Grå hinna hund ögon
Hej!
Jag upptäckte idag att min hunds BÅDA ögonen är grå grumliga.
Vi har en veterinärstid bokad imorgon men jag är otroligt orolig då det handlar om ögonen och jag har hört skräckhistorier om just ögon. Att det kan gå otroligt fort och man inte ska vänta.
Är det någon som tror jag behöver söka akut nu redan ikväll eller tror ni man kan avvakta tills imorgon? Någon där ute som haft liknande?
Är det en äldre hund så hade jag onte oroat mig så mycket, då gråstarr osv är väldigt vanligt på äldre hundar, men det finns ju även ögonsjukdomar som iof är vanligare hos vissa raser än andra, och är det en yngre hund hde jag oroat mig mer.
ÄVen om hunden tex kisar, verkar irriterad eller liknande
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Man opererar inte gråstarr, eller?
#0: Förmodligen grå starr. Hur gammal är hon/han? Är det en äldre hund, så skulle inte jag oroa mig alls. På en yngre hund skulle jag nog bli mer orolig.
#2: Beror på. Man kan operera om det är en yngre hund, utan rasbundna sjukdomar i botten.
#3: kompisens hund är snart 7 år och känns redan rätt så grumlig i ögonen. Är det för gammalt? Finns det någon anledning till att man inte opererar äldre hundar?
Livskvaliteten sänks väl oberoende av hundens ålder av att ha synnedsättning? Även om de klarar sig utan syn
#4 dom klarar sig galant utan syn, våra äldre hundar har nästan alltid varit blind emot slutet (eller nästan Blind) dom har fortfarande hörseln och nosen, så länge en hund har sin nos fungerande så klarar dom sig fint, visst kan ju bli lite jobbigt att träna en blind/döv hund, och det kan vara dumt att möblera om i massor, då som lär sig hur det ska vara och vet vart dom ska.
HAde synen, hörseln och nosen gett upp samtigigt så hade man kunnat fundera på livskvaliten
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#4: Min Beardis som jag tog bort i Juli -23 var nästan döv och blind på slutet. Han fick grå starr när han var kring 8-9 år. Han var 13 när vi tog bort honom och han hade inga problem trots att både synen och hörseln var dålig.
Man vill inte gärna operera en äldre hund, då de behöver betydligt länger rehabiltering än en yngre hund, och det är betydligt större risk med sövningen ju äldre de blir.
Vi kollade upp Operation när våran fick Grå starr och eftersom det inte är ett rasbundet problem hos rasen, så hade försäkringen täckt operationen. Men vetetrinären tyckte att en hund mycket väl kan leva med sämre eller nästan helt utan synen, så det var onödigt att ta risken med sövningen och låta honom "genomlida" rehabiliteringen. Han var dessutom helt frisk i botten förutom en C -höft.

Grå starr på min beardis. Nästan hela regnbågshinnan är täckt av en grå hinna
- Redigerat 2024-01-25 23:00 av Draken
#4: Jag skulle absolut kunna operera en 7 årig hund om prognosen var bra och hunden i övrigt frisk. Min har opererats 4 ggr senaste året och hon var 9 år. Men jag har ingen erfarenhet av just gråstarrsoperationer så menar mer allmänt.
Sen kan vissa hundar klara sig fint utan syn. Vissa hundar mår däremot dåligt och då får man ju avgöra om en operation känns rimlig eller om de ska få somna in.
#5: Jag tänker främst, som du säger, om man tränar osv. så blir det ju svårt. Sedan om en hund kan vara utan syn och klarar sig, så vore det väl fel att påstå att det inte på något sätt är negativt att förlora synen. Det är ju ändå ett sinne man förlorar även om man överlever utan den.
#6: Jaha då förstår jag! Operationer är ju alltid en risk, jag undrade bara varför man hellre skulle operera en yngre hund än en äldre, men då förstår jag :)
#7: Ja precis, då tänker vi nog ganska lika. Han funderar på att operera hunden då det är en ganska frisk hund i överlag bortsett från några allergier med annars mycket energi och de tränar ju. Man får överväga risker med fördelar