portion eller om magen blev jättedålig av något.

Hoppas att magen lugnar ner sig snarast!

Hornslandet
0

Just ja. Canikur tycker jag är superbra i det akuta skedet (dvs när de har lös avföring). Fortiflora tror jag är bra att köra en längre period, man köper ju oftast 30 påsar som ska ges en gång om dagen då. Den är också bra om man vill få dem att dricka mer då fortiflora+vatten blandat brukar smaka väldigt gott för hunden så den dricker allt.

Två andra saker som funkat fint för mig när jag vill få hunden att dricka mer är att blanda i en pytteskvätt mjölk i vattnet, eller blanda i lite av det överkokta riset. Det har min hund förr älskat, av nån anledning, så han dricker upp rubbet jag hällt upp.