Torterad katt avlivad
I en områdesgrupp i min stad berättade en kvinna att hon precis fått avliva sin katt akut, för någon hade torterat den så våldsamt att avlivning var allt dom kunde göra för den.
Stackars katt.
Det är alltså ännu en av riskerna utekatter utsätts för, och varför man inte borde släppa ut dom utan uppsikt.
Jag hade inte kunnat leva med mig själv om min katt plågats så illa att avlivning är enda valet. Att veta att det sista den upplevt i livet är skräck, oerhörd smärta och förvirring. Och det pga mig som inte hade den under uppsikt och såg till att den var trygg…
Usch. Vilket hemskt slut för den.
Vad I helvete är det för fel på folk???
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Hur kan man göra något sånt?
Ja jag vet inte. Det är så obegripligt hur man kan göra så mot ett försvarslöst djur. Vad gör att dom har behovet av att skada dom.
Så vidrigt fruktansvärt!😭
Det är små skithögar som tror de är tuffa som sysslar med sådant här!💩
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Usch.
Mer kattrelaterat.
34 dumpade raskatter – varav två döda – har hittats de senaste två veckorna i Uppland. Djuren misstänks komma från en uppfödare som nekar till anklagelserna
https://unt.se/nyheter/uppsala-lan/artikel/34-raskatter-dumpades-oacceptabelt-och-sorgligt/lz4n3gzr (ja, jag vet att det är betalvägg men det kan jag inte göra nåt åt 😉)
#6: men fy för!!
De tror att efterfrågan på dyra raskatter har sjunkit drastiskt p.g.a. ekonomin och att den här uppfödaren helt enkelt gjort sig av med lagret.
Om en av de döda katterna:
Hon var extremt mager, hade haft blodiga diaréer och hade försökt leva av fågelfrön. Min gissning är att hon var undernärd redan innan hon dumpades
#8: uppfödare brukar inte ha den mängden katter, så något fel på den är det definitivt utöver vad den gjort med dom.
Men fy för i helvete. Vad är det för fel på folk.
De tänker väl att uppfödaren tagit kullar och att ungarna sen inte gått att sälja. Men den uppfödare av rasen som finns i området nekar. Och man kan väl tänka sig att om man ska göra nåt sånt här är det inte så smart att dumpa katterna i närområdet. Kanske troligare att man lastat in dem i bilen och kört några tiotals mil.
Det står inte vad det är för ras, men så här ser de ut (bilderna ligger utanför betalväggen).
https://dms-api.ntm.eu/api/v1/images/j81g9gpl/smart/width/980/height/551/as/webp
#11: Norsk skogskatt kanske ? Ser ut som en sån i varje fall.
Vare sig det är raskatter och inte långhåriga huskatter så är det väl någon som tappat greppet om sin tillvaro och så har katterna förökat sig och blivit alltfler tills det blivit ohanterligt. Undrar om personen har kvar vanskötta katter hemma? 🫤
Tänk om folk hade styrka att be om hjälp innan det spårar ur så totalt, alternativt att åtminstone dumpa katterna där de kan få hjälp direkt?

#12 Ser mer ut som Brittisk långhår.
Det är ett skumt ärende. Folk som lägger ut pengar och chippar flertalet katter brukar inte dumpa dom.
Här är personen som håller på och hjälper just nu.
https://www.facebook.com/share/p/CsPLwqWKD89JavSy/
- Redigerat 2024-03-27 14:11 av UlrikaD
Var de chippade? Men då måste de väl veta vem ägaren är?
#15: Enligt inlägget på Facebook som UlrikaD länkade till så vet man nu vems katterna är, ja, men man har inte gått ut öppet med det.
Fokus nu är att hitta och fånga in de katter som är lössläppta, många av dem verkar vara i väldigt dåligt skick.
Man kanske inte ska spekulera men det gör jag i alla fall, med tanke på att de faktiskt är idmärkta så tänker jag att det någonstans har funnits en seriös plan bakom och att det sedan har spårat ur.
Tragiskt i vilket fall och ett fruktansvärt öde för katterna. ❤️
Ja, det verkar ju otroligt korkat att göra nåt sånt här när den är uppenbart vem som är ägaren.
Det är tragiskt när man läser ibland om nån bonde vars djur svälter och far illa och orsaken är en massa olyckliga omständigheter och att bonden gett upp och på nåt sätt inte klarat att be om hjälp eller att helt enkelt slakta djuren, kanske av skam, för att han inte vill visa upp sitt elände.