Hundar iFokus

Hundar

Läst 228 ggr
hemul
0

Söka efter olika saker på kommando

Apropå Magnetes tråd om kantarellsök. Försökte sätt mig in i det där för många år sedan och läste Hallgrens bok och någon till, men fick aldrig tillfälle att prova, då min dåvarande hund blev sjuk. Men det var en grej jag aldrig fick klart för mig och har funderat över sen dess.

Jag vet att man kan lära hundar söka efter flera olika dofter, t.ex. flera svamparter. Men blir det då så att de söker efter allt hela tiden, eller klarar de att lära sig att söka bara efter det man vill? Leta kanterall! Leta rimskivling!

Hur är det med polishundar som är tränade på olika dofter? En hund kan ju vara tränad på t.ex. lik, narkotika och sperma (har känt en sån, men tänkte aldrig på att fråga föraren). Markerar den för vilket som av det den lärt sig eller kan man få den att fatta att i dag ska vi koncentrera oss på t.ex. likdoft?

Lona
2

Jag tror det beror på hur de är tränade. De kan ju "välja bort"/diskriminera vissa dofter som just då inte är intressanta. En tullhund på jobb får inte distraheras av en Frolic, däremot kan den glatt ta den på fritiden, typ.
Min labbe kunde skilja på olika saker hon skulle hämta ("nallen", "bollen", "Mu") och om jag bara sade "Hämta grejen" så hämtade hon första bästa hon stötte på.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
0

Men Frolic är ju (antagligen) inget den är tränad på att söka.

Ja, precis. De förstår ju viss gramatik (kan sätta ihop ett verb, vad den ska göra, med olika objekt).

Och det där man ser i deckare, att hunden får lukta på ett klädesplagg och sen söker den personen som burit det. Är det bara båg?

Lona
0

#2: Ja, det med Frolicen har du ju rätt i, hur tänkte jag där? 😄

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
1

Jag tror alla hundar ALLTID söker leverpastej!!! 😂

Draken
1

#2: Om hunden är tränad på personsök, så får den lukta på något som personen i fråga har burit eller på annat sätt lämnat sin doft på.

ID.hundar får också lukta på nåhot som den försvunna hunden har l'mnat sin doft på, ett täcke, en leksak eller liknande. Vi har "Smellers" till våra hundar utifall de skulle dra iväg eller på något vis försvinna

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

hemul
0

Jaha, så de är sant allså!

Draken
0

#6: Ja det är det 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

hemul
1

Men då borde det väl gå att lära dem att söka efter olika specifika saker på kommando också? Typ idag ska vi leta efter den här svampen och inte de andra som du också känner igen.

Draken
0

#8: Det beror ju helt på vilka dofter man hart lärt in hos hunden.

En kompis lärde sin hund att skilja på tre olika svampar.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

hemul
0

Det beror ju helt på vilka dofter man hart lärt in hos hunden
.

Äh, hur då? Frågan gäller ju om hunden kan söka exklusivt efter en av de dofter den kan.

En kompis lärde sin hund att skilja på tre olika svampar.

Kompisens hund kan alltså på kommando fokusera på en av de där tre svamparterna och ignorera de andra två?

• Redigerat 2024-07-21 16:49 av hemul
Draken
0

Hunden, som jag har förstått det, är tränad på kadaver, människa och andra hundar. Jag vet inte hur hon gjorde eller hur hon jobbar med hunden i skogen. har aldrig haft det intresset med svampletande. Och har därför aldrig följt med henne.

Jag tror att hon lät hunden lukta på den svamp hon ville hitta innan hon skickade ut hunden, men det kan jag inte gå ed på.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-07-27 10:37 av Draken