Tycker era hundar om bär?
Nu börjar det bli sommar och här på Gotland har redan smultronen börjat mogna! Alla mina hundar gillar bär men bara yngsta plockar dem själv, favoriterna är nog smultron och salmbär men blåbär och jordgubbar slinker också ner 😂
Tycker era hundar om bär? Något speciellt bär som är favoriten? Plockar de bären själva från plantan?
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
- Redigerat 2024-06-06 18:26 av Turast
Mina har aldrig smakat bär. Äter inte det själv, och de bär dom har möjlighet att äta i skogen är giftiga.
Mina älskar hallon, så det brukar de få i maten ibland.
En hund gillade bär och frukt om han blev matad med dem eller i skogen, och då var det nog som törstsläckare. Han plockade själv blåbär, men man fick hålla upp kvistarna åt honom, annars hade han svårt att komma åt och blev frustrerad. Om han fått det serverat i matskålen hade nog intresset varit noll dock. Men sno från fruktfatet när han var ensam hemma, det gick fint det!
Hunden jag hade när jag var liten gillade plommon och plockade från trädet om han kom åt, annars fallfrukt. Inte så bra, plommon har ju en vis effekt.
Båda mina älskar blåbär. Den ena gillar jordgubbar medans den andra gör inte det. Hallon har jag inte prövat men misstänker att båda kommer gilla det också
Åh ja! Här självplockas det blåbär i stora lass medan jag plockar själv och de är nog favoriten. Han brukar få stå och plocka en stund innan vi går hemåt om vi bara är på promenad i skogen och sen så får jag avbryta honom för att han ÄLSKAR dem och vill fortsätta äta.
Även något lingon slinker ner. Hallon, smultron och jordgubbar är också mumma. En grön liten jordgubbe plockades men släpptes nyligen när jag påpekade att grannens jordgubbar började mogna. Han vet att det växer gott där :D
Nackdelen är väl att han ofta får med blad och har han fått i sig många så kräks de upp dagen därpå, men det händer som tur är inte så ofta.
Alla sorters bär och alla frukter hon hittils smakat, färska eller som mos äter hon med stor förtjusning. Vi brukar dela på nästan allt, som går att äta. Det finns ju några, som inte lämpar sig för hundar.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Vet en Berner Sennen jag tränade brukssök med som ibland kom fram helt blåbärsfärgad om käften xD Den stannade på lite fikapauser i skogen på vägen till figgarna ibland.