Min pälskling har börjat morra
Hej! (innan ni läser hela vill jag bara säga att jag är född 2011) Min hund (okastrerad hane, snart 3 år, han var kemiskt kastrerad förut) har börjat morra och matvägrar (nästan). Vi åkte på en resa till Jordanien för att hälsa på en släkting och en annan släkting vaktade honom då. Sen dess har han morrat och nästan matvägrat. Jag misstänker också att han kan vara lite deprimerad då han verkar ledsen ganska ofta (man ser det i hans ögon). Han har ett matschema som följs varje dag och får frukost och middag. Vi ger honom frukost efter hans första promenad (runt 7 på morgonen) men då brukar han:
1, Titta på den
2, Nosa på den
3, Titta på oss
4, Gå iväg
Jag har försökt säga till mina föräldrar att vi ska ta honom till veterinären bara för att, vissa hundar kan ju bli lite mer aggressiva när de är sjuka/skadade.
En till grej är att han alltid brukade bli JÄTTEGLAD när jag kom hem efter skolan och vicka på hela rumpan och gnälla av glädje men nu vickar han på svansen, ibland rumpan och låter mig hälsa, men sen börjar han morra åt mig och spänner hela kroppen, ibland skakar han också.
Han har också slutat lyssna på mina kommandon och börjat tigga mycket mer.
Flera gånger har det också hänt att jag suttit i mitt rum och chillat, men då kommer han in och börjar morra åt mig!
Jag tror inte jag gjort något som skulle kunna göra så att han ogillar mig eller liknande.
Vi skulle också börja träna agility men jag har nästan gett upp då han vägrar lyssna på mig, vi ska också på utställning i maj och då kan han ju inte hålla på som han gör nu.
Hur ska jag göra för att få honom att gilla mig mer och lyda mina kommandon?
Hur ska jag gå honom att lita på mig och inte morra?
Hur ska jag få honom att förstå att det är jag som bestämmer och inte han?
Jag är väldigt tacksam om jag får snabbt svar och tar emot alla tips jag kan få.
Tack så mycket!😊

Finns det någon möjlighet att något hänt under tiden ni var bortresta? Har du pratat med den som passade? Behöver inte varit nåt avsiktligt men blivit utsatt för något. Kanske nåt som hundvakten inte tänkt på att berätta. Ett hundslagsmål? Eller väldig ändring i rutinerna när ni var borta. Lämnad ensam länge, behandlad helt annorlunda? Bara min första tanke.
#0: Det kan bero på flera olika saker.
Dels som UlricaD skriver..Att något hände under tiden ni var bortresta..Medvetet eller omedvetet av den som passade honom..Hur väl känner du personen som passade honom? Kan den personen ha gjort något som påverkat hunden?
Behöver som sagt inte vara något medvetet eller avsiktligt som den personen gjort, eller inte gjort.
Sen hur länge var ni borta från hunden och hur länge har ni varit hemma? Vilket också kan påverka en hund.
Varför kastrerades han första gången? och hur länge sen var det. Hanhundar brukar ju bara eller mest kastreras om dom mår dåligt på något vis pga löptikar..
Hur mådde han innan kastreringen? Liknande som nu eller är det inte ens i närheten..
Sen så kan ju hunden må dåligt fysiskt på något vis också. Så det bästa är väl att gå till Vet om han inte blir bättre, för att utesluta smärta eller annat..och om du inte kommer på orsaken till hans beteende..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Har väl samma frågeställning som alla andra i tråden.
Det verkar ju som om något har hänt medans ni var borta, eftersom förändringen kom när ni kom hem som jag förstog det. Var ni borta länge ?
Blir det inte bättre och ni inte hittar någon annan förklaring, så tycker jag nog at det är läge att ta kontakt med veterinär.
Vad är det för ras på hunden ?

Hur gick det för er?